کد خبر: ۶۴۱۳
در جلسه انعقاد تفاهم همکاری پژوهشی، علمی و فرهنگی بین سازمان تبلیغات اسلامی و مجمع رزمندگان لشگر سیدالشهداء

حجت الاسلام قمی: حوزه کتاب در نشر روایت‌های «دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار» جدی‌تر گرفته شود

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی، علمی و فرهنگی بین سازمان تبلیغات اسلامی و مجمع رزمندگان لشگر سیدالشهداء با بیان اینکه امروز شاهد تأثیر «جنگ روایت‌ها» بر افکارعمومی هستیم؛ گفت: حوزه کتاب در نشر روایت‌های جذاب «دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار» باید جدی‌تر گرفته شود و در این خصوص، تمام ظرفیت‌های «بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی» به کار گرفته می‌شود.
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

تاکید بر نشر روایت‌های جذاب «دفاع مقدس و فرهنگ جهاد وایثار»

به گزارش پایگاه خبری نهضت، جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی، علمی و فرهنگی بین سازمان تبلیغات اسلامی و مجمع رزمندگان لشگر سیدالشهداء، در سالن جلسات ساختمان شهید شیرازی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردارعلی فضلی- جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و جمعی از مدیران فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

باید از تمام سرمایه‌های دفاع مقدس برای پیروزی در جنگ روایت‌ها  استفاده کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی - در این جلسه، با تاکید برانجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس و انعکاس آن به جامعه اظهار داشت: اگر چه سازمان تبلیغات اسلامی یک سازمان پژوهشی نیست، اما برای اینکه روایت‌های درستی از دوران دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار در اذهان عموم شکل بگیرد، آماده همه نوع همکاری در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تأثیر تولیدات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس برجامعه، به‌ویژه در قالب فیلم سینمایی، سریال، موشن گرافیک و سایر قالب‌های هنری گفت: زمانی که سریال «شوق پرواز» توسط زنده یاد یدالله صمدی تولید و پخش شد، تازه بسیاری از مردم با نام شهید بابایی و ابعاد زندگی و ایثارگری‌های ایشان در دفاع مقدس آشنا شدند، در حالی که پیش از آن، اکثر مردم تنها  نام شهید بابایی را شنیده بودند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی  گفت: امروز شاهد تأثیر «جنگ روایت‌ها» بر افکارعمومی هستیم لذا باید از تمام سرمایه‌های دفاع مقدس که  گنجینه عظیم این کشور محسوب می‌شوند، برای پیروزی در جنگ روایت‌ها  استفاده کرد همچنین در حال حاضرشاهد فعالیت بیش از۱۰۰ هزارهیئت مذهبی در سراسرکشورهستیم که باید این اجتماع مردمی وارد  عرصه جهاد تبیین شوند و در عرصه معطوف کردن افکار جامعه به‌ویژه  قشرجوانان و نوجوانان به روایت‌های درست به خصوص در حوزه دفاع مقدس، تلاش مستمر و خستگی ناپذیر داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در این جلسه، با تأکید براینکه باید حوزه کتاب در نشر روایت‌های جذاب دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار؛ جدی‌تر گرفته شود از فعال شدن تمام ظرفیت‌های «بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی» برای تولید چنین کتاب‌هایی خبر داد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و جهاد در قالب کتاب کوشاتر باشیم گفت: «کتاب» منبع  فعالیت‌های هنری است و به‌عنوان یک سند ماندگار محسوب می‌شود، لذا اگرمی‌خواهیم در حوزه فرهنگ دفاع مقدس، شاهد فعالیت‌های تأثیرگذاری باشیم حتماً باید ظرفیت‌های بزرگ مردمی وارد میدان شوند چرا که طبق فرمایش مقام معظم رهبری «هرگاه مردم وارد میدان شده‌اند، کار‌ها هم تأثیرگذارتر شده اند».
حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی و مجموعه‌های قرآنی «کانون تبیین» هستند یادآور شد: هیئات مذهبی، طلاب و مجموعه‌های قرآنی از طریق پیوند با یکدیگر می‌توانند در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و آشنا‌سازی جوانان با فرهنگ دفاع مقدس بسیار تأثیرگذار باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلام درپایان سخنان خود بر تقویت کانون‌های عرضه کتاب و فروشگاه‌های کتاب درسراسر کشور تأکید کرد.

باید قشر جوان و نوجوان؛ آشنایی بیشتری با فرهنگ دفاع مقدس داشته باشند

سردار علی فضلی از فرماندهان دفاع مقدس نیز در این جلسه با تاکید بر فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس و جهاد و ایثار گفت: باید فعالیت‌های فرهنگی در زمینه جهاد و ایثاررا جدی‌تر بگیریم، اگر تاکید افزونتری بر فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور داشته باشیم حتماً جوانان بیشتری را از افتادن در ورطه جریان‌های انحرافی نجات خواهیم داد، امروز اگر شاهد افتادن برخی از جوانان به ورطه آشوب هستیم نتیجه کم کاری در فعالیت‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: پژوهش در زمینه دفاع مقدس و شهدا جنگ تحمیلی، هر چقدر بیشتر و کاربردی‌تر باشد بدون شک شاهد تولید کتاب‌های با کیفیت‌تری خواهیم بود البته هم اکنون تصاویر بسیاری از شهداء و اتفاقات دوران دفاع مقدس  را در اختیار داریم که می‌تواند گنجینه مهمی برای استفاده نویسندگان  این عرصه باشد.

سردار فضلی با تأکید بر اینکه نباید حقایق دفاع مقدس و تاریخ جنگ مورد تحریف قرار بگیرند افزود: جنگ ما، جنگ مقدسی بود و باید مراقب باشیم تا ثبت خاطرات این جنگ از تحریفات مصون بماند، لذا ما نباید در مورد دفاع مقدس و شهداء گزینشی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه قلم جذاب نویسنده در ثبت خاطرات رزمندگان و حوادث دوران دفاع مقدس، نقش بسزایی در جذب مخاطب خواهد داشت گفت: داانش‌آموزان باید آشنایی بیشتری با فرهنگ دفاع مقدس داشته باشند، تقویت حضور دانش آموزان در کاروان‌های راهیان نور می‌تواند به معرفی بهتر فرهنگ دفاع مقدس کمک کند.

روزانه ۱۰ کتاب در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شود

مجدالدین معلمی - مدیر بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی – نیز در این جلسه با استناد به سخنان سردار باقری - رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران- گفت: سردار باقری در محضر رهبری گفتند، تولید کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از ۹۵۸ عنوان کتاب در سال ۱۳۹۴ به ۲۲۹۸ عنوان در سال ۱۴۰۰ رسیده است لذا بر این اساس؛ ما روزانه شاهد تولید ۱۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس بوده‌ایم.

وی در عین حال خبر داد؛ ظرفیت‌های فروش و ارتباط با مخاطب در این زمینه کم است و باید این حلقه تقویت شود.

به گفته وی، کتاب خوب باعث رشد جریان کتاب خوانی در سطح کشور می‌شود.

بهره‌مندی از هیئات و مبلغین دینی در عرصه دفاع مقدس

حجت‌الاسلام محمد جواد زهرایی - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران – هم در این جلسه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از نسل جدید اطلاع دقیقی از دوران دفاع مقدس ندارند و باید در این زمینه گام‌های موثرتری برداشته شود، به ظرفیت بزرگ هیئات مذهبی اشاره و بیان کرد: استان تهران دارای ۱۷ هزار هیئت ثبت شده است، علاوه بر آن در استان تهران؛ ۲۰ هزارمبلغ و طلبه درحال تحصیل یا فارغ التحصیل زندگی می‌کنند که می‌توانیم از توانمندی‌های این قشرعظیم برای معرفی فرهنگ جهاد و ایثار بهره‌مند شویم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران اضافه کرد: معتقدم هرهیئت می‌تواند متولی معرفی یک شهید برای ثبت آثار او باشد. این درحالی است که نباید از یادداشت‌های مردمی نسبت به شهدای محله خود غافل شویم چرا که این یادداشت‌ها می‌تواند جذابیت‌های خوبی در جذب مخاطب نسبت به کتاب‌های دفاع مقدس ایجاد کند، تألیف کتاب می‌تواند آموزه‌های دفاع مقدس را به مخاطب منتقل کند.

به ذائقه نسل جدید در تألیف کتاب توجه بیشتری شود

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام سید محمدشریف حسینی کوهستانی - مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور ایثارگران و مسئول جذب و گزینش سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر ضرورت تألیف کتاب در حوزه دفاع مقدس تاکید و تصریح کرد: بی شک، تالیف کتاب می‌تواند ارزش‌ها و آموزه‌های دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی منتقل کند البته باید به ذائقه نسل جدید نیز در تألیف کتاب هم توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است با تألیف کتاب، شهیدی را به جامعه معرفی کنیم، بهتر است که این کتاب‌ها مصور باشند تا مخاطبین علاوه بر مطالعه کتاب، تصاویر متعدد شهدا و اتفاقات دوران دفاع مقدس  را هم مشاهده کنند.

حجت‌الاسلام حسینی کوهستانی با بیان اینکه امروزه چاپ کتاب به‌صورت رمان طرفداران زیادی دارد افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده‌اند که بسیاری از رمان‌ها را مطالعه کرده‌اند لذا اگر کتاب‌ها به‌صورت رمان تولید شوند و از قلم ساده و روانی هم برخوردار باشند حتما طرفداران زیادی خواهند داشت. به گفته وی نباید از ظرفیت مدارس درآشنایی با فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و جهاد غافل شویم.

چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس، در اولویت نهاد‌های فرهنگی قرار گیرد

سردار سعید اردستانی از رزمندگان تیپ نینوا لشگر سید الشهداء علیه السلام -  نیز در این جلسه گفت: برخی ازهیئت‌های رزمندگان، فضا و مکانی برای تمرکز رزمندگان برای فعالیت در حوزه دفاع مقدس در اختیار ندارند واگر این فضا‌ها سال‌های قبل در اختیار آن‌ها قرارمی‌گرفت بی‌شک، امروزه اسناد بیشتری در حوزه دفاع مقدس وجود داشت و ثبت خاطرات این عزیزان در اختیار پژوهشگران و نویسندگان این عرصه قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: تیپ نینوا یک تیپ تخصصی است و هم اکنون آثار متعددی در زمینه دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار آماده کرده است که پژوهش بیش از ۷۰ درصد آن‌ها انجام شده لذا پس از ویراستاری، آماده ورود به چرخه چاپ و تولید است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار