کد خبر: ۷۲۲۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان:

نقش خانواده در انس فرزندان با کتاب بی‌بدیل است

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان نقش خانواده در انس فرزندان با کتاب را بی‌بدیل دانست و گفت: بخش عمده علل نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور، بی‌توجهی خانواده‌ها به این امر است.
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

نقش خانواده در انس فرزندان با کتاب بی‌بدیل است

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت‌الاسلام علی‌اکبر انصاری‌راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، صبح امروز، ۲۳ آبان، در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار کرد: توانایی خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی دنیای امروز است و مطالعه برای داشتن ارتباط با جامعه امروز ضروری است.

وی با اشاره به اینکه کتاب و کتاب‌خوانی سنگ بنای توسعه فرهنگ و رشد تمدن‌ها است، افزود: برای بالا بردن نرخ مطالعه دانش آموزان باید از کودکی بین کودک و کتاب ارتباط و انس برقرار کرد. از سویی دیگر خانواده‌ها باید از همان ابتدای آموزش و تربیت کودکان، آن‌ها را با کتاب آشنا کنند؛ چراکه کودک، بسیاری از رفتارها را از والدینش تقلید می‌کند و آن‌ها را الگو قرار می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و پرورش و تربیت از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالی‌ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه می‌یابد. پدران و مادران باید عادت کتاب‌خوانی را در فرزندان خود به وجود آورند و مربیان تربیتی که نقش مهمی در تربیت دارند، به خردسالان و کودکان آموزش‌های لازم را ارائه دهند تا آن‌ها را به کتاب خواندن راغب کنند. اگر این آموزش‌ها توسط رسانه‌های همگانی صورت بگیرد تأثیر بیشتری نیز خواهد داشت.

انصاری‌راد با اشاره به اینکه بخش عمده علل نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور، بی‌توجهی خانواده‌ها به این امر است، عنوان کرد: برای بالا بردن نرخ مطالعه دانش آموزان باید از کودکی بین کودک و کتاب ارتباط و انس برقرار کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، هنوز کتاب جایگاه رفیع و بلند خود را در جامعه پیدا نکرده است. این واقعیت بیانگر یک نکته اساسی است و آن اینکه با سخنرانی و حرف زدن و شعار دادن هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد، مگر اینکه شرایط تحقیق و امکانات لازم برای این امر یعنی کتاب‌خوانی در جامعه میسر شود. باید در کنار فعالیت‌های انجام شده، تلاش کرد که زمینه‌ها و شرایط لازم برای رشد و شکوفایی کتاب و کتاب‌خوانی و نهادینه کردن آن در جامعه فراهم شود.

انصاری‌راد در پایان یادآور شد: باید مطالعه دقیق و جامعی در خصوص وضعیت کتاب‌خوانی ایران صورت گرفته و عوامل عدم توسعه کتاب‌خوانی در جامعه مورد بررسی قرار گیرد. پس از انجام این مطالعه جامع، یک طرح ملی با همکاری متخصصان علوم کتابداری در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه طراحی و شرایط لازم و کافی برای اجرای آن فراهم شود.

ارسال نظر