کد خبر: ۷۴۱۸
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
دانلود همه تصاویر

محلی برای جذب جوانان، نوجوانان و یاری محرومان

کانون فرهنگی هنری مشکات اراک از کانون‌های فعال شهر است که علاوه بر جذب گسترده جوانان به مسجد، در عرصه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و خیرخواهانه فعالیت دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری نهضت، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تمامی نقاط کشور در شهرها و روستاهاي دورافتاده و مناطق حاشیه‌ای  فعالیت‌های گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف  انجام مي‌دهند و به دلیل همین فعالیت‌های گسترده، اين كانون‌ها مورد استقبال  جوان و نوجوان  منطقه قرار گرفته‌اند.

کانون‌های مساجد در سال‌های اخیر با  انجام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و ...  محلی برای آشتی و دوستی دوباره و بیش از پیش اقشار مختلف با مسجد شده‌اند و هر روز شاهد رفت و آمد جوانان و نوجوانان به این پایگاه‌های معنوی و به تبع آن شرکت این قسر در فعالیت‌های خیرخواهانه، مراسم مذهبی و ... هستیم.

کانون فرهنگی هنری مشکات، مسجد حجت بن الحسن (عج) منطقه هجرت اراک با امام جماعتی فعال که مسئول کانون نیز هست همواره در مناسبت‌ها، برنامه‌ها و زمان‌های مختلف  فعالیت‌های مهم و مؤثری در راستای برطرف کردن مشکلات محله  انجام داده است و گام‌های مؤثری در راستای خدمت به نیازمندان و محرومان در کنار فعالیت‌های فرهنگی برداشته است.

حجت‌الاسلام بهنام حبیبی، مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات و امام جماعت جوان این مسجد با دوستی که با جوانان محله هجرت اراک برقرار کرده علاوه بر اینکه آنها را به نماز، اسلام، مسجد و فعالیت‌های فرهنگی علاقه‌مند کرده، سبب توجه آنان به کارهای خیر و کمک به نیازمندان و محرومین نیز شده است.

اعضای کانون فرهنگی هنری مشکات همراه  با جوانان وا امام جماعت  محله در صحنه حضور داشته با شرکت در رزمایش کمک مؤمنانه در عرصه برطرف كردن مشكلات اجتماعي خوش درخشيدند. كمك‌هاي اعضاي اين كانون در خصوص رفع مشكلات خانواده‌های كم درآمد و نيازمند همچنان ادامه دارد.

مسجد حجت بن الحسن (عج) نخستین مسجد سلامت استان مرکزی در اراک

این مسجد در ایام کرونا علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، با آماده سازی بخشی از مسجد و اختصاص آن به بیماران کرونایی، عنوان نخستین مسجد سلامت کشور را به خود اختصاص داد و براي کمک به کادر زحمت کش درمان اولین مسجد سلامت را راه اندازی کرد.

ابتدا تست رایگان کرونا در این مسجد همه روزه به جزء جمعه‌ها انجام می‌شد که در زمانی کوتاه، مورد استقبال گسترده اهالی منطقه و اطراف شهرک هجرت قرار گرفت و با اوج گیری کرونا و بعد از آغاز موج پنجم کرونا در استان و بار سنگینی که در منطقه ایجاد کرد، برای درمان افراد مبتلا به کرونا فعالیت‌های این مسجد بیشتر شد.

از تست رایگان کرونا، تا پیگیری سلامتی بیماران کرونایی در مسجد

حجت الاسلام حبیبی امام جماعت و مسئول کانون فرهنگی این مسجد در این باره گفت: بعد از رایزنی ها و پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم که در مرکز بهداشت منطقه فضا برای پذیرش افراد و در کنار آن افراد مشکوک به کرونا کم است و تمام اقشار به ویژه افراد کرونایی نمی‌توانند به آن مکان مراجعه کنند چرا که این مکان گنجایش همه افراد را نداشت و در ضمن خطر ابتلا برای سایر  مراجعه کنندگان نیز وجود داشت.

به همین جهت ما مکانی را در مسجد حجت ابن الحسن (ع) در نظر گرفتیم تا دوستان از مرکز بهداشت به این مکان برای انجام تست کرونای اهالی مراجعه کنند که در این راستا اولین مسجد سلامت استان مرکزی جهت همدلی و کمک به کارد بهداشت و درمان راه اندازی شد.

مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات، مسجد حجت ابن الحسن(ع) اضافه کرد: در این مکان تست رایگان کرونا، غربالگری، پیگیری سلامتی بیماران کرنایی  و ... انجام می شد.

تزریق بیش از  ۳ هزار دز واکسن در نخستین مسجد سلامت کشور در اراک

تزریق بیش از ۳ هزار دز واکسن در نخستین مسجد سلامت کشور در شهرستان اراک از دیگر فعالیت‌های مجموعه فرهنگی این مسجد که اولین مسجد سلامت کشور در شهر اراک بود به منظوره مقابله با ویروس کرونا و کمک به آسیب دیدگان این ویروس انجام شد. این مجموعه فرهنگی در گام بعدی و شیوع موج های متعدد این ویروس با همکاری هلال احمر و مرکز بهداشت مجموعه ای را در مسجد برای تست کرونا در نظر گرفت و با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

این کارگروه فرهنگی با توجه به نیاز منطقه در زمان‌های مختلف فعالیت‌هایی فراخور آن زمان انجام می‌دهد و با بکارگیری اقشار مختلف در راستای رفع مشکلات مختلف، فرهنگی، آموزشی، معیشتی و ... تلاش می کند.

اهدا کتاب به مدارس مناطق محروم جهت توزیع در بین دانش آموزان

حجت الاسلام حبیبی، امام جماعت و مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات، مسجد حجت بن الحسن(عج) شهرک هجرت اراک با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه بیان کرد: کارگروه فرهنگی  این مسجد با هدف خدمت در مناطق کم برخوردار فعالیت می‌کند لذا هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی برای این مهم بود.

وی  با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه در بین خانواده و دانش آموزان نیازمند و محله‌های کم برخوردار، گفت: در این راستا یک هزار جلد کتاب تهیه و در بین مدارس محله هجرت اراک توزیع کرده‌ایم.

مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات با اشاره به اینکه این کتاب‌ها با موضوعات مختلف فرهنگی، دینی، کودکان، داستان، احکام و ... بوده است، ادامه داد: تمام کودکان باید امکانات لازم در راستای پرورش فکر و اندیشه را داشته باشند و توزیع کتاب در بین این عزیزان راهی برای تبیین و ترویج فرهنگ کتاب و گرایش این عزیزان به فرهنگ مطالعه است.

وی همچنین از برگزاری مسابقه کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان و نمازگزاران مسجد نیز خبر داد و گفت: در ظول سال، کتاب‌هایی متناسب با سن افراد به آنها داده شده است و شرکت‌کنندگان پس از مطالعه کتاب خلاصه‌ای از آن را به مسئول کتابخانه می‌دهند و جوایزی به آنها اهدا می‌شود.

تلاش های کانون مشکات در راستای اجرای پروژه های عمرانی منطقه

مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات گفت: ما فعالیت‌های مسجد را تنها به کلاس‌های آموزشی معطوف نکرده‌ایم و با پیگیری مسائل و مشکلات منطقه علاوه بر حل مشکلات، زمینه مشارکت جوانان را در فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی فراهم می‌سازیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه هجرت اراک از مناطق حاشیه ای شهر است و مشکلات بسیاری دارد، ادامه داد: این منطقه جزء مناطق کمتر برخوردار است و نیازمند همدلی و همراهی هر چه بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات است.

حجت الاسلام حبیبی به پروژه های نیمه تمام شهری این منطقه و عدم همکاری برای اجرای هر چه سریعتر آنها اشاره کرد و گفت: در این راستا از سوی مجموعه مسجد تلاش‌های گسترده‌ای برای رفع مشکلات منطقه انجام شده که در نتیجه منجر مشارکت شهرداری منطقه هجرت به منظور رفع مشکلات و اجرای پروژه ها نیمه تمام این منطقه شد.

اجرای کار فرهنگی نیازمند همدلی و همراهی همگانی است

امام جماعت مسجد حجت ابن الحسن(عج) با تاکید بر اینکه اجرای کار فرهنگی نیازمند همدلی و همراهی همگانی و فراهم کردن زیرساخت ها برای زندگی همراه با آرامش و راحتی اقشار مختلف است، گفت: در این راستا کانون مشکات فعالیت های گسترده ای را انجام می دهد.

وی اجرای کار فرهنگی متناسب با نیاز اهالی منطقه و شهر را ضروری دانست و بیان کرد: مجموعه فرهنگی مسجد حجت ابن الحسن(عج) با شناسایی و نیاز سنجی به اجرای فعالیت می پردازد و بحمدالله در این سال ها بسیار موفق عمل کرده است.

اجرای طرح نذر درمان در کانون فرهنگی هنری مشکات اراک

حجت الاسلام حبیبی با اشاره به اینکه کمک به درمان بیماران نیازمند امری ضروری است بیان کرد: ما در این راستا با راه اندازی طرح نذر درمان به جمع آوری کمک های مردمی پرداخته و با جمع آوری کمک های نقدی که مبلغ قابل توجهی بود توانستیم به بیماران منطقه دارای بیماری خاص و نیازمند عمل جراحی، کمک هزینه درمان پرداخت کنیم.

وی به برگزاری برنامه های ملی و مذهبی نیز در کانون اشاره کرد و گفت: کانون در کنار فعالیت های خیرخواهانه به فعالیت های فرهنگی و مذهبی نیز توجه فراوان دارد و در اعیاد، شهادت ها و مناسبت های ملی به برگزاری برنامه های مختلف از جمله مسابقه و ... می پردازد.

مشق احسان در کانون فرهنگی هنری مشکات اراک

حجت الاسلام حبیبی از توزیع لوازم التحریر در بین کودکان نیازمند توسط کانون فرهنگی هنری مشکات نیز خبر داد و گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی هر ساله به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردم خیر و نیکوکار به منظور کمک به دانش اموزان نیازمند می پردازیم.

وی اضافه کرد: هر ساله خوشبختانه با همدلی و همراهی خیرین و نیکوکاران توانسته ایم مقدار قابل توجهی لوازم التحریر تهیه و در بین دانش آموزان نیازمند توزیع کنیم.

اجرای فعالیت های ورزشی در کنار کار فرهنگی

حجت الاسلام حبیبی سلامت جسمی اعضا و جوانان و نوجوانان محله هجرت را امری ضروری دانست و بیان کرد: ما در کنار فعالیت های فرهنگی فعالیت های ورزشی را نیز برای بچه ها داریم که این مهم علاوه بر ایجاد شور و نشاط در بین بچه ها سبب سلامت جسمی آنان نیز می شود.

مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات افزود: کلاس های ورزشی و اردوهای تفریحی زیارتی این کانون مورد استقبلال گسترده از سوی اعضای کانون و خانواده های این منطقه قرار گرفته است چرا که در کنار این برنامه های تفریحی فعالیت های فرهنگی و آموزشی نیز برگزار می شود.

بهره گیری از فضای مجازی در برنامه های مختلف

مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات با اشاره به اینکه برنامه های فرهنگی هیچ گاه نباید لغو شود، گفت: ما در کانون با بهره گیری از فضای مجازی به فعالیت های فرهنگی نیز پرداخته ایم و در ایام کرونا برنامه های فرهنگی ما تعطیل نشد بلکه از فضای مجازی با بچه ها ارتباط صمیمانه داشتیم.

حجت الاسلام حبیبی با بیان اینکه در ایام کرونا سلامت اعضای کانون و افراد جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و ما مجبور به تعطیلی فعالیت های فیزیکی بودیم، بیان کرد: ما در آن ایام  با بهره گیری از فضای مجازی و با برنامه ریزی های انجام شده توسط مجموعه فرهنگی مسجد به اجرای فعالیت های فرهنگی و کلاس های آموزشی پرداختیم که این برنامه های امروز نیز ادامه دارد.

 

ارسال نظر