کد خبر: ۵۶۴۲
با حضور رئيس سازمان تبليغات اسلامي

اولين «نشست هم اندیشی بانوان فرهیخته» برگزارشد

اولين «نشست هم اندیشی بانوان فرهیخته» با حضور رئيس سازمان تبليغات اسلامي و جمعي از اساتيد دانشگاه و حوزه علميه بانوان با هدف بررسي و رفع مشكلات تبلیغ بانوان و ایجاد عرصه برای نقش‌آفرینی آن‌ها در ساحت تبلیغ و فرهنگ، برگزارشد.
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

اولين «نشست هم اندیشی بانوان فرهیخته» برگزارشد

به گزارش پایگاه خبری نهضت، نشست «هم‌اندیشی بانوان فرهیخته» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی-حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی- معاون فرهنگی و عاطفه سعیدی نژاد- مدیرکل امور بانوان این سازمان همچنین الهام یاوری- عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، فهیمه فرهمند پور استاد دانشگاه تهران، فائزه عظیم زاده اردبیلی- عضو شورای عالی تحقیقات و فناوری وزارت علوم، صدیقه صدیق- رئیس دانشکده حکمت و تاریخ جامعة المصطفی قم و  جمعي  ديگر از اساتيد دانشگاه و  فعالان فرهنگي حوزه بانوان دوشنبه هفتم شهریور در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  محمد قمی در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری این هم‌اندیشی گفت: در این جلسه در نظر داشتیم پیشنهاد‌ها و نظرات کارشناسان این حوزه را  بشنویم و طبیعتاً برای جلسات بعد با توجه به وظایفی که برای ما مشخص‌شده، ظرفیت‌ها را بیشتر معرفی خواهیم کرد. انتظار می‌رود با این هم‌اندیشی‌ها  نتایج خوبی در حوزه تبلیغ و ساختار سازی فرهنگی حاصل شود.

ضرورت تشكيل شبکه تبلیغ مردمی براي همراهي ذهن و دل مخاطبان/ استفاده از ظرفیت بانوان فرهیخته  کشور براي ترسیم خطوط کلان سیاست‌گذاری تبلیغی در حوزه‌ بانوان 

عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بابیان این‌که تاکنون گفتگوهای بسیاری در باب ضرورت رسیدگی جدی به تبلیغ و عرصه ساختار سازی فرهنگی کشور انجام‌شده است، گفت: «ایجاد شبکه مردمی پویا، فعال و پای‌کار انقلاب اسلامی» از مهم‌ترین اهداف اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به شمارمی رود.

وی اظهار کرد: در این اداره کل تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های متعدد بانوان را در عرصه‌های مختلف تبلیغی و فرهنگی ناظر به ظرفیت‌های متعددشان در مسیر رسیدن به پیشرفت ایرانی ـ اسلامی به منصه ظهور برسانیم لذا در این راستا طرح کلانی با عنوان «نهضت پیشرفت بانوان» شکل پیداکرده است. 

سعیدی نژاد افزود: امروز برای این‌که بتوانیم در مسیر تبلیغ بانوان و ایجاد عرصه برای نقش‌آفرینی آن‌ها در ساحت تبلیغ و فرهنگ؛ گام‌های مؤثر و مفیدی  را برداریم بايد شبکه تبلیغ مردمی شکل دهیم تا بتواند ذهن و دل مخاطبان را با خود همراه کند باید در مورد عرصه گشایی‌های جدید تبلیغی بانوان، استراتژی‌ها  لازم را  اتخاذ و در فضای فرهنگی و تبلیغی کشور به‌نظام مسائل بانوان رسیدگی کنیم.

وی عنوان کرد: در عرصه تبلیغی بانوان با محرومیت‌ها و محدودیت‌های مختلفی مواجه هستیم که طی سال‌ها به این محرومیت دامن زده‌شده است لذا امروز برای ورود مؤثر بانوان در راستای تحقق اهداف انقلاب، باید برنامه‌های مؤثر و حساب‌شده‌ای داشت چراکه  ارزیابی‌ها  نشان می‌دهند؛ توان دشمن و قدرت برنامه‌ریزی و محاسبه‌گری او چند برابر شده، بنابراین باید هدف‌گیری دقیق داشت و نقشه راه ترسیم کرد و از ظرفیت بانوان فرهیخته  کشور در ساحت ترسیم خطوط کلان سیاست‌گذاری تبلیغی در حوزه‌های مختلف بانوان بهره‌مند شد.

تعریف روشنی از مفهوم زن و کمال زنانه  را  به بسیاری  از  بانوان جامعه  انتقال نداده‌ایم

 الهام یاوری- عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان  در ادامه این نشست اذعان داشت: به نظر می‌رسد در فضای تبلیغات مؤثر در حوزه بانوان با دو کمبود اصلی مواجه هستیم، در وهله اول اینکه هنوز بعد از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی، تعریف روشنی از مفهوم زن و کمال زنانه  را  به بسیاری  از  بانوان جامعه  انتقال نداده‌ایم؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص رهنمودهای ارزنده‌ای دارند؛ ایشان در ترسیم مسیر کمال برای بانوان، می‌فرمایند: «خانه‌داری؛ فرزند داری، همسرداری و حضور اجتماعی؛ چهار انتظاری است که از بانوان وجود دارد و هر بانویی متناسب با نگاهش، نسبت به وظیفه‌ای که دارد و مسئولیتش در قبال خداوند، نسبت این‌ها را در زندگی خود تنظیم می‌کند».

وی اظهار کرد: بسیاری از مبلغان و حتی کتاب‌های درسی، رسانه و.... نگاه متفاوتی از این موضوع ارائه داده‌اند و حتی بین نسبت ارزشی حضور اجتماعی، فرزندداری و شوهرداری بانوان در بسیاری از مواقع دچار افراط و تفریط شده‌اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد درزمینهٔ تبلیغ در حوزه بانوان ما اغلب به سرشاخه‌ها پرداخته‌ایم تا به مسائل بنیادی، مورد دیگر این‌که بسترهای کافی برای موفقیت پیدا نکرده‌ایم، موضوع این است که ما ریشه‌ها را در نظر نمی‌گیریم و اکثراً معلول‌ها را پررنگ می‌کنیم اما به علت‌ها نمی‌پردازیم.

 رفع آسیب‌هاي حوزه زنان احتياج به تسهيلگري دارد

فروغ نیلچی‌زاده- استاد حوزه و دانشگاه و دانش‌آموخته فلسفه و حکمت اسلامی به‌قاعده مدیریت که فرمول ساده‌ای به نام فرصت، امکانات، اهداف و موانع دارد، اشاره و اظهار كرد: ما باید بدانیم چه امکاناتی در اختیارداریم و در حال حاضر  از این امکانات چگونه استفاده می‌کنیم و موانعی که در حیطه اثربخشی و ثمربخشی با آن‌ها مواجه هستیم را شناسایی و سپس، این موانع  را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: امروزه با آسیب‌هایی جدیدی بین گروه‌ها و طبقاتی که قبلاً این تبعات را نداشته‌ایم، مواجه هستیم لذا باید  شناسایی، پایش، معرفی و زمینه‌سازی برای رفع آسیب‌ها انجام شود و تحقق این مهم نیاز به تسهیلگری دارد به‌عنوان مثال یکی از بحث‌ها در ارتباط با بانوان، «کمک به مادر و مادر یاوری» است، اگر قرار است مادران بیش از سه بچه داشته باشند، آیا سازمان تبلیغات اسلامی برای مادرانی که می‌خواهند فرزندانی بر اساس موازین ناب الهی و انقلابی برای آینده نظام به جامعه تقدیم کنند، طرح و برنامه‌ای دارد؟ جهاد تبیین، جهاد فرزند آوری و دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث فعالیت‌های جنگ نرم؛ موضوعات جدی هستند که باید موردتوجه قرار گیرند. 

باید محورهای تبلیغ دین را به لحاظ مفهومی و مصداقی توسعه دهیم

فهیمه فرهمند پور- کارشناس فلسفه- کارشناس الهیات و دکترای تاریخ و استاد دانشگاه تهران در ادامه این نشست بیان داشت: اگر قرار است به رسالت تبلیغی خود که هر آنچه توصیه دین است، پایبند باشیم، حتماً باید محورهای تبلیغ دین را به لحاظ مفهومی و مصداقی توسعه دهیم. خوشبختانه امروز پس از مطرح کردن مکرر این موارد اثرات آن را در میان مبلغان مشاهده می‌کنیم، مثلاً در سال‌های اخیر در حرم رضوی شاهد اين حركت بوديم که وعاظ در مورد روابط خانوادگی، روابط همسران و... سخنرانی می‌کنند.

فرهمند پور عنوان کرد: باید توسعه مصداقی و مفهومی برای دریافت‌کننده پیام و تبلیغ‌کننده داشته باشیم به‌عنوان‌مثال حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی وقتی مسئولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند این کار را در قالب «توسعه خدمت رضوی» انجام دادند یعنی مفهوم خدمت رضوی را توسعه دادند و تجربه فوق‌العاده‌ای در بحث خادم یاری‌های استانی اتفاق افتاد.  زمانی که آقای قالیباف شهردار بودند  نذر فرهنگی انجام شد، باید از این تجربیات استفاده کنیم.

وی افزود: ما باید مفهوم و مصداق مبلغ مذهبی همچنین محل و عرصه تبلیغ را توسعه دهیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های ابلاغی خانواده بر مسجدمحوری تأکید کردند که امر باشکوهی است، اما باید در نظر داشته باشیم که مسجدمحوری فعالیت‌های اجتماعی ما را محدود نمی‌کند بلكه مسجد، مرکز فعالیت‌های اجتماعی ما می‌شود.

برای تبلیغ دین باید ساحت‌هاي فرهنگی، اقتصادی، بومی و منطقه‌ای را مدنظر قرارداد

فائزه عظیم زاده اردبیلی، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی تحقیقات و فناوری وزارت علوم با اشاره به همکاری خود از سال ۶۰ با سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی یک‌نهاد انقلابی است؛ رسالت اصلی این مجموعه، تبلیغ دین و تبیین جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلام و سیره اهل‌بیت (ع) است. اما  باید توجه داشت که  اکنون دهه ۶۰ نیست در حال حاضر قرن عوض‌شده و ایده‌ها  نیز تغییریافته است.

وی اظهار کرد: وقتی صحبت از سازمان تبلیغات اسلامی می‌شود، بهتر است کمی عملیاتی فکر کنیم و ببینیم واقعاً چه باید کرد، از منظر من معلم که ۳۶ سال است در دانشگاه تدریس می‌کنم، اولین کاری که به نظر می‌رسد باید برای نسل جدید انجام داد این است که عرصه‌ها و ساحت‌های تبلیغ باید مشخص شود و سازمان تبلیغات اسلامی باید مانند یک قرارگاه جهادی عمل کند، لذا پیشنهاد این است که عرصه‌های تبلیغ تبیین شود، تبلیغ دین؛ جزء لاینفک حیات بشری است اما برای تبلیغ دین باید ساحت‌هاي فرهنگی، اقتصادی، بومی و منطقه‌ای را مدنظر قرارداد.

عظیم زاده اردبیلی عنوان کرد: جامعه ما به سمت سالمندی حرکت می‌کند این زنگ خطر است و سازمان تبلیغات اسلامی باید کلیدواژه‌هایی با عنوان سالمندی داشته باشد، مانند «مواجهه با سالمند، نگهداری از سالمند، احترام به سالمند، درمان سالمند و ...» و جامعه  هم باید در این زمینه آموزش ببیند و مسئولیت این آموزش بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است که مرکز توسعه تبلیغ است و در این زمینه باید گلوگاه‌ها را با  درنظرگرفتن؛ عرصه‌های بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی بشناسد.

نقش بانوان در مرحله اول بايد در خانواده و سپس در جامعه تعريف شود

صدیقه صدیق، مدیرکل سابق امور بانوان استانداری قم و رئیس دانشکده حکمت و تاریخ جامعة المصطفی قم درباره نقش‌آفرینی بانوان در عرصه تبلیغ دین و امور فرهنگی گفت: مهم‌ترین رسالت تبلیغی ما معطوف حوزه خانواده است لذا من اصرار دارم  نقش بانوان در خانواده تبیین شود چراکه بسیاری از مشکلات امروز جامعه به این دلیل به‌وجود می‌آیند که   زن را از خانواده خارج می‌کنیم و می‌خواهیم جداگانه بررسی کنیم. انتظار می‌رود با تشکیل دولت مردمی و انقلابی شاهد یک سیاست‌گذاری قوی در حوزه خانواده و ساختار سازی مناسب در این حوزه باشیم تا برنامه‌های راهبردی در حوزه زنان به بهترین شکل اجرا شوند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار