کد خبر: ۵۶۴۱
در اجتماع بزرگ موکب‌داران اربعین بیان شد

حجت الاسلام قمی: موکب‌داران مصداق نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ هستند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اجتماع موکب‌داران اربعین، موکب‌داران را مصداق نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ دانست و گفت: شما وظیفه جهاد تبیین را هم دارید.
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

به گزارش نهضت به نقل از ایکنا، آیین اجتماع و هم‌اندیشی موکب‌داران و فعالان اربعین حسینی طریق نجف تا کربلا، ظهر امروز، هفتم شهریورماه در ایوان شمس برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به موکب‌داران گفت: قصه اربعین فقط شعائر و مناسک نیست اگر چه اینها مهم هستند، قصه فقط زیارت اربعین علامت مؤمن بودن نیست که البته آن هم مهم است، اما ساده‌تر از این حرف‌ها هم می‌شود علامت مؤمن را جست‌وجو کرد. قصه فقط ایام‌الله بودن اربعین هم نیست، بلکه اراده الهی است که تعلق گرفته و اتفاق بزرگی است که گام به گام به آن نزدیک می‌شویم.

وی ادامه داد: ما با افتخار ، خودمان را نوکر شما می‌دانیم چون شما خادم امام حسین(ع) هستید. حقیقتی به اسم نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ در زیارت اربعین هست. همین مفهوم هم در دعای آل یس و هم در زیارت حضرت ابوالفضل(ع) آمده که می‌توان گفت مشمول موکب‌داران می‌شود که در مسیر این اتفاق بزرگ ، آماده هستند.

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: شبیه مهاجران که به سمت مدینه نور مهاجرت می‌کنند، انصاری هستند که با مالشان به مهاجران خدمت می‌کنند لذا می‌توان گفت نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ شامل حال آن‌ها نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه ما رسالت‌های جهاد تبیینی در عراق هم پیدا می‌کنیم چون موکب داریم، گفت: شما موکب‌داری می‌کنید و موکب‌های شما آباد است؛ هر قدر هم گرانی باشد و نهادهای دولتی توفیق خدمت به شما را نداشته باشند، اما شما خدمت خود را انجام خواهید داد.

سعه صدر داشته باشیم

در ادامه تعدادی از موکب‌داران به بیان تجارب خود در خصوص خدمت‌رسانی به زائران اربعین پرداختند و سپس، محسن خدام‌زاده، یکی از موکب‌داران، گفت: بحث گرما در اربعین امسال جدی است، همچنین جمعیتی که میزبان خواهیم بود قابل توجه است.

وی  ادامه داد: تجربه من این است که زائر اولی‌ها جنس زیارتشان فرق می‌کند. امسال با توجه به گرما و تعداد زائران شاید در مسیر خدمات، مثل سال‌های قبل امکانات آماده نباشد اما انتظار زائر اولی از موکب‌ها بیشتر است و وقتی گفته می‌شد که موکب پر است یا غذا تمام شده ناراحت می‌شوند که سعه صدر خدام در چنین شرایطی، مسئله بسیار جدی است.

خدام‌زاده اضافه کرد: بحث ایمنی مهم است، سازه ما چادر است و تجربه اتش سوزی داشتیم که سیم برق اتش گرفت، پس موضوع ایمنی را جدی بگیرید، حتما کپسول اتشنشانی داشته باشید و از اتش نشان ها کمک بگیرید.

وی با تأکید بر جدی گرفتن بیمه، اظهار کرد: بیمه سماح دیه پرداخت نمی‌کند بلکه غرامت می‌دهد؛ اگر برای کسی مشکلی در موکب پیش بیاید، شما مسئول هستید. پس باید خادمان، موکب‌ها را بیمه مسئولیت مدنی کنید که اگر مشکلی پیش آمد، بیمه باشند.

عبدی، مسئول یکی از موکب‌های درمانی نیز گفت: اکثر موکب‌ها حداقل‌های درمانی را فراهم کرده‌اند اما چون تجهیزات ندارند، اگر مشکلی پیش بیاید دچار مشکل می‌شوند پس به جز تحویل داروهای بدون نسخه، فعالیت دیگر درمانی نکنید چون اگر مشکلی پیش بیاید، شما دچار مشکلات قانونی می‌شوید.

وی تصریح کرد: امسال مسائل درمانی مهم‌تر است. به دلیل مشکلات اقتصادی شاید خدمات در موکب‌های ایرانی و عراقی مثل سال‌های قبل نباشد و زائران مجبور شوند در تعداد زیاد در موکب‌ها استراحت کنند پس تهویه هوا را فراهم کنید و هر فردی کوچک‌ترین علائم بیماری داشت، به سرعت فرد را جدا کنید. مسئله تأمین آب سالم بسیار مهم است. شرایط سطح بهداشتی عراق پایین است لذا ما باید دقت بیشتری کنیم چون به این سطح پایین بهداشت عادت نداریم و نسبت به عراقی‌ها بیشتر بیمار می‌شویم.

این خادم زائران اربعین افزود: برخی بیمارانی که بیماری خاص دارند، داروهای خود را نمی‌آورند و این مسئله برای آن‌ها مشکل‌ساز می‌شود. توصیه اکید ما این است که هر زائری بیماری خاص دارد، داروی خود را برای سه هفته همراه داشته باشد.

خدمات مشاوره می دهیم

حجت‌الاسلام رضا محکام، مسئول موکب مشاوره نیز گفت: کار ما به عنوان خادم با کار بقیه خادمان کمی تفاوت دارد. ما گروهی از طلاب هستیم که کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی داریم که خدمات مشاوره ارائه می‌دهیم.

وی اعلام کرد: سال ۹۷ حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر مشاوره و سال ۹۸ بیش از هفت هزار نفر مشاوره ارائه کردیم. زائرانی که در موکب‌ها اسکان پیدا می‌کنند، نیازهای مشاوره خود را مطرح می‌کنند و مشاوره بر مبنای دیدگاه اسلامی ارائه می‌شود که میزان رضایت بسیار بالا بوده است.

وی افزود: امسال بیش از ۴۰۰ روانشناس برای حضور در موکب‌های مشاوره ، اعلام آمادگی کردند که ۱۰۰ نفر دانشگاهی و ۳۰۰ نفر طلبه هستند. از این تعداد، ۱۴۰ نفر انتخاب شدند و اعزام می‌شوند. در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ نفر آمادگی داریم به موکب‌داران معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه امسال در کربلا موکب بین‌المللی داریم که به زبان عربی، ترکی استانبولی و ترکی آذری مشاوره ارائه می‌دهند، گفت: به دنبال این هستیم که ۲۰ هزار نفر مشاوره ارئه دهیم.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران نیز در جمع موکب‌داران اربعینگفت: زیرساخت‌هایی که برای اربعین فراهم شده، با عدد پنج میلیون زائر تناسب ندارد که باید در فرصت کم خودمان را به نیازها برسانیم.

وی ادامه داد: چنین اربعین گرمی را تاکنون زائران ما تجربه نکرده‌اند و اولین اربعینی است که با این تعداد زائر بدون شهید سلیمانی می‌رویم. حضور شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس بسیاری از مشکلات را حل می‌کرد. شرایط سیاسی عراق را هم در نظر بگیریم و با ملاحظه پیش برویم.

توکلی زاده افزود: دو هزار پاکبان امسال در مواکب مختلف، کربلا و نجف حضور دارند، جمعی از آتشنشان‌ها نیز اعزام خواهند شد، همچنین شرکت شهر سالم نیز در ۱۱ موکب گروه پزشکی مستقر خواهد کرد. هر یک از مناطق شهرداری تهران نیز در مناطق مختلف مرزها و شهرها خدمات ارائه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه اربعین مردم عراق ۲۰ روزه است و آرام آرام می‌روند و طوری می‌روند که ازدحام نشود، گفت: سال‌هاست که مردم عراق به ما می‌گویند شما هم آرام آرام بیایید و توقف کوتاه در کربلا را فرهنگ‌سازی کنید.

توکلی‌زاده از موکب‌داران خواست کمک کنند اربعین زودتر شروع شود و گفت: از همه میزبانی کنیم و اجازه دهیم همه به موکب‌ها بیایند. جریان‌های انحرافی زیادی سعی دارند نگذارند پیام اربعین به گوش جهانیان برسد، بنابراین متمرکز شدن بر روی یک پیام یعنی «ظهور» می‌تواند به ما کمک کند؛ به همین دلیل پویش سلام یا مهدی طراحی شده است. بیایید حول این پویش جمع شویم و کمک کنیم پیام درستی را از اربعین به جهان ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: بیایید به پیشواز اربعین برویم و زمان بیشتری را در حوزه گفتمانی اربعینی ایجاد کنیم و چهارم صفر مصادف با شهادت حضرت رقیه(س) کار خدمت اربعینی را شروع و مراسم بدرقه کاروان‌ها و خادمان را برگزار کنیم.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم نیز سرود اربعین ابوذر روحی‌پخش و از آن رونمایی شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار