گزارش؛

هفته وحدت؛ موعد تحکیم میثاق‌ها و استواری پیمان‌ها

هفته وحدت، هفته استواری میثاق‌ها است، در این هفته‌ خون‌ها در هم می‌جوشد، دست‌ها و بازوها در هم می‌تند و چهره‌ها بر یکدیگر لبخند پیروزی و محبت می‌زند.
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

به گزارش پایگاه خبری نهضت، هفته وحدت درس آموزی از کلاس معلم بشریت، حضرت ختمی مرتبت (ص) است که به برکت میلادش چهره جهان دگرگون شد، شرک‌ها به توحید مبدل گشت، عبادت خدا جای اطاعت از طاغوت‌ها را گرفت، نفاق ها به یک رنگی گرائید و خصومت‌ها به اخوت اسلامی تبدیل شد، مهاجر و انصار، برادر شدند و عرب و عجم، یار هم گشتند.

دراین هفته، رسالتمدار بزرگ، حضرت (ص) دیده به جهان گشود تا نعمت خدا، بر بندگان تکمیل شود، راه از چاه باز شناخته شود و مردم در سایه نبوتش، از ضلالت به هدایت، از ظلمت به نور و از تفرقه به وحدت برسند.

هفته وحدت؛ موعد تحکیم میثاق‌ها و استواری پیمان‌ها

حقیقت مفهوم «وحدت» و به عبارت صحیح‌تر «اتحاد» آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود، در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم. شهید مطهری (ره) قائل است وحدت اسلامی متوقف بر این نیست که فرق و مذاهب از میان برود. با پیروزی انقلاب اسلامی، حساسیت دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد؛ بنابراین حضرت امام خمینی (ره) با درک این موضوع که دو مذهب تشیع و تسنن که از پیروان زیادی در سراسر جهان برخوردار هستند، هر اندازه بتوانند دیدگاه‌های خود را به یکدیگر نزدیک کنند، تأثیر بسیار مهم و ارزشمندی در اعتلا و عزت و سربلندی مسلمان در جهانی کنونی خواهند داشت و توطئه‌های هر روزه آنها را نقش بر آب خواهند کرد، روزهای دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را تحت عنوان هفته وحدت نام گذاری کردند.

اشتراکات میان مسلمانان باید برجسته سازی شود

یک استاد حوزه ضمن عرض تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) در خصوص هفته وحدت گفت: هر دو بزرگوار به‌ویژه پیامبر اکرم (ص) جایگاه بزرگی در نظام هستی دارند و روز میلاد ایشان روز بزرگی است، از طرفی دیگر پیامبر اکرم در دوران نبوت خود برای تشکیل امت واحد زیر پرچم اسلام تلاش کرد چراکه امت متفرقه جزیره العرب که به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند؛ بنابراین امت واحدی را تشکیل داد و موفق شد.

حجت‌الاسلام ناصر فروهی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) یک سری اتفاقاتی رخ داد که باعث شد امت یکپارچه اسلام متفرق شود و مسلمانان به گروه‌های مختلف تقسیم شوند که مهمترین آنها اهل سنت و تشیع بود که خود این تقسیم در حوزه نظری و عملی اختلاف ایجاد و فراز و نشیب‌هایی را طی کرد.

وی افزود: دشمنان اسلام به آتش این اختلافات می‌افزودند و مسلمانان را به جان هم می‌انداختند تا اینکه با رهبری امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی به ثمر نشست بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی، ۱۲ الی ۱۷ ربیع‌الاول برای مقابله با دشمن و جلوگیری از تفرقه و ایجاد اتحاد در جامعه اسلامی هفته وحدت نامیده شد که تصمیم مهم، به جا و به موقعی بود.

هفته وحدت؛ موعد تحکیم میثاق‌ها و استواری پیمان‌ها

وی خاطرنشان کرد: هفته وحدت دستاوردهای بالایی داشته و روز به روز بر دستاوردهای آن افزوده می‌شود، باتوجه به فرقه‌سازی کشورهای غرب که به این اختلافات دامن می‌زنند، وضعیت جهان اسلام و کشورهای اسلامی به مراتب بدتر می‌شد و این آینده نگری و تصمیم امام خمینی (ره) جلوی بسیاری از موارد را گرفت و باعث شد تا روز به روز دل‌ها بر هم نزدیک‌تر شود.

حجت‌الاسلام فروهی اضافه کرد: ابتدا باید منظور خود را از وحدت مشخص کنیم، ضمن احترام به عقاید همه مسلمانان، حق نداریم عقاید دیگران را مورد هجمه قرار دهیم البته در مباحث علمی باید دلایل طرفین کامل و مشخص شود چراکه برای هدایت خود انسان لازم است اما امت اسلام حق ندارند به بهانه وحدت، تفرقه اندازی کنند.

وی بیان کرد: منظور از وحدت یعنی تاکید کنیم اشتراکاتی که داریم برجسته شود و از اختلافات پرهیز کنیم و امت واحدی در مقابل دشمن مشترک تشکیل دهیم.

وی یادآور شد: این ایام فرصتی است که باید از آن استفاده کرد و اشتراکات خود را برجسته سازی کرد و سعی کرد تا جایی که امکان دارد اختلافات را رفع کرد اما در غیر این صورت هم پافشاری نکرد.

این استاد حوزه در ادامه افزود: در میان مسلمانان هم اختلاف وجود دارد و گروه‌های به ظاهر شیعه و سنی بوجود آمده که در حقیقت مزدوران جهان اسلام هستند و کار آنها نفرت انگیزی با توهین به مقدسات اهل سنت است، برخی گروه‌های تندرو مانند وهابیت به اختلافات دامن می‌زنند که می‌توان با برجسته سازی اشتراکات امت واحده را تشکیل و در مقابل دشمن برای حفظ اسلام تلاش کرد.

وی تاکید کرد: امروز دوران خاصی است، دشمنان اسلام کمر همت بستند که مسلمانان را به جان هم بیاندازند چراکه از اتحاد و یکپارچگی امت اسلام می‌ترسند درنتیجه به دنبال ایجاد تفرقه هستند؛ از طرف دیگر جهان اسلام از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی موقعیت حساسی دارد و باید دقت کرد و بصیرت لازم را داشت تا دشمنان نتوانند به داخل مسلمانان رخنه کنند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار