کد خبر: ۶۰۲۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان:

«شهید مدنی» نظام ارزش‌های دینی را به ساختارهای اجتماعی تبدیل کرد

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: «شهید مدنی» نظام ارزش‌های دینی را به ساختارهای اجتماعی تبدیل کرد تا جامعه براساس الگوی اسلام اداره شود.
۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴

«شهید مدنی» نظام ارزش‌های دینی را به ساختارهای اجتماعی تبدیل کرد

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت الاسلام محمدهادی نظیری با اشاره به اینکه شهید مدنی خصوصیاتی داشت که تنها نوادری از علما را با این خصوصیات می‌شناسیم، افزود: ایشان یک اسلام شناس واقعی بود و اسلام را همانند امام خمینی (ره) در قالب اندیشه اسلام ناب، نه اسلام کتابخانه ای و کلامی درک کرده بود.

وی با بیان اینکه آیت الله مدنی فضای اسلامی که تجسم عملی در جامعه است را درک کرده بود و مشی و مسیر او نیز در همین راستا بود، تصریح کرد: ایشان در دوران مبارزات قبل از انقلاب و دوران انقلاب در همه جا از جمله همدان به دنبال این بود که نظام ارزش‌های دینی را به ساختارهای اجتماعی تبدیل کند، با نظام ارزش‌های دینی جامعه را بسازد و جامعه بر اساس الگو و تعالیم اسلام اداره شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: شهید مدنی در همدان اقدام به شکل دهی ساختارهای اجتماعی کرد و بنیان‌هایی را پایه گذاشت که بعضی مانند درمانگاه، مسجد، صندوق قرض الحسنه و مؤسسه دارالایتام مهدیه در معرض دید است و برخی به وضوح مشاهده نمی‌شود مثلاً از همرزمان شهید مطلع شدیم که وی در امر تعلیم و تربیت در مدارس نیز ورود می‌کرد و اوضاع مدرسه همیشه جز برنامه‌هایش بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: وقتی تحلیل می‌کنیم هدف شهید از تشکیل صندوق قرض الحسنه مهدیه چیست متوجه می‌شویم هدف انتظام بخشی به مدیریت مالی اسلامی بر پایه اندیشه جامعه ولایی است، در این نگرش مردم باید نسبت به هم احساس تکلیف داشته باشند، به عبارت دیگر در شکل گیری نظام ولایی در جامعه مردم نمی‌توانند نسبت به هم بی تفاوت باشند و باید در کنار هم مسیر تعالی را طی کنند.

حجت الاسلام نظیری با اشاره به اینکه در اندیشه اسلام حاکمیتی فرد فقط به فکر خود نیست و به تمام مناسبات اجتماعی پایبند است، شرح داد: شهید مدنی صندوق قرض الحسنه مهدیه را برای تحکم روابط مالی جامعه اسلامی پایه گذاری کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: اگر این موضوع اساسی در آن دوره فهم می‌شد امروز با بانک‌هایی که به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند مواجه نمی‌شدیم بنابراین هدف انقلاب از تشکیل بانک‌ها آنچه امروز مشاهده می‌کنیم نبود چرا که این ساز و کار در راستای منافع اسلام نیست.

وی با اشاره به اینکه درباره درمانگاه و مؤسسه دارالایتام نیز همین موارد صدق می‌کند، اظهار کرد: شهید مدنی به درستی متوجه شده بود که در نظام اسلامی گروهی از مردم هستند که باید توسط مردم اداره شوند و مردم نمی‌توانند نسبت به آنها بی تفاوت باشند.

حجت الاسلام نظیری با بیان اینکه همه این موارد پیام‌های ارزشمندی برای ما دارد، عنوان کرد: همانگونه که امام (ره) ساختارهایی مانند کمیته امداد و بسیج سازندگی را تأسیس کرد شهید مدنی نیز ساختارهای اجتماعی را در همدان پایه گذاری کرد که آثار مثبت آن تا به امروز باقی است.

نامگذاری تمام مؤسسات و مجموعه‌ها به نام «مهدیه» حاوی پیام مهمی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان یادآور شد: وظیفه عالم این است که معارف دین را از حوزه نظری به حوزه عمل اجتماعی تبدیل کند و آیت الله مدنی جزو علمای بارز و شاخص این حوزه بود که نقش عمیق و اثرگذاری داشت.

این مسئول با بیان اینکه نامگذاری تمام مؤسسات و مجموعه‌ها به نام «مهدیه» حاوی پیام مهمی است، تصریح کرد: ایشان به درستی می‌دانستند که در اندیشه اسلام ناب همه این اقدامات مقدمه‌ای برای بسترسازی ظهور است و باید اضلاع مختلف جامعه را ساخته و آرمانی تشکیل دهیم تا حرکت پایانی به تمدن نوین اسلامی و ایجاد بستر برای ظهور منجی ختم شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: عمق نگاه ایشان در مقدمه، نقطه پایانی قله را ترسیم می‌کند که خدمات برای شکل گیری جامعه مهدوی است، همانطور که مسجد مهدیه نیز به دنبال ایجاد تحول معنوی در مردم برای بسترسازی ظهور بود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار