کد خبر: ۷۲۷۸
کارشناس برنامه ریزی رسانه ای اردبیل عنوان کرد:

 اصحاب رسانه، طلایه داران و پیش قراولان جهاد تبیین

کارشناس برنامه ریزی رسانه ای تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: اهالی رسانه، طلایه داران و پرچم داران نهضت جهاد تبیین هستند.
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
 
به گزارش پایگاه خبری نهضت، علی دژبانی در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل در سخنانی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در روشنگری جامعه، اظهار کرد: جهاد تبیین نیاز به تعریف و  شناخت مساله، بررسی ابعاد مختلف موضوع ، ریشه‌یابی دقیق مشکلات، آسیب شناسی علمی و کارشناسی معضلات و مسائل، فرصت ها و تهدید ها ، نیاز ها ،چالش‌ها ، تسلط کامل ، جامع و ژرف نگرانه بر مسائل موجود در کشور و ارایه راهکار های عملی و علمی دارد. از این‌رو ، ضروری است که اهالی رسانه و اطلاع رسانی به عنوان طلایه داران  ، پیش قراولان و پرچم داران نهضت جهاد تبیین ، موضوعات و ابعاد مختلف مسائل کشور را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند و آن را برای جامعه و مردم تبیین و روشنگری کنند.

کارشناس برنامه ریزی رسانه ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: رسانه صرفاً رادیو، تلویزیون ، خبرگزاری ها  و آزانس های خبری  (به عنوان وسایل ارتباط جمعی کلاسیک) و اینترنت، گوگل،وبلاگ ها ،سایت ها ،  کانال ها ، گروه ها و شبکه های اجتماعی مجازی( به عنوان رسانه های نوین ارتباطی) نیست، بلکه منبر، خطبه نماز جمعه، حلقه های تربیتی و فرهنگی، هیئات اندیشه ورز، گفتمان ها، نشست ها ، میز گرد ها، کلاس‌های دانشگاهی و کرسی های آزاد اندیشی، کتاب‌ها ، مجلات، مقالات ، مطبوعات و نوشته‌ها به نوعی رسانه هستند.

وی نقش رسانه در ایجاد و عمل به تکلیف  و مسوولیت اجتماعی و رشد  و اعتلای فکری، فرهنگی ، معنوی، اجتماعی  و عقلانی جامعه را مؤثر دانست و تاکید کرد: رسانه باید در جهت تولید محتوا، توزیع، تقویت و توسعه ابعاد مختلف جهاد تبیین در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی،روان شناختی، جامعه شناختی، انسان شناسی،  دینی ، معنوی ، علمی ، فناوری، آموزشی، پژوهشی و اقتصادی در بین مردم فعالیت کند.

پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه اشاره کرد: باید بحث تبیین را نسبت به حقایق و واقعیت ها  انجام بدهیم و بسیاری  از حقایق باید تبیین شوند چرا که هنوز بسیاری از حقیقت‌ها  به درستی تبیین نشده و یا به خوبی ، مدون و علمی  بر روی آن‌ها کار نشده است.

جهاد تبیین عامل خنصی سازی تهاجم فرهنگی دشمن

دژبانی افزود: در مقابل تبیین، حرکت گمراه کننده و تحریف‌کننده دشمن وجود دارد که از سوی امپراطوری رسانه استعمارگر، استیلاگر و سلطه جو  به افکار عمومی جامعه تزریق می شود و  سعی دارد بر افکار مردم تأثیر مخرب بگذارد. از این رو ،لازم است افکار و اذهان  عمومی را به سمت درست ، حقیقی ، منطقی و راهی که در آن عقلانیت انقلابی، معنوی،  اجتماعی و اخلاقی  است، هدایت کنیم.

کارشناس رسانه تبلیغات اسلامی اردبیل جهاد تبیین را خنثی‌کننده توطئه دشمن عنوان کرد و افزود: جهاد تبیین عامل موثری در خنثی سازی توطئه ها و دسایس دشمن  یعنی تبلیغات مسموم و پروپاگاندای سیاسی رسانه های نظام سلطه گر و سلطه جو ( جنگ نرم دشمن) است. با جهاد تبیین ، می‌توان به سوالات  و ابهامات پاسخ داد. همچنین با جهاد تبیین می‌توان ابهام‌آفرینی‌ها ، اخبار نادرست و جعلی ،تبیین های دروغ و غیر واقعی و افکار فریبنده  موجود در فضای اجتماعی و مجازی را آشکار و نسبت به تنویر افکار و اذهان  عمومی اقدام نمود.از جمله مباحث مهم که امروزه باید مورد توجه اصحاب فرهنگ، رسانه، مطبوعات، اهل قلم  و اندیشه و اهالی تبلیغ و  ترویج دین و معنویت  صورت بگیرد، مساله جهاد تبیین است.

وی گفت: امروزه در تهاجم و شبیخون فرهنگی و تبلیغاتی دشمن قرار داریم و در حال حاضر میلیون‌ها واژه از طریق بنگاه های  خبرپراکنی اردوگاه  استکبار علیه ایران اسلامی مخابره می‌شود.با این حجم گسترده از تبلیغات مسموم و نفرت انگیز ، وظیفه تمام دلسوزان نظام اسلامی، معارف دین و ارزش‌های توحیدی و معنوی  دفاع جانانه از مرز و بوم کشور و ارزش های آنست.

دژبانی با بیان اینکه هیچ ابزاری مانند ابزار رسانه توانایی ترویج، تبلیغ، تبیین، تنویر افکار، روشنگری ، حفظ و کنترل افکار و اذهان عمومی را ندارد، ادامه داد: جهاد تبیین یعنی در مقابل تهاجم تحریفی، دروغ پراکنی و وارونه جلوه دادن دشمن که با اخبار سوخته، نادرست، دروغ پردازانه ، جعلی، ساختگی و فاقد سندیت برای افکار عمومی خوراک تهیه می کند ، لازمست حقایق را تبیین  کنیم تا مردم تحت تأثیر القائات و شایعات دروغین، ناراست و کاذب قرار نگیرند.

کارشناس برنامه ریزی رسانه ای گفت: توانمندی رسانه بی‌نظیر بوده و قدرت بزرگی برای هر کشور و دولتی محسوب می‌شود به گونه‌ای که هر حکومتی که دارای رسانه قوی (اندیشمندانه و شنیدن محور) باشد، توانمندی و اقتدار دارد. به بیان  دیگر ، جنگ امروز جنگ رسانه است و ابرقدرت واقعی نظامی بوده که در رسانه قوی‌تر و اثر بخش تر  از نظام‌های دیگر باشد.

 فعال رسانه ای و فرهنگی اردبیل در پایان خاطر نشان کرد: امروز توانمندی نظامی ، موشکی و هسته ای ملاک ابرقدرت بودن نیست( هر چند برای امنیت و صلح جهانی مورد نیاز هست) ،  بلکه قدرت در دست رسانه ای هوشمند  متفکر، خرد ورز، اثر بخش و بر اساس روش مندی  شنیدن، گوش دادن، ادراک  و فهم نبض جامعه و  رسانه ای  دارای توان و قدرت  تبیین و مهارت تجزیه و تحلیل عقلانی و انتقادی حقایق و واقعیت های جامعه  است چرا که امروز دفاع از حق وحقیقت و حفظ اذهان و افکار مردم ، تبیین و بیان واقعیت‌ها، بزرگترین عبادت و مجاهدت  برای اصحاب رسانه بوده و تکلیف اجتماعی همگان به ویژه فعالان ، اندیشه ورزان ، قلم به دستان و کنش گران رسانه ای به عنوان طلایه داران و پرچم داران، جهاد تبیین است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار