کد خبر: ۵۸۱۴
مسئول کارگروه جمعیت کشور؛

جوانی جمعیت مهم ترین راهبرد توسعه جوامع است

مسئول کارگروه جمعیت کشور جوانی جمعیت را از مسئله مهم جامعه عنوان کرد و گفت: افزایش جمعیت عامل موثر در توسعه جوامع است.
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

به گزارش پایگاه خبری نهضت، صالح قاسمی مسئول کارگروه جمعیت کشوردر همایش سیاسی، فرهنگی جوانی جمعیت که در محل سالن ولایت اردبیل برگزار شد، در سخنانی جمعیت را از مولفه های مهم اقتدار و استحکام جامعه برشمرد و اظهار کرد: بحث جمعیت از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی و یکی از مولفه های اقتدار و استحکام ساخت درونی هر جامعه بوده که توان علمی و منابع مادی و غیر مادی هر جامعه با وجود جمعیت معنا پیدا می کند.

مسئول کارگروه جمعیت مرکز فرهنگی اجرای سیاست های کلی نظام افزود: جوانی جمعیت و مباحث مرتبط با آن هم اکنون از مهمترین مسائل کشور است که اگر هم اکنون به آن پرداخته نشود خسارت های جبران ناپذیری به آینده کشور وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت جمعیت و رشد آن از منظر آموزه‌های دینی اشاره کرد و گفت: احادیث زیادی در زمینه فرزندآوری و ازدیاد جمعیت و نسل وجود دارد و این موضوع همیشه مورد سفارش دین مبین اسلام بوده است.

قاسمی کاهش رشد اقتصادی را از عواقب جبران ناپذیر کاهش جمعیت برشمرد و افزود: کاهش نیروی کار، کاهش رشد اقتصادی، افزایش تقاضای بازنشسته‌های فعلی و فشار بر سیستم تأمین اجتماعی، ایجاد شکاف‌های نسلی در اثر بهم خوردن توازن جمعیت نسل‌ها و جمع شدن چترهای حمایتی خانواده از سالمندان از عواقب کاهش جمعیت در جامعه است که باید با درایت مسئولین و نیز افزایش طرح های حمایتی از خانواده ها از این بحران با موفقیت عبور کرد.

شناخت مسایل جـوانان اولویت مهم در عرصه سیاست گذاری جمعیت و فرزندآوری است 

مسئول کارگروه جمعیت به راهکارهای فرهنگی و تبلیغی در افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: جوانان نه تنها آینده ساز کشور هستند بلکه بخش اصلی زمان حال و جامعه کنونی بـه شمار می روند، لذا حل مشکلات آنان در زمینه کار، مسکن و ازدواج از مهمترین راهکارهـای جــوان ســازی جمعیت است. 

وی تامین خدمات پیشگیری از ناباروری را از دیگر طرح های حمایتی در افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته است که تا 30 سال آینده تداوم خواهد داشت که در این میان بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح بـرای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی بوده و با برنامه ریزی اقتصادی، کار آفرینی و اشتغالزایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی از زوج های نابارور و نیز ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

قاسمی در پایان به خطر کاهش نشاط اجتماعی و اقتصادی بلحاظ کاهش جمعیت اشاره کرد و افزود:  یکی از مشکلات جوامع توسعه یافته و کم جمعیت، پیری و در نتیجه عدم نشاط اقتصادى، اجتماعى بوده و دراین راستا دولت‌ها و صاحبان سرمایه، احساس خطر کرده و به این نتیجه رسیده اند که جوانان به عنوان عناصر پویایی و سرزندگی جوامع، عامل  جهش‌های اجتماعى، سیاسی و اقتصادى در جامعه است و باید حمعیت جوان افزایش یابد.

گفتنی است، این همایش با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل و با حضور فعالان فرهنگی و تبلیغی و کنشگران مسئله جمعیت استان در سالن ولایت سپاه اردبیل برگزار شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار