کد خبر: ۶۱۵۴
مدیر ادبیات پایداری استان‌های حوزه هنری؛

تاریخ نگاری انقلاب اسلامی باید مردمی و اجتماعي باشد

محمد مهدی رحیمی در نشست نویسندگان، رمان نویسان و اهالی قلم ياسوج گفت: تاریخ نگاری انقلاب اسلامی بايد مردمی و اجتماعی روايت شود همچنين کنشگری زنان در دفاع مقدس و روایت حضور فعالانه، تبلیغ و تبیین زنان برای جبهه هنوز مغفول مانده است.
۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

 

تاریخ نگاری انقلاب اسلامی باید مردمی باشد

به گزارش پايگاه خبري نهضت، نشست نویسندگان ادبیات پایداری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با حضور محمد مهدی رحیمی مدیر ادبیات پایداری استان های حوزه هنری کشور در حوزه هنری یاسوج برگزار شد که رحیمی با پرداختن به مباحث سوژه یابی در یاسوج گفت: محقق باید به یک تشخیص برسد که سوژه انتخابی او در چه قالبی اعم از کتاب، مقاله، مستند، میهمان برنامه تلویزیونی و… جای می گیرد و می تواند اثرگذارتر باشد.

وی افزود: سوژه ها باید براساس یک بانک اطلاعات و رصد انتخاب شود که در این انتخاب خود نوشت ها و به قلم درآوردن خاطرات پدر از این دایره خارج است ولی مورد حمایت ما است.

مدیر ادبیات پایداری استان های حوزه هنری کشور اضافه کرد: ما در موضوع ثبت خاطرات و روایت های شهدا، جانبازان و آزادگان دیر اقدام کردیم و خیلی از سوژه ها را بخاطر کهولت سن و درگذشت روایان از دست داده ایم.

وی افزود: نقدی که ما به تاریخ نگاری انقلاب اسلامی داریم این است که روایت سیاسی از انقلاب به جای روایت مردمی و اجتماعی قرار دارد در صورتی که این باید بر عکس باشد.

رحیمی تصریح کرد: حتی ما در روایت دفاع مقدس هم دچار اشکلاتی هستیم که مثلا فقط به خط مقدم جبهه پرداخته ایم و سوژه های پشت جبهه را فراموش کرده ایم و نقش زنان و مردم به درستی روایت نشده است.

مدیر ادبیات پایداری استان های حوزه هنری کشور بیان کرد: کنشگری زنان در دفاع مقدس وروایت حضور فعالانه، تبلیغ و تبیین زنان برای جبهه هنوز مغفول مانده است.

وی با اشاره به انتخاب سوژه گفت: باید دید خودتان درانتخاب سوژه را فراتر از دفاع مقدس ببرید که آن هم در برخی موضوعات مثل بهداری و تعاون خوب کار نشده و به عنوان مثال به نقش جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی در استان حتی بعد از جنگ پرداخته شود و کارهای مردمی که این قشر انجام داده اند برای جامعه امروز روایت شود.

رحیمی با بیان اینکه نقش جوانان در محقق کردن سخنان امام خمینی (ره) گفت: رویکرد جدید ما در ادبیات پایداری حوزه هنری در نظر گرفته ایم بسط موضوعی در سوژه های انتخابی است.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بیش از ۱۰ اثر تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری در این مرکز در دست گردآوری، تدوین و یا کارشناسی است.

شریف اسلامی افزود: حوزه هنری استان در سالهای اخیر تربیت عملیات محور نویسندگان جوان تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری را در دستور کار قرار داده و خدارا شکر نویسندگان قابلی اکنون در این بخش فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: تلاش کرده ایم در سوژه یابی، به همه موضوعها و جغرافیای استان توجه شود و همچنین به حماسه های متاثر از فرهنگ عشایری و روحیه حماسی عشایر استان در دوران انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن نگاه ویژه شود.

وی تاکید کرد: تاریخ این مرز و بوم مملو از حماسه ها و افتخاراتی است که عشایر این استان در دفاع از ایران و انقلاب اسلامی و مکتب تشیع آفریده اند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار