کد خبر: ۶۳۲۸
پروین مردانی:

خدمت به خلق و حسن خلق، مهمترین عامل جذب مردم است

پروین مردانی بیش از ۲۰ سال است که در کنار همسرش حجت الاسلام امیری فعالیت‌های مختلف جهادی و فرهنگی انجام داده است، و در طی این مدت حسن خلق و خدمت به مردم؛ مهمترین ویژگی این بانوی فعال فرهنگی اجتماعی بوده است.
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷

حسن خلق، مهمترین عامل جذب مردم است

به گزارش پایگاه خبری نهضت، بانو پروین مردانی و همسرش حجت الاسلام محمد رسول امیری، ۲۷ سال است که ازدواج کرده‌اند، این زوج که  اهل سر پل ذهاب هستند بیش از ۲۰ سال در روستاهای مختلف استان مرکزی مستقر بودند و اقدامات گوناگونی را طی این سال‌ها انجام داده‌اند. پروین مردانی مادر ۴ فرزند است و طی این سال‌ها چه به عنوان یک شریکة الامام یا چه به عنوان بسیجی کارها و اقدامات بسیاری را انجام داده است که  در ادامه با گوشه‌ای از  فعالیت‌های این بانوی  تلاشگر آشنا می‌شوید.

 محبت عامل اصلی جذب مردم است

داشتن اخلاق نیکو و محبت یکی از اصول اساسی جذب مردم است و پروین مردانی هم با تکیه بر همین اصل تا به امروز افراد زیادی را جذب کرده است، وی می‌گوید: من معمولا از اخلاق نیکو و محبت برای تشویق بانوان به انجام فعالیت‌های فرهنگی استفاده می‌کنم و الحمدالله تا به امروز جواب داده است مثلا در یک روستا بعد از اینکه پایگاه بسیج خواهران را تشکیل دادم، نزدیک به ۴۰۰ نفر را جذب کردم.

راه اندازی صندوق قرض الحسنه بانوان

مشاغلی که در روستاها ایجاد می‌شوند از آن دسته کارهایی هستند که به سرمایه اولیه نیاز دارند از طرفی تأمین این سرمایه برای خانم ها نسبت به آقایان مشکل‌تر است، از این رو خانم مردانی تصمیم می‌گیرد صندوق قرض الحسنه‌ای برای بانوان روستا راه اندازی کند  همین کار خیر زمینه‌ فراهم می کند تا علاوه بر رونق کسب و کا ر بانوان روستا؛ خانم مردانی  ۴ صندوق  دیگر برای بانوان تأسیس کند.

ایجاد مرکز نیکوکاری شهید باقری

خانم مردانی در زمینه کمک به نیازمندان حضور و اقداماتی مؤثر داشته است. وی با همراهی همسرش مرکز خیریه شهید باقری را ایجاد کرده است. این شریکه الامام در روستای غینر برای ۱۷ عروس جهیزیه کامل تهیه کرده است و علاوه بر آن در تهیه بسته‌های معیشتی به خصوص در ایام کرونا بسیار فعال بوده است و یکهزار بسته معیشتی را میان نیازمندان توزیع کرده است.

کمک به کادر درمان در دوران همه گیری کرونا

در زمان همه گیری کرونا بار بزرگی روی دوش کادر درمان بود آن‌ها باید یکه و تنها با این غول بزرگ مبارزه می‌کردند آن هم در حالی که امکان ابتلایشان به بیماری بسیار بالا بود. در این شرایط خانم مردانی در بیمارستان در کنار کادر درمان مشغول به خدمت رسانی می‌شود. وی می‌گوید: من آموزش بهیاری دیده بودم و می‌توانستم در بعضی کارها کمک کنم به همین خاطر همراه با خواهران دیگر که توانایی انجام یکسری اقدامات اولیه را داشتند، روزانه یکی دو ساعت به بیمارستان می‌رفتیم و خدمت رسانی می‌کردیم.

پخت غذا برای خانواده‌های کرونایی

در روستاها معمولا اهالی و همسایگان بیشتر از شهرها از احوال یکدیگر جویا می‌شوند و بیشتر از حال هم باخبرند به همین خاطر بیشتر می‌توانند به هم کمک کنند این ویژگی روستاها در ایام کرونا نمود بیشتری داشت، در روستای غینر، که محل استقرار این شریکه الامام بوده هم وضع به همین منوال بوده است با این تفاوت که اینجا خانم مردانی بانی کار بوده و همراه با چند نفر از خانم های روستا برای خانواده های کرونایی غذا می‌پختند و به درب منازلشان می‌بردند.

 

حسن خلق، مهمترین عامل جذب مردم است

ابتکار در تبلیغ و تبیین مسئله حجاب

تبیین و تبلیغ حجاب از جمله مسائلی است که حساسیت و ظرافت خاصی می طلبد این حساسیت زمانی که مخاطب این تبلیغات دختران نوجوان باشد بیشتر هم می‌شود خانم مردانی برای اینکه تاثیر این تبلیغات را بیشتر کند ابتکار جالبی به خرج داده است این شریکه‌الامام در این باره چنین اظهار می‌کند:
برای اینکه حجاب و اهمیت آن را به دختران گوشزد کنم از ظرفیت بالای خانواده شهدا استفاده کردم دختران را به خانه‌های شهدا می‌بردم در حالی که از قبل برایشان روسری و ملزومات حجاب زیبایی تهیه کرده بودم و به مادر شهید می دادم تا ضمن اینکه از وجوب و فلسفه حجاب می‌گویند و دختران را به حجاب تشویق می‌کنند، هدیه‌ای را که من تهیه کرده بودم را به آنان بدهند. چون مادران شهدا بر گردن ما حق دارند و وقتی که حرفی را می زنند یا نصیحتی می‌کنند به دلیل نفوذ و احترامی که همه اقشار برایشان قائل هستند اثر بهتری دارد.

کمک به رفع مشکلات خانواده‌ها

خانم مردانی علاوه بر همه این فعالیت‌ها حواسش به خانواده ها و مشکلاتشان نیز هست و تا جایی که بتواند برای حل مشکلاتشان به آن‌ها کمک می‌کند، او می‌گوید: خیلی از خانم‌ها به مشکلاتِ خانوادگی برمی‌خوردند که برای حلشان نیاز به مشاور داشتند و من برای اینکه به آن‌ها کمکی کرده باشم از یک مشاور زبده دعوت می‌کردم تا با آن‌ها گفتگو کند و برای مشکلات حقوقی که خانواده‌ها با آن مواجه می شدند از یک وکیل دعوت می‌کردم تا پاسخگوی مشکلات و مسائل حقوقی خانواده‌ها باشد.تمامی این خدمات رایگان انجام می‌شد تا همه خانواده‌ها با هر سطح مالی بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی

خانم مردانی در کناراقدامات و فعالیت‌های خیریه، کلاس‌های گوناگونی را برای خانم‌های حاضر در روستا نیز برگزار می‌کند از کلاس های ورزشی و آموزش قالیبافی گرفته تا کلاس های آموزش نهج البلاغه و روانخوانی و روخوانی قرآن را برای خانم‌ها در روستای محل استقرارش برگزار کرده است.البته این دوره‌ها منحصر به بانوان نمی‌شود بلکه برای نوجوانان هم دوره‌ها و آموزش‌هایی مثل احکام، تجوید و روانخوانی را تدارک دیده است.

برگزاری اردوهای مختلف

خانم‌ مردانی در کنار اقدامات جهادی و فعالیت‌های آموزشی، اردوهای مختلفی را هم برگزار می‌کند او می گوید: ما اردوهای زیارتی، سیاحتی به قم، جمکران و کاشان داشتیم، هرماه برنامه غبارروبی مزار شهدا و برنامه سرکشی به خانواده‌های شهدا را به طور مرتب در برنامه داریم.

دلتنگی اهالی روستای غینر

فعالیت‌های مذکور بخشی از کارهایی است که وی با همراهی و حمایت همسرش طی ۵ سالی که در غینر ساکن بودند انجام داده‌اند و اکنون حدود یک ماهی است که از غینر رفته و در روستای دیگری مستقر شده‌اند و همین باعث دلتنگی اهالی غینر شده است، وی در این باره توضیح می‌دهد: برخی از اهالی با من تماس می‌گیرند و با گریه می‌گویند که چرا آنجا را ترک کرده‌ام هرچند از ابتدا هم مخالف رفتن من بودند اما به هر حال چاره‌ای نبود و باید از آنجا می‌رفتیم.
یکی از نکاتی که خانم مردانی به آن تاکید دارد باور به توانایی‌هاست او می‌گوید: انگار صدایی در درونم می‌گفت می‌توانم این کارها را انجام دهم هر چقدر هم که سخت و مشکل باشند و بدون شک همین باور مرا به این مسیر ارزشمند کشانده است.

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار