کد خبر: ۷۲۲۰
دبیر سوگواره پایتخت موکبها:

هدف سوگواره روایت هنرمندانه این حماسه بزرگ مردمی است

اسماعیل معنوی در نشست خبری آئین اختتامیه سوگواره پایتخت موکبها از روند اجرایی ، ماموریت و هدف این سوگواره خبر داد.
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵


به گزارش پایگاه خبری نهضت؛اسماعیل معنوی دبیراجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها در ابتدای این نشست، با اشاره به ظرفیت های عظیم فرهنگی در استان خوزستان گفت: ما در استان خوزستان از ظرفیت های فرهنگی بزرگ و کمیابی برخوردار هستیم که اگر درست روایت شوند پاسخی هستند برای تمامی مسائل و چالش های موجود در استان .

وی افزود: ما به عنوان اهالی رسانه و هنر وظیفه مطالبه گری و پیگیری مشکلات را برعهده داریم ولی از همه مهمتر روایت گری نقاط قوت و دست آوردهای مردم است. دست آوردی که با عنوان یک فرهنگ غنی توسط مردم بنیان نهاده شده است.
دبیر اجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها در ادامه عنوان کرد: یکی از ظرفیت های استان خوزستان فرهنگ موکب داری به معنای عام است. مردم خوزستان از دیرباز به مهمان نوازی معروف بوده اند و وقتی این فرهنگ به اهل بیت و به ویژه اباعبدالله (ع) می رسد یک کیمیای بزرگ به وجود می آید و شاخصه های اعتقادی را به اوج خود می رساند.

اسماعیل معنوی با بیان این جمله که؛ مأموریت و هدف کلان سوگواره موکب ها روایت هنرمندانه این حماسه بزرگ مردمی است، بیان داشت: متولی و صاحب اصلی مواکب مردمی هستند که معتقد به حضرت اباعبدالله (ع) هستند. دستگاه های مختلف، مجموعه های مختلف هر کدام در نوع خود وظیفه دارند در این مسیر کمک کنند اما مردم هستند که این حرکت را بوجود می آورند و جز با همت مردم هم نمی شود این موج و این حرکت را ایجاد کرد. لذا هر چقدر که ما در این زمینه کار بکنیم در واقع بخشی از وظیفه خود را انجام داده ایم.

وی ضمن قدردانی از سازمان تبلیغات اسلامی در جهت حمایت جدی از اجرای این سوگواره گفت: موضوعی که همواره در اجرای این سوگواره مورد تأکید قرار داشت این بود که هم وجه مردمی آن و هم وجه حرفه ای و تخصصی آن رعایت شود. در آیین ها و برنامه هایی که پیرامون این سوگواره برگزار شد تلاش کردیم فضای مردمی را حفظ کنیم، همانطور که رونمایی از پوستر سوگواره را در مرز شلمچه و در بین زوار اربعین انجام دادیم.

معنوی در مورد اجرای بخش تخصصی این سوگواره افزود: در جشنواره ها و سوگواره ها از حیث تخصصی چند موضوع مورد اهمیت است که یکی از این موارد بخش داوری برنامه می باشد. در این حوزه ما از چهره های شاخص ملی هم در بخش عکس، هم در بخش پوستر و در بخش مستند دعوت کردیم که داوری آثار شرکت کننده در سوگواره را انجام دهند که بحمدالله مورد استقبال نیز واقع گردید.بخش تدوین آیین نامه برگزاری سوگواره، داوری و جوایز از مهمترین برنامه هایی بودکه در این کارگروه در دست بررسی و اقدام قرار گرفت. 

دبیر اجرایی اولین سوگواره ملی پایتخت موکب ها، عدم خلق آثار جدید در جشنواره ها و سوگواره ها را از آفت های این برنامه ها عنوان کردو گفت: اینکه صرفا برنامه ای برگزار شود و به شکل معمول،  آثاری دریافت شود صرف برگزاری جشنواره یا سوگواره، اثرگذاری مثبتی نخواهد داشت . لذا کار فرهنگی موفق، آن کاری است که منتج به اثر گذاری بر مخاطب شود که بحمدالله در سوگواره ملی پایتخت موکبها ما شاهد این اتفاق مبارک بوده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: در سوگواره پایتخت موکبها تا جایی که توانستیم سعی کردیم تولید محور کار کنیم . لذا 8 موضوع تخصصی مناسب با فرهنگ موکب داری معرفی شد که بسیاری از هنرمندان برای ارسال اثر به این سوگواره، اثر جدید خلق کردند و این همان اتفاقی است که شورای سیاستگذاری سوگواره مدنظر داشته است که برای این برنامه آثار جدید خلق شود.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام متقی منش، دبیر بخش طراحی پوستر به بیان توضیحاتی در خصوص این بخش از سوگواره پرداخت و گفت: در این بخش از سوگواره یک کارگاه 3 روزه ویژه تولید پوستر برگزار شد که قریب به 20 اثر فاخر توسط هنرمندان خلق شد.
وی افزود: با توجه به اینکه اولین سالی بود که این سوگواره برگزار می شد اما استقبال بسیار خوبی ازسوی هنرمندان به عمل آمد و طی فراخوانی که داده شد هنرمندان تراز ملی و استانی در این سوگواره حضور پیدا کردند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار