کد خبر: ۷۰۱۴
عملکرد چهارساله موفق «کمیته پدافندغیرعامل» سازمان تبلیغات اسلامی

در بین دستگاه‌های فرهنگی، در پدافند غیرعامل پیشرو بوده ایم

هفته نکوداشت پدافند غیرعامل از چهارم تا یازدهم آبان‌ماه با شعار «برای مردم؛ پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» برگزار می‌شود، به این بهانه با «حمید فرهادی»، مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و دبیرکمیته پدافندغیرعامل سازمان تبلیغات اسلامی، گفتگو کردیم.
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

در چهار سال گذشته، در بین دستگاه‌های فرهنگی در پدافند غیرعامل، پیشرو بوده ایم

پایگاه خبری نهضت: دی ماه ۹۷ بعد از دیدارحجت الاسلام محمد قمی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی- و سردارغلامرضا جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور- با تاکیداتی که در زمینه همکاری وهم افزایی دو سازمان صورت گرفت؛ محمد روح‌الامینی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی، به عنوان رئیس کمیته پدافند غیرعامل سازمان منصوب شده و دبیری کمیته پدافند غیرعامل برعهده حمید فرهادی گذاشته شد. فرهادی ازاقداماتی می‌گوید که دراین مدت چهار ساله، در حوزه پدافند غیرعامل در سازمان تبلیغات انجام شده و همچنان ادامه دارد.



سطح بندی مراکز

حمید فرهادی با بیان اینکه پدافند (ضدحمله) غیرعامل یعنی مقابله بدون سلاح و به بیان ساده ترمجموعه اقداماتی است که انجام می‌شود تا در صورت عملیات خصمانه و مخرب دشمن، خسارات احتمالی به حداقل میزان برسد، افزود: پدافند غیرعامل امری حیاتی است و هزینه محسوب نمی‌شود بلکه سرمایه گذاری بلند مدت است. خوشبختانه ارکان اصلی سازمان تبلیغات و اعضای کمیته پدافند غیرعامل به اهمیت پدافند غیر عامل واقف هستند. از نخستین ماه تشکیل کمیته، در جلساتی که با اعضا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اقدامات مربوط به پدافند غیرعامل سازمان را دردو کارگروه مهم «زیرساخت» و «سایبری» تعریف کردیم که این کارگروه‌ها ذیل کمیته پدافند غیرعامل تعریف شدند. طبق دستورالعمل سطح بندی مراکز ثقل (ابلاغی از سوی سازمان پدافند غیر عامل کشور) قرار شد همه دستگاه‌ها زیرساخت‌های خودشان را از لحاظ امنیتی سطح بندی کنند. نزدیک به  بیست جلسه کارشناسی برگزار کردیم و ۴۸ مرکز، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و سطح بندی امنیتی شد. در نامه‌ای که سال ۹۸ به سازمان پدافند غیرعامل ارسال شد، سطح بندی خودمان را اعلام کردیم که با توجه به پیگیری‌های متعدد، خوشبختانه دو هفته قبل تاییدیه سازمان پدافند به دستمان رسید. درخواست بعدی ما ازسازمان پدافند غیرعامل این بود که به ما اعلام کنند چه اقدامات ثانویه‌ای انجام شود تا دستورالعمل به طور کامل اجراشده باشد.

حوزه سایبری

دبیرکمیته پدافند غیرعامل سازمان تبلیغات اسلامی درادامه افزود: باتوجه فعالیت‌های متعدد سازمان در حوزه نرم و تبلیغ نوین واستفاده از توان موسسات زیرمجموعه خود، به کارگروه سایبری اهمیت ویژه ای دادیم . مرکز«انفورماتیک » سازمان تبلیغات به عنوان رئیس کارگروه سایبری تعیین شد وسعی کردیم از حضور کارشناسان قرارگاه سایبری سازمان پدافند هم استفاده کنیم ، علاوه بر این مباحث آموزشی و مصون سازی زیرساخت‌های سایبری نیز مورد توجه قرار  گرفت و  چند رزمایش سایبری را با دوستان و با همکاری سازمان پدافند اجرا کردیم و سعی شد از این جهت آسیب شناسی شود.

در چهار سال گذشته، در بین دستگاه‌های فرهنگی در پدافند غیرعامل، پیشرو بوده ایم


تفاهم نامه

مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی به تفاهم نامه همکاری که همه ساله بین دو سازمان امضا می شود اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با ۴ امضای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیته پدافند غیرعامل سازمان تبلیغات، معاونت فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تبادل می شود. امسال حدود ۸ بند مورد توافق طرفین قرار گرفت که یکی از موضوعات بحث« مصون سازی، مقاوم سازی و ایمن سازی» زیرساخت‌های سایبری با همکاری قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل است.

وی افزود: همچنین« خدمات رسانه ای» یکی دیگر از بندهای مورد توافق بود که براساس نیازها، سازمان پدافندغیرعامل می تواند ازتوانمندی ها و زیر ساخت‌های موسسات زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی مثل حوزه هنری برای تبیین فرهنگ‌ پدافندغیر عامل در بین آحاد جامعه استفاده کند. علاوه بر این برای مقابله با تهدیدات سایبری(با توجه به تهدیدات اخیر سایبری) ، انجام رزمایش های مختلف سایبری مد نظر قرار گرفت،  در این تفاهم نامه سعی شده موضوع « پدافند فرهنگی » که از اهمیت ویژه ای برخوردار است نیز مورد توجه قرار گیرد و به نوعی،  کمیته پدافند سازمان، حلقه وصل معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیر عامل جهت هم افزایی هر چه بیشتر باشد.


دوره آموزشی

 فرهادی در ادامه گفت: یکی از مقوله هایی که برای کمیته پدافند غیرعامل اهمیت دارد آموزش است و بنابراین سعی کردیم از زیر ساخت‌هایی که در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی است مثل شبکه‌های مویرگی که دراکثر شهرها و روستاها تحت عنوان خانه عالم و شبکه روحانیون مستقر، مساجد ، مدارس صدرا و... فعالند، استفاده کرده و با استفاده از جزوه های آموزشی سازمان پدافند غیرعامل، مفهوم و اهمیت پدافندغیرعامل را به اقشار مختلف جامعه آموزش دهیم. همچنین امسال با همت اداره کل منابع انسانی در بحث آموزش، دوره آموزشی ( فرصت ها و تهدیدهای  فضای مجازی در حوزه فرهنگی ) به مدت 24 ساعت را برای پرسنل برگزار کرده و سعی کردیم از ظرفیت های معاونت فرهنگی به طور ویژه در حوزه آموزش همگانی ، استفاده از ظرفیت هیئت های اندیشه ورز، امور بانوان و... استفاده کنیم.که در این راستا اداره کل امور بانوان ورود جدی داشت و برنامه ها و جلسات متعددی در حوزه بانوان برگزار کردند.

در چهار سال گذشته، در بین دستگاه‌های فرهنگی در پدافند غیرعامل، پیشرو بوده ایم

تعامل تنگاتنگ

دبیر کمیته پدافند غیرعامل سازمان تبلیغات اسلامی افزود: هدف ما ازهمکاری با سازمان پدافندغیرعامل این است که علاوه بر استفاده از ظرفیت ها و توان کارشناسی سازمان پدافند ، در حوزه فرهنگی، سازمان تبلیغات یاری رسان سازمان پدافند غیرعامل باشد. اصل کار ما در کمیته پدافند، پرداختن به بحث پدافند فرهنگی است. ما مأموریت‌هایی که بر عهده مان است را انجام می دهیم و علاوه برآن سعی کردیم تا جایی که در توانمان است محتواها و کارهای فاخری که در ارکان و حوزه های مختلف در بحث پدافند فرهنگی در سازمان تبلیغات تولید می شود، در اختیار سازمان پدافندغیرعامل قرار دهیم تا از این محتواها استفاده کنند. با توجه به جایگاه حاکمیتی که سازمان پدافند دارد ، تصورمان این است اگر این محتواها  از طریق آنها در جامعه بازنشر شود می تواند اثری مضاعف داشته باشد. الحمدالله با ارکان مختلف سازمان پدافند غیرعامل مخصوصا معاونت فرهنگی و اطلاع رسانی تعامل تنگاتنگ وجود دارد.

برق اضطراری

به گفته فرهادی یکی از موارد مهم ، اصل تداوم کارکرد سازمان در مواقع بحران بود که در حوزه زیرساخت ، با توجه به تاکیدات شورای امنیت ملی کشور و ستاد کل نیروهای مسلح،  نسبت به تهیه برق اضطراری ، سعی مان براین بود که بتوانیم این موضوع را در حوزه ستادی حل کنیم. با  وسعت دیدی که آقایان قمی و روح‌الامینی در موضوع پدافند غیرعامل داشتند سال گذشته با مدیریت صحیح منابع ، ساختمان های شهید شیرازی، شهید نواب و موسسه اطلاع رسانی تبیان مجهز به ژنراتورها ومولدهای برق اضطراری شدند که می توانند مدت‌های طولانی، بدون نیاز به برق شهری برق مورد نیاز سازمان را تولید کنند.



اعتماد به داشته بومی

دبیر کمیته پدافند غیرعامل سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در حوزه پدافند غیر عامل، از امکانات بومی استفاده کنیم ادامه داد: یکی از اقداماتی که همان سال اول در مرکز انفورماتیک  سازمان انجام دادیم استفاده از آنتی ویروس ایرانی « پادویش» بود که مورد تایید سازمان پدافند غیرعامل است، این آنتی ویروس هم هزینه اش  از نوع خارجی کمتر بود و هم با استفاده از آن به داشته بومی خودمان اعتماد کردیم که الحمدالله حتی بهتر از نوع خارجی اش جواب داده است.

هفته نکوداشت

فرهادی از اقداماتی می گوید که برای هفته نکوداشت پدافند غیرعامل در سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری روابط عمومی سازمان انجام می شود:یکی از کارهایی که درسال گذشته انجام شد و مورد استقبال قرار گرفت برگزاری نمایشگاه بود که امسال هم  قرار است در ورودی ساختمان شهید شیرازی برگزار شود. سعی کردیم فرهنگ پدافند غیرعامل را در ارکان مختلف سازمان جابیندازیم . در این هفته سعی شد تمامی جلساتی که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود  قبل از شروع جلسات،  حتما یک کلیپ کوتاه از پدافند غیرعامل پخش شود تا همه اذهان به این سمت برود که پدافند غیرعامل مهم است. یکی دیگر از اقداماتمان بسته های فرهنگی خوبی است که سازمان پدافندغیرعامل در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار داده است و این بسته های فرهنگی و پوسترها به مراکز استان ها ارسال شده و از استانها خواسته ایم متناظر با اتفاقاتی که در ستاد سازمان تبلیغات اسلامی اجرا می شود ، در استان و شهرستان‌های خود اجرا کنند.

در پایان این گفتگو ، دبیر کمیته پدافند غیر عامل سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد خودتان را ارزیابی کنید از عملکردتان راضی هستید ؟ می گوید: ما سعی کرده ایم همیشه پیشرو باشیم، این حرف بنده نیست اذعان مسئولین سازمان پدافند است که در چهار سال گذشته، سازمان تبلیغات اسلامی در پدافند غیرعامل، پیشرو بوده است همچنین در ارائه مطالبات هم پیشنهادهای گسترده ای به سازمان پدافند غیرعامل داشته ایم. خواهشمان این بوده است که از امکانات سازمان تبلیغات استفاده کنید چون هر دو داریم برای مردم این جامعه کار می کنیم و قصد هردوی ما خدمت است چه بهتر که این هم افزایی صورت بگیرد و مهم این نیست که استفاده ببریم، سعی می کنیم استفاده برسانیم.




.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار