کد خبر: ۵۸۷۵
یادداشت؛

مرزهای خوزستان باز رنگ و بوی اربعین گرفت

امسال نیز موکب‌های اربعین در جای‌جای شهرهای خوزستان،در روستاها و بخصوص در دو مرز چزابه و شلمچه برپا شده اند.
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵

خوزستان را حاصل خیزترین خاک کشور به لحاظ کشاورزی می دانند.سرزمینی که چاه های نفت و میادین گازی آن شهره است.طولانی ترین جنگ قرن بیستم بین ایران و عراق 8 سال در این خطه رقم خورد.خوزستان سرزمین کارون و ماهی و خرما و نخل و البته گرماست...
اما اینها فقط ظاهری از این سرزمین است. عشق خوزستانی ها به ائمه و امام حسین(ع) مثال زدنی و زبانزد خاص و عام است. قصه دلدادگی مردمان عرب تبار خوزستان، به ساحت سیدالشهدا(ع) قصه دیرینه ای است که هر کس این عشق رو دیده و لمس کرده باشد بدان اذعان می کند. عشق به ائمه و امام حسین(ع) در خون مردمان این دیار است و از قرن ها پیش ازدوره ای که امام رضا(ع) از مرز بصره وارد شلمچه شد و بقول مقام معظم رهبری خوزستان دوازه تشیع شد، عشق به ائمه در این سرزمین جریان داشته است.
خوزستان بر سر مرز ایران و عراق قرار گرفته و مرزهایی دارد که ایرانی ها را به نجف و کربلا می رسانند. چنان که این روزها شلمچه و چزابه روزانه پذیرای هزاران زائری است که از داخل و حتی خارج از کشور خود را به سرزمین خوزستان می رسانند تا راهی جاده های اربعین شوند.
عجیب است که مردمان خوزستان مثل عراقی ها همه توان و انرژی خود را برای پذیرایی از زائران اربعین به کار می گیرند چنان که طبق آمار بیشترین موکب های پذیرایی اربعین در خاک خوزستان قرار دارد و عجیب تر آن که برخی از این موکب ها پس از پذیرایی از اربعینی ها؛ بار و بندیل شان را جمع می کنند راهی خراسان می شوند تا به زائران دهه آخر صفر در جاده های منتهی به مشهد در ایام شهادت امام هشتم(ع) خدمت کنند.
سال گذشته در ورودی پلیس راه مشهد از سمت جاده طرق، در موکبی که شهرداری مشهد بنا کرده بود عشایر عرب خوزستان را دیدم که پس از حدود 20 روز خدمت به زائران اربعین در شلمچه، امکاناتشان را به ورودی مشهد منتقل کرده بودند تا به زائران پیاده مشهدالرضا خدمت کنند.
«حاج هانی شحیطاوی» یکی از سران عرب عشایر عرب خوزستان بود که می گفت سالهاست آرزو داشته خدمتگذار زائران امام رضا(ع) باشد.او همراه خانواده و اعضای قبیله اش به مشهد آمده بودند و به سبک عرب ها پذیرایی می کردند. حاج هانی یکی از خوزستانی هایی بود که گوشه ای از عشقی و ارادتش به ائمه را در موکبش در یکی از ورودی های شهر  مشهد، ما به چشم دیدیم و منقلب شدیم.
خوزستانی‌ها عادت دارند هر سال برای محرم سنگ تمام بگذارند و حالا پیاده روی عظیم اربعین در عراق بهانه ای شده تا آنها تمام عیار به خدمت رسانی زائران اربعین برخیزند و جلوه های بی نظیری از عشق به ساحت امام حسین(ع) را به نمایش بگذارند.
امسال نیز موکب‌های اربعین در جای‌جای شهرهای خوزستان،در روستاها و بخصوص در دو مرز چزابه و شلمچه برپا شده اند تا پذیرای زائرانی باشند که تعدادشان در مرزهای خروجی بسوی عراق، روز به روز در حال افزایش است.
 حتی در خیابان‌های کوچک، روستاها و جاده‌های بین‌شهری موکب ها دیده شدند برخی موکب‌های خود را که از دهه اول محرم برپا شده تا ایام اربعین بر پا نگه‌ می دارند و بعضی‌ها هم موکب هایشان را به مرزها منتقل می کنند. غیر از مرزهای شلمچه و چذابه در عراق هم موکب های خوزستان را به وفور می توان مشاهده کرد.
این روزها نشانی بهشت برای مردم خوزستان، همان مرزهای شلمچه و چذابه و بیابان ها و جاده هایی است که خوزستانی ها با عشق و ارادت از زائران اربعین میزبانی می‌کنند.
چند روز دیگر و هم زمان با نزدیک شدن به روز اربعین، این شکوه مثال‌زدنی خدمت عاشقانه به زائران حسینی به اوج می رسد و اربعینی دیگر در دیار خوزستان به ثبت می رسد  تا اربعین اوج تجلی شور و عشق خوزستانی ها به ساحت ائمه اطهار به ویژه امام حسین(ع) باشد.

 

نویسنده:صدیقه رضوانی نیا

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار