کد خبر: ۷۴۳۲
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

مسئله زنان باید به عنوان موضوع اصلی در بازسازی ساختار فرهنگی، بررسی شود

نشست هم‌اندیشی «بازطراحی ساختار‌های فرهنگی کشور»، دوشنبه هفتم آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از بانوان فرهیخته در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

مسئله زنان به عنوان موضوع اصلی در بازسازی ساختار فرهنگی، باید بررسی شود

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی در ابتدا به موضوع این نشست اشاره کرد وگفت: موضوع گفتگو در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت ایجاد تحول فرهنگی است که البته واقعیت‌های میدانی هم ضرورت پرداخت‌های اینچنینی فریاد می‌زند. درواقع به طور خاص، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ به‌عنوان ضرورت سخن گفتند نه از یک اصلاح و ویرایش و یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در این بازسازی جدی گرفته شود، و در جبران کوتاهی‌های تاریخی به آن بپردازیم، مسئله بانوان است. در این راستا هم در رابطه با اینکه بانوان در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و تحولاتی که باید رقم بخورد چه نقشی دارند و هم اینکه به مسئله زن و مسائل مرتبط در این بازسازی چگونه باید نظر شود؟ باید فکر کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در جلسات مهندسی فکری و جلسات اتاق فکر، اعتراض خود را نسبت به موضوع جدی نگرفتن انتساب بانوان به عنوان اعضای حقیقی اعلام کرده‌ام مبنی بر این که از ظرفیت این همه جماعت بانوان فرهیخته انقلاب فرهنگی باید استفاده شود.
وی ادامه داد: ما در سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم گرفتیم جلساتی را با حضور بانوان صاحب فکر و سخن برگزار کنیم، شاید خروجی این جلسات این باشد که پیشنهادات و نظرات به نهاد‌های بالادستی عرضه شود و جمع فرهیخته بانوان ضرورت‌های روی زمین مانده در حوزه فرهنگی را از این نهاد‌ها مطالبه کنند و در صورت استمرار در نظر است این جلسات از فضای تشریفاتی، زینتی و مباحثات بی‌حاصل فاصله بگیرد و خروجی داشته باشد. ما طبیعتا به یک تصویر درست و بایسته و نحوه اجرایی کردن آن تصویر در اهتمام نظام اسلامی به مسئله بانوان به طور خاص در حوزه فرهنگ سخن می‌گوییم و سطح بحث در سطح راهبردی است و درباره عملیات و اجرا و جزئیات کاری بحث نمی‌کنیم. از هرکدام از شما بانوان فرهیخته انتظار می‌رود در سطوح خوبی، حرف روبه جلو و پیش‌برنده آماده و ارائه کنید، امید است منشأ فایده و برکت باشد.

نیازمند بازطراحی هستیم
عاطفه سعیدی‌نژاد، با عنوان اینکه هدف از این نشست این است که درباره چگونگی این بازطراحی همفکری کنیم. ما به یک فرایند برای بازطراحی نیاز داریم. همان فرایندی که در مسیر نظام اسلامی، انقلاب اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی تا تمدن اسلامی پیش رو داریم. این مسیر قرار است مبتنی بر پیشرفت ایرانی ـ اسلامی رقم بخورد.

وی اظهار کرد: مؤلفه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت مطرح کردند، شکل‌دهی حلقه‌های میانی است که به یک معنا فعال‌کردن ظرفیت مردم و به معنای دیگر، راهبری مردمی در حل مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است. روشن است که اگر قرار است این پیشرفت با حضور مردم در عرصه‌های مختلف رقم بخورد، یکی از مهمترین عرصه‌ها، عرصه‌های فرهنگی است و نقش بانوان مبتنی بر الگوی سوم در جریان‌های حل مسئله جایگاه ویژه‌ای دارد و امروز در بازطراحی باید جایگاه بانوان را بازنشانی و نقش حرکت‌های زنانه را در حل مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و نسبتی که با ساختار‌های حاکمیتی دارد را پیدا کنیم..
در ادامه این نشست زینب شریعتمدار، مشاور مدیر ستاد خواهران بنیاد خاتم الاوصیاء و مسئول بین‌الملل و فعال فرهنگی و اجتماعی، زهرا جلولی، بنیانگذار و دبیر باشگاه سلامت بانوان مهاد، آزاده نیاز، دانشجوی دکترای مطالعات زنان، استاد دانشگاه صدر، معاون پژوهشی کتابخانه ملی، زهرا عبدالعلیان، فعال فرهنگی و اجتماعی، زهره خوارزمی، عضو کمیته آموزشی دانشکده مطالعات جهان، دکترمرضیه شکوری، فعال فرهنگی و اجتماعی، بنفشه فارسی، کنشگر اجتماعی، عصاره‌نژاد، مسئول خواهران بنیاد نهضتو مهری طالبی دارستانی به بیان نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر