کد خبر: ۶۷۶۸
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت مطرح کرد.

امام جماعت باید ولایت را آموزش دهد + فیلم

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت کار امام جماعت در جامعه را گسترده خواند و گفت برگزاری نماز جماعت و آموزش نماز به مردم تنها یک درصد از فعالیت‌های اوست و مابقی آن آموزش ولایت است.
۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در گفت و گوی با حجت الاسلام میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت درخصوص کار و فعالیت امام جماعت اظهار داشت: صرف نظر از اینکه امام جماعت آیا مشمول مفهوم امامت از نظر حقوقی در منظومه معارف دینی هست یا خیریا اینکه امام جماعت ولایت را بر دیگران دارد یا خیر، چیزی که مسلم است در رفتار با دیگران باید مانند امام برخورد کند.

وی در ادامه گفت: این موضع یعنی رفتار مناسب امام با جماعت به اندازه نماز واجب است. اهمیت این موضوع به این خاطر که  او با رفتار صحیح خودش می‌تواند عملا موضوع امامت که اصل دین است را آموزش بدهد.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ادامه داد: من با عنوان یک جوان و یا یک فردی که وارد مسجد می‌شوم تا کی می‌خواهم با مفاهیم نظری و با حقیقت مرکزی اسلام یعنی ولایت آشنا شوم. اینجاست که شاعر می‌گوید: «نماز بی ولای او/ عبادتی است به وضو»

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: نماز بدون ولایت ارزش ندارد. پس اگر در مسجدی امام جماعتی را جلو گذاشتند، آموزش نماز یکی از ۱۰۰ کاری است که باید امام جماعت انجام دهد و ۹۹ کار دیگر آموزش و یاددادن امامت است.

تعداد بازدید : 11

وی در ادامه سخنان خود گفت: امامت یک روش برای مدیریت جامعه است. امام مانند یک پدر و مادر مهربان و دلسوز است. روش معلمی و مربی گری صحیح ذیل عنوان امامت قرار می‌گیرد. جامعه بشری نمی‌تواند همیشه به توانمندی‌های ذاتی افراد تکیه کند و آموزش و تمرین را تعطیل کند. امام جماعت می‌تواند تعیینی یا تعیّنی باشد. تلاش برای تربیت امام جماعت امر لازمی است.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت اظهار داشت: در هر سیستم اداری و بروکراسی نیاز به نظارت عمومی، امربه معروف و نهی از منکر، تعاون مردم وجود دارد. رکن رکین مردم سالاری دینی مسجد است. جامعه به این نوع روش مدیریت که همان امامت است؛ نیاز دارد. مسجد یک خلائی از تمدن اسلامی پر می‌کند که هیچ قانون ساختاری نمی‌تواند جای آن را پر کند.

وی افزود: ما در هسته‌های کوچک جامعه هم نیاز به امامت داریم حتی در خانواده. ولایت یک مفهومی است زیبایی‌های روش آن بیشتر جلب توجه می‌کند. رسول خدا و امیر مؤمنان علیهما السلام بیش از عموم مردم، برای امام جماعت الگوست. جامعه دراجزاء خود باید همان قوامی را باید داشته باشد که در بزرگترین هسته‌های خود دارد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار