کد خبر: ۷۴۶۰

سوگواره عاشورایی؛ بستری برای رشد نسل جوان

دبیر بخش نقاشی سوگواره عاشورایی گفت: سوگواره ها و جشنواره ها، فضایی برای تولید آثار جوانان هستند تا آن ها با دیدن کارهای یکدیگر رشد کنند.
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

سوگواره عاشورایی؛ بستری برای رشد نسل جوان

به گزارش پایگاه خبری نهضت، چهاردهمین سوگواره هنری عاشورایی، همانند سال‌های گذشته به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی در دو بخش ملی و بین المللی برگزار خواهد شد.

موضوعات این دوره از سوگواره، پیرامون اربعین حسینی هستند که نگاهی هنرمندانه به رویداد‌های تاریخی و اجتماعی و بازتاب توجه امروزی شیعیان و مسلمانان جهان دارند.

دبیری هنری بخش نقاشی و نقاشی دیجیتال این دوره از سوگواره عاشورایی برعهده عبدالحمید قدیریان، دانش آموخته کارشناسی نقاشی دانشکده هنر‌های زیبا و کارشناسی ارشد نقاشی دانشکده هنر است.

او در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب گواهی درجه یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس از وزارت ارشاد اسلامی شد و در طول فعالیت هنری خود، موفق به اخذ جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف شد.

از جمله فعالیت‌های هنری قدیریان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاندید بهترین طراحی صحنه فیلم دایره سرخ در جشنواره سیمای ۱۳۸۲

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به خاطر طراحی دکور و لباس فیلم مریم مقدس (س) در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۹

تندیس حافظ جشن سینمایی دنیای تصویر به خاطر طراحی دکور و لباس فیلم ارتفاع پست ۱۳۸۱ تندیس و دیپلم افتخار به خاطر طراحی لباس فیلم مریم مقدس (س) در چهارمین جشنواره سیما ۱۳۸۲

گفتنی است فراخوان سوگواره در بخش موضوعات اختصاصی بخش نقاشی شامل موارد زیر است:

اربعین حسینی: ما رایت الا جمیلا

اربعین حسینی: پیوستگی نسل ها، خانواده حسینی

اربعین حسینی: تبلورمحبت و ایثار و مدارا

اربعین حسینی: همبستگی امت مسلمان

اربعین حسینی:ارادت غیر مسلمانان به امام حسین علیه الاسلام

عبدالحمید قدیریان، دبیر هنری بخش نقاشی و نقاشی دیجیتال چهاردهمین دوره سوگواره عاشورایی، در رابطه با این رویداد بیان کرد: موضوعات سوگواره دراین دوره، پیرامون اربعین حسینی و با نگاهی هنرمندانه به وقایع تاریخی و اجتماعی و بازتاب توجه امروزی شیعیان و مسلمانان جهان طراحی شده است.

قدیریان گفت: سوگواره عاشورایی، برنامه‌ای است که تقریباً هر ساله، توسط حوزه هنری در حال برگزاری است و رویکرد سوگواره این است که هنرمندان در این فضا تلاش کنند بیشتر با مفاهیم عاشورایی آشنا شوند و در قالب تولید، آثاری همراه با ارتباط مردمی را تولید کنند.

دبیر هنری بخش نقاشی سوگواره تصریح کرد: از آن جایی که رهبر انقلاب، اربعین را به عنوان یک آیه عظما مطرح کرد، جا داشت که این موضوع تیتر سوگواره شود. از اینرو، امسال، رویکردی که سوگواره عاشورایی داشت بر مبنای اربعین بود و موضوعاتی را مطرح کرد که به نوعی، نشأت گرفته از فضای اربعینی بود تا جوان‌ها وارد این فضا شده و در این رابطه، به دنبال تبیین باشند.

او ادامه داد: درمورد سوگواره عاشورایی، حدود چهار موضوع مطرح شد و آن‌ها کار شدند و در روز‌های گذشته، از میان آثار، ۳۰ مورد برای نمایشگاه انتخاب شدند و با توجه به این که آثار به صورت اسلاید و فایل‌های دیجیتالی بودند، قرار شد که با هنرمندان تماس گرفته شود تا آثار خود را ارسال کنند تا داوران روی اصل کار، نظر نهایی خود را ارائه کنند.

دبیر هنری بخش نقاشی و نقاشی دیجیتال سوگواره عاشورایی، درمورد کیفیت آثار ارسالی نقاشی و نقاشی دیجیتال بیان کرد: در حوزه نقاشی دیجیتال به دلیل این که دیجیتال، رویکرد جدیدی است، طبیعتاً تعداد آثار پایین بود و به همین دلیل، جوان‌ها تا حدی نیاز به آموزش در این خصوص دارند تا بدانند که نقاشی دیجیتال چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد و به همین خاطر، تا حدی در نقاشی دیجیتال، از نظر تعداد، این فضا کمرنگ‌تر بود و در مقابل، در حوزه نقاشی، این موارد خوب بود.

قدیریان تصریح کرد: به طور کلی، این سوگواره مثل همه جشنواره ها، فضایی برای رشد است و درواقع، با نمایشگاهی از آثار اساتید تفاوت دارد چراکه در نمایشگاه اساتید، انتظار زیادی از آثار، تکنیک‌ها و معانی خوب وجود دارد. اما واقعیت این است که سوگواره‌ها و جشنواره ها، فضای تولید اثر جوانان هستند تا آن‌ها در کنار یکدیگر و با دیدن آثار هم، رشد کنند و به همین دلیل، طبیعی است که انتظار کیفیت بالا به آن معنا از چنین آثاری نداشته باشیم. بنابراین، آثار بخش نقاشی و نقاشی دیجیتال این دوره از سوگواره هم مثل دیگر جشنواره‌ها تقریباً در همان فضای کیفیتی بود، هرچند که آثار متنوعی هم تولید شد.

دبیر هنری بخش نقاشی و نقاشی دیجیتال افزود: با توجه به این که مفاهیم سوگواره غنی هستند، مدیران بخش فرهنگی اصرار زیادی داشتند که کار با جوانان به صورت مستقیم انجام شود تا هنرمندان در کنار هم حضور داشته باشند و فضای فکری آن‌ها پخته‌تر شود و همچنین، قرار شد که کارگاه‌هایی در شهرستان‌ها برگزار شود و محفل‌های هنری به وجود آید و انتقال اطلاعات و مفاهیم هنری شکل بگیرد تا در دوره بعدی، شاهد تعامل بین هنرمندان و آثار تولیدی خوبی باشیم.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار