کد خبر: ۷۳۱۲
مسعود شجاعی طباطبایی خبرداد؛

۵۷۹ هنرمند از ۷۲ کشور جهان در «مسابقه بین‌المللی کارتن و کاریکاتور جام جهانی فوتبال -ایران ۱۴۰۱» شركت كردند

مسعود شجاعی طباطبایی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کارتن و کاریکاتور جام جهانی فوتبال -ایران ۱۴۰۱» که با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه در گالری‌های «ابوالفضل عالی، عکاسان و خانه» حوزه هنری برگزار شد گفت: ۱۷۳۶ اثر متعلق به ۵۷۹ هنرمند از ۷۲ کشور جهان به دبیرخانه مسابقه بین‌المللی کارتن و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ارسال شد.
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱

 

۵۷۹ هنرمند از ۷۲ کشور جهان در «مسابقه بین‌المللی کارتن و کاریکاتور جام جهانی فوتبال -ایران ۱۴۰۱» شركت كردند

به گزارش پایگاه خبری نهضت، «مسعود شجاعی طباطبایی» در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کارتن و کاریکاتور جام جهانی فوتبال -ایران ۱۴۰۱» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فراخوان این مسابقه در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد و بر روی سایت «ایران کارتون» و سایت‌های تخصصی دنیا در اروپا، خاور دور، آمریکای لاتین قرار گرفت اظهارداشت:  ۵۰۸ اثر در بخش کاریکاتور و ۱۲۲۸ اثر در بخش کارتون به دبيرخانه جشنواره ارسال شد البته  در مجموع ۱۷۳۶ اثر از ۵۷۹ هنرمند از ۷۲ کشور جهان به دبیرخانه مسابقه رسید که بیشترین آثار متعلق به کاریکاتوریست‌های «ترکیه، برزیل و چین» هستند.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی یادآور شد: غالبا در یک رویداد و مسابقه بین‌المللی بین ۱۰تا۲۰ کشور حضور پیدا می‌کنند این درحالی است که  در اين مسابقه، ۷۲ کشور حضور يافتند و اين اتفاق بزرگی است، همچنين به واسطه تعاملاتی که درحوزه کاریکاتور طي ۲۲ سال از طریق سایت «ایران کارتن» با كشورهاي جهان ايجاد كرده‌ايم،  موفق شديم حضور حداکثری کاریکاتوریست‌هاي جهان را  در ۲ بخش کارتن و کاریکاتور فراهم  كنيم اينکه ایران چنین مقبولیتی دارد و فراخوانی می‌دهد که این تعداد کشور در مسابقه، حضور پیدا می‌کنند بسیار اهمیت دارد و اتفاق خوبی برای هنر محسوب مي‌شود.

شجاعي ادامه داد: انتخاب موضوع دربخش کارتن اين مسابقه؛ آزاد بود، اما  موضوع بخش کاریکاتور مربوط به بازیکنان و کادر فنی ۳۲ تیم شركت كننده در جام جهانی بود لذا این محدودیت باعث شد که آثار رسیده در بخش کاریکاتور به مراتب کم‌تر شود، اما آثار بسیار خوبی به دبیرخانه رسید.

داوران جهانی

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتن و کاریکاتور به  حضور داوران برجسته  كاريكاتورايران و جهان در این رویداد اشاره و عنوان کرد: ۵ داوری که برای این مسابقه انتخاب شدند از بهترین داوران عرصه کاریکاتور بین‌المللی محسوب می‌شوند. «سجاد رافعی»، «بهمن عبدی» و «محمدرضا دوست محمدی» داوران این مسابقه از ایران و «آنجل بولیگان» از مکزیک و «لویز اردونز» از آرژانتین که هردو از کاریکاتوریست‌های برجسته جهان به‌شمارمي‌روند؛ داوران خارجی این مسابقه هستند.

شجاعیان با بیان اینکه پوستر این مسابقه؛ اثر «میخاییل کونوریس» یونانی است اذعان داشت: هنگامیکه از میخاییل کونوریس خواستیم که پوستر مسابقه راطراحی کند، کورنیوس گفت: «با افتخار این کار را انجام می‌دهم» و به این طریق پوستر مسابقه خلق شد.

وی افزود: کاریکاتور؛ زبان بین‌المللی است که با بهره‌مندی از چاشنی طنز، مقبولیت بالایی در بین مردم دارد و هرکس با هر نژاد و زبانی آن را درک می‌کند. ما شاهد اتفاقی هستیم که در وهله اول امید را به معنای واقعی در ذهن متبادر می‌کند. باید گفت که کاریکاتور و کارتون‌های ارسالی به مسابقه؛ موضوع صلح و دوستی را كه  شعار‌ اصلی جام جهانی ۲۰۲۲ است در اذهان بينندگان تداعي مي‌كنند.

نمایشگاه در قطر

شجاعیان به برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده در قطر اشاره و تصریح کرد: این آثار در قطر به همت اداره فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نمایش درمی‌آید. هم اکنون ۶۰ اثر را به  این نمایشگاه ارسال کرده‌ایم كه این نمایشگاه همزمان با مراسم افتتاحیه مسابقات جام جهانی آغاز به کار کرد.  

وی از اعلام برندگان و اهدای جوایز در طی ۲ هفته برگزاری نمایشگاه خبرداد گفت: برای نمایش این آثار در فضای شهرهاي كشور با شهرداری  رايزني‌هايي انجام داده‌ایم و امیداوریم مسئولان با ظرفیت و کیفیت آثاراین مسابقه آشنا و این  امکان این فراهم شود تا هرچه زودتر، این آثار در فضای عمومی شهر‌ها مانند «مترو، ترمینال‌ها، معابر عمومی و فضای تبلیغات شهری»  به‌نمایش درآيند.

گفتنی است علاقه‌مندان به بازدید این آثار، می‌توانند از ۳۰ آبان تا ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در روز‌های شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار