کد خبر: ۶۳۹۶
در گفتگو با دبیر سوگواره مطرح شد؛

اهواز میزبان اختتامیه سوگواره ملی پایتخت موکبها

دبیر اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نهضت گفت: سوگواره پایتخت موکبها روایت هنرمندانه از حرکت عظیم مردمی در حماسه اربعین است.
۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه نهضت، اسماعیل معنوی در ابتدای این گفتگو به مقدمه ای در خصوص اجرای سوگواره پایتخت موکب ها اشاره کرد و گفت: کلیدواژه پایتخت موکب ها از چند سال قبل به صورت خود جوش توسط تعدادی از فعالان حوزه رسانه در خوزستان مطرح و به شکل ویژه در ایام محرم و صفر به این موضوع پرداخته شد و توانستند بذری را بکارند که به موضوع موکب و موکب داری به صورت خاص توجه شود.

وی افزود: با وجود قومیت ها و فرهنگ های مختلف و متنوعی که در استان داریم، یک ایران کوچک را در خوزستان میبینیم زیرا بسیاری از فرهنگ ها و اقوام مختلفی که در کشور وجود دارد، یک نماینده، ولو یک بخش کوچک در خوزستان دارد. برای همین یک تبادل فرهنگی خوبی نسبت به سایر استان ها در خوزستان برقرار است و این خرده فرهنگ ها بر مردم و زندگی مردم اثر گذار است.

ریشه فرهنگ موکب داری در خوزستان

یکی از آیین ها و سنت های بسیار خوبی که در خوزستان اجرا می شود توجه به فرهنگ موکب و موکب داری است و محدود به موضوع اربعین هم نبوده و نیست. ما این موضوع را به شکل خاص در خوزستان شاهد هستیم که از ابتدای محرم تا پایان ماه صفر، به مدت 60 شبانه روز بسیاری از مواکب ما در نقاط مختلف استان، خاصه در بین مردم شریف و با اصالت عرب ایرانی ما که سبقه چند هزار ساله دارد، این سنت پر رنگ تر است و این افتخار بزرگی است که نقطه اوج اجرای این آیین ارزشمند در بین مردم عرب خوزستان دیده می شود.

دبیر اجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها، هدف از برگزاری این سوگواره را انعکاس و معرفی هنرمندان فعال در عرصه  فرهنگ موکب داری عنوان کرد و بیان داشت: ما وظیفه داریم هنگامی که مردم ما از زندگی، وقت و عمر خود برای حفظ این سنت هزینه می کنند و عزاداری سنتی را احیا میکنند، بتوانیم این فرهنگ ارزشمند را منعکس نماییم چون با اجرای این سنت دیرینه، هم خدمت میکنند و هم کار فرهنگی میکنند . لذا جامعه هنری و رسانه ای وظیفه دارد این کار بزرگ را هنرمندانه منعکس کند .

هدف اصلی از برگزاری سوگواره پایتخت موکبها

معنوی در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری سوگواره پایتخت موکب ها این بوده است که به هنرمندان کمک کند تا این سنت ارزشمند را هنرمندانه روایت کنند. همراهی هنرمندان در روایت حماسه بزرگ موکب داری مردم عزیز ما که نقطه اوج آن را در خوزستان مشاهده میکنیم هدف بزرگی است که این سوگواره به دنبال دارد و البته محدود به خوزستان هم نیست و ما در سالهای اخیر ترویج این فرهنگ را در بین خواهران و برادرانمان در خراسان، در ایلام، در سیستان و بلوچستان و... نیز شاهد بوده ایم.

 

دبیر اجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها، در بخش دیگری از این گفتگو  به بیان جزئیاتی در خصوص برگزاری کارگاه ها و برنامه های جانبی این سوگواره پرداخت و عنوان کرد: کارگاه تولید پوستر به عنوان یکی از برنامه های جانبی سوگواره در نظر گرفته شده بود که به شکل مشترک بین سوگواره ملی پایتخت موکب ها و سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع) در اهواز برگزار شد. موضوع این کارگاه در مورد «خوزستان دروازه ورود تشیع» و «پایتخت موکب ها» بودکه هنرمندانی از شهرهای مختلف خوزستان و تعدادی هم از سایر استان ها به مدت سه روز از سوم تا پنجم مهرماه در اهواز با هم به رقابت پرداختند.

وی یادآور شد: موضوعات منتخب این کارگاه ها حول محور خوزستان دروازه ورود تشیع و پایتخت موکب ها بود که به بخشی از خدمات موکب ها و آثاری که موکب ها و موکب داران در مواجه با مردم می توانند داشته باشد اشاره شده بود.

به علاوه؛ علیرغم اینکه تعداد زیادی از هنرمندان درخواست شرکت در این کارگاه ها را داشتند اما از حضور تعداد کمی از این عزیزان توانستیم بهره مند باشیم . قریب به 25 نفر از هنرمندان مختلف در این کارگاه حضور داشتند و خلق اثر کردند که هم جنبه آموزشی و هم جنبه تولیدی داشته است و ان شاالله آثار این هنرمندان در نمایشگاه سوگواره در اهواز اکران خواهد شد.

هدایای متبرک از عتبات عالیات برای برگزیدگان

اسماعیل معنوی در ادامه، توضیحاتی در خصوص جوایز در نظر گرفته شده برای منتخبین سوگواره ملی پایتخت موکبها ارائه کرد و گفت: ما در بخش مستند سه جایزه 20، 15 و 10 میلیون تومانی برای آثار منتخب اول تا سوم خواهیم داشت که به همراه تندیس ویژه و نگین متبرک حرم حضرت اباعبدالله(ع) تقدیم برگزیدگان خواهد شد.

در بخش پوستر: سه جایزه 8، 6 و 4 میلیون تومانی برای نفرات اول تا سوم در کنار تندیس ویژه و نگین متبرک حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع) اهداء خواهد شد.

در بخش مستند و پوستر، به شکل مجزا در هر کدام یک اثر شایسته تقدیر هم خواهیم داشت که مبلغ 2 میلیون تومان به آنها تعلق خواهد گرفت.

در بخش عکس، سه جایزه 7، 5 و 3 میلیون تومانی به نفرات اول تا سوم به همراه تندیس ویژه و نگین متبرک حرم حضرت اباعبدالله(ع) تقدیم برگزیدگان می شود و یک اثر شایسته تقدیر به همراه 1 میلیون تومان هدیه نقدی، لوح تقدیر و نگین متبرک حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع) نیز اهداء خواهد شد.

در بخش عکاسی با موبایل نیز که بخش مردمی این سوگواره محسوب می شود سه جایزه 1 میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و نگین متبرک حرم مطهر حضرت اباعبدالله(ع) تقدیم می شود.

آخرین مهلت تحویل آثار به دبیرخانه سوگواره

دبیر اجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها، مهلت ارسال آثار را تا پایان مهر ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: مهلت ارسال آثار تا 10 مهرماه بوده است ولی به دلیل اختلالات به وجود آمده در اینترنت در روزهای اخیر و مشکل ارسال آثار از سوی شرکت کنندگان، این زمان تا پایان مهرماه تمدید شد.

همچنین بر اساس برنامه ریزی انجام شده، در اواسط آبان ماه داوری آثار برگزار خواهد شد و تا قبل از پایان آبان ماه هم نمایشگاه آثار و هم اختتامیه ای در اهواز اجرا خواهیم کرد که در کنار تقدیر از نفرات برتر، برنامه های جانبی دیگری هم تدارک دیده شده که ان شاالله در روز اختتامیه در خدمت عزیزان حاضر در مراسم خواهیم بود.

معنوی، با ابراز رضایت از میزان استقبال به عمل آمده از این سوگواره خاطرنشان کرد: روند ثبت نام بحمدالله خوب بوده است اما با توجه به موضوع خاصی که انتخاب شده و تبیین روایت هنرمندانه فرهنگ موکب داری با تعداد اثر کمتری ممکن است مواجه شویم و همین امر، هنرمند را ترغیب میکند که دریچه نگاه خود را به سمت این موضوع به شکل خاص سوق دهد.

وی در ادامه گفت: نگاه ما در این موضوع یک نگاه کمی نیست و هدف ما این است که آثار با کیفیتی در این سوگواره خلق شود و بواسطه تولید آثار با کیفیت توسط هنرمندان، از حیث کمی نیز در سال های آینده شاهد رشد و پیشرفت جدی در این موضوع باشیم. لذا برای اینکه ثمره آن را در آینده بهتر ببینیم لازمه اش این است که نگاه کمی نداشته باشیم .

موضوعات اصلی سوگواره پایتخت موکبها

این فعال حوزه فرهنگ و رسانه،  شاخصه های فرهنگ موکب داری، جلوه های خاص از مواکب پیاده روی اربعین حسینی، موکب نقطه اتصال دو ملت ایران و عراق، بانوان و مواکب، خوزستان دروازه ورود تشیع و پایتخت موکب ها، گسترش فرهنگ موکب داری در سراسر ایران و مواکب خانگی را از موضوعات اصلی سوگواره ملی پایتخت موکب ها عنوان کرد.

دبیر اجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها در پایان این گفتگو بیان داشت: از همه مجموعه هایی که کمک کردند این سوگواره برگزار شود کمال تشکر را دارم و در صدر آنها از مدیرکل محترم تبلیغات اسلامی خوزستان که تلاش ویژه ای داشتند و زحمت اصلی پیگیری ها و پشتیبانی ها را بر دوش کشیدند.

از همه فعالان رسانه ای از جمله حجت الاسلام شیخ مسیح اسکندری که از قبل از برگزاری سوگواره در کنار ما بودند و همه دستگاه های اجرایی که ما را در این مسیر حمایت کردند تشکر میکنم و امیدوارم با برپایی یک اختتامیه خوب و برگزاری یک نمایشگاه خوب در اهواز بتوانیم مسیر سوگواره را تا انتها با کیفیت ادامه دهیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار