کد خبر: ۷۵۶۵

امام جماعتی که شبکه تربیتی توانمندی را در مسجد شکل داد

حجت الاسلام نصیری در سال ۹۰ مسئولیت امام جماعت مسجد ثارالله را برعهده گرفت و پس از سه سال تلاش بی وقفه برای ساماندهی وضعیت مسجد، توانست از سال ۹۳ شبکه تربیتی توانمندی را با حضور جوانان تراز انقلاب اسلامی در مسجد شکل دهد.
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کانون فرهنگی و هنری ثارالله مسجد ثارالله واقع در شهدای شهرک فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرده است و از بدو تاسیس تاکنون با برگزاری دوره‌های آموزشی جذاب و پویا زمینه حضور حداکثری جوانان و نوجوانان محله را فراهم ساخته است.

در این مسجد ۸۰ جوان متعهد انقلابی و پای کار فعالیت‌های روزانه مسجد را اداره می‌کنند که نتیجه تلاش بی وقفه امام جماعت مسجد برای ایجاد شبکه تربیتی موفق و بها دادن به جایگاه جوانان و نوجوانان در مسجد بوده است.

در کانون فرهنگی و هنری ثارالله زنجان هر سال ۳۰ جوان و نوجوان با طی مراحل استعدادیابی، جذب اولیه و تثبیت در گروه‌ها ثبت نام می‌شوند و با قرار گرفتن در زیرگروه مربوطه آموزش‌ها ادامه پیدا می‌کند.

در خصوص آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این مسجد پویا و تراز انقلاب اسلامی پای صحبت حجت الاسلام نصیری امام جماعت مسجد ثارالله شهرک شهدای زنجان نشستیم.

حجت الاسلام نصیری امام جماعت مسجد ثارالله می‌گوید: مسجد ثارالله شهرک شهدا در منطقه‌ای واقع شده است که خانواده شهدای بسیاری در آن ساکن هستند و همین موضوع به برنامه‌های مسجد برکت و رونق خاصی بخشیده است و موجب شده تا دیدار با خانواده‌های شهدا به صورت ماهانه در دستور کار ما قرار گیرد و برای تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا هر ماه میهمان یک مادر شهید می‌شویم و بچه‌ها از سخنان و نصیحت‌های مادرانه ایشان بهره‌مند می‌شوند.

این مسجد با ۶۰۰ مترمربع مساحت، به کتابخانه‌ای با کتاب‌های فرهنگی، آموزشی، قرآنی و ادعیه مجهز است، مسجد دارای زیرزمینی برای برگزاری دوره‌های آموزشی است و برخی فعالیت‌های ورزشی بچه‌ها مانند تنیس روی میز و فوتبال دستی در این بخش از مسجد انجام می‌شود. این مسجد در سنوات گذشته با کمک‌های خیرین بازسازی شده است.

امام جماعتی که شبکه تربیتی توانمندی را در مسجد ثارالله زنجان شکل داد

چهارشبنه‌های امام رضایی و استقبال جوانان مسجد

حجت‌الاسلام نصیری یکی از برنامه‌های ثابت مسجد را برگزاری چهارشنبه‌های امام رضایی عنوان کرد و گفت: با توجه به ارادات مردم و جوانان به امام رضا (ع)، این برنامه با حضور عموم مردم محله در مسجد برگزار می‌شود. برنامه سخنرانی و بیان سیره علمی و عملی آن حضرت در دستور کار قرار دارد.

کلیپ‌های مرتبط با امام رضا (ع) و سرود‌هایی با این مضمون در مسجد پخش می‌شود و تلاش می‌کنیم تا به سوالات جوانان و نوجوانان در خصوص آن حضرت پاسخ دهیم. چهارشنبه‌های امام رضایی، تلنگری است که یادمان باشد امام رئوف (ع) نزدیک‌تر از همیشه به زائرانشان هستند و نگاه‌شان متوجه تک تک ما است.

در کنار این برنامه، هیئت هفتگی پنج شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء به منظور آشنایی بیشتر بچه‌های مسجد و عموم مردم با معارف دینی و اعتقادی برگزارمی شود. مسئولیت برگزاری این برنامه و دیگر فعالیت‌های مسجد برعهده خود بچه‌ها است؛ جوانان سعی می‌کنند با قبول مسئولیت، گوشه‌ای از کار را انجام دهند و همین موجب شده تا برنامه‌ها رنگ و بوی معنوی به خود بگیرد و اثرگذاری بیشتری هم داشته باشد.

هر پنج شنبه ۲۰ نفر مسئولیت کار را برعهده می‌گیرند و سعی می‌کنند با کار جهادی برنامه باشکوه و در خور مسجد برگزار کنند، این کار‌های گروهی موجب شده است تا بچه‌ها مسئولیت پذیر باشند و همین زمینه رفت و آمد بیشتر جوانان به مسجد را فراهم ساخته است.

این جوانان و نوجوانان به قدری توانمند پیش می‌روند که برنامه‌های گسترده در مناسبت‌های مختلف سال همچون عزاداری‌های ماه محرم و صفر و ضیافت‌های ماه رمضان را به تنهایی مدیریت می‌کنند.

ضیافت‌های قرآنی و محافل انس با قرآن کریم

از دیگر برنامه‌های این مسجد در روز‌های یکشنبه، جلسات خانگی قرآن کریم است که هر هفته با حضور بچه‌های مسجد در منزل یکی از اهالی محله برگزار می‌شود؛ به همین منظور هماهنگی‌های لازم با اهالی محله انجام شده است و هر هفته یک خانواده پذیرای بچه‌های مسجد برای برگزاری ضیافت قرآن است.

همچنین در روز‌های یکشنبه در صحن مسجد برنامه ضیافت قرآن با حضور اساتید قرآنی در بخش‌های تخصصی قرآن کریم، قرائت، ترتیل، روخوانی و روانخوانی برگزار می‌شود. برنامه انس با قرآن کریم نیز روز‌های سه شنبه برای گروه‌های سنی ۱۴ تا ۱۸ سال ویژه برادران برگزار می‌شود.

برای خواهران نیز روز‌های یکشنبه و سه شنبه دوره‌های تفسیر قرآن کریم و معارف اهل بیت (ع) تشکیل و روز‌های یکشنبه هم کتابخوانی و فعالیت‌های علمی برگزار می‌شود.

امام جماعتی که شبکه تربیتی توانمندی را در مسجد ثارالله زنجان شکل داد

دوره‌های امام شناسی یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های مسجد است

امام جماعت مسجد ثارالله زنجان به برگزاری دوره‌های امام شناسی در مسجد اشاره کرده و می‌گوید: این برنامه از مباحث اعتقادی مسجد است که از موضوع توحید آغاز شده است و در حال حاضر در موضوع امام شناسی قرار داریم. برای این مباحث ۱۰۰ جلسه مکتوب شده و روز‌های دوشنبه این برنامه را برگزار می‌کنیم. گروه‌های سنی مخاطب برنامه امام شناسی جوانان ۱۴ تا ۱۸ سال هستند و تلاش می‌کنیم تا بچه‌های مسجد را با سیره علمی و عملی اهل بیت (ع) آشنا سازیم.

از دیگر برنامه‌های پرطرفدار مسجد، برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دروس ریاضی، علوم، عربی و زبان است؛ در این دوره‌ها که با حضور اساتیدی از خود بچه‌های مسجد که موفقیت‌های علمی کسب کرده اند برگزار می‌شود، روز‌های سه شنبه ۶ گروه درسی تشکیل و رفع اشکال انجام می‌شود.

کلاس‌های ورزشی که مورد علاقه جوانان و نوجوانان این مسجد است، روز‌های جمعه تشکیل می‌شود و تلاش می‌کنیم بچه‌ها از ظرفیت و امکانات ورزشی مسجد استفاده کنند و در مواردی نیز با اجاره سالن ورزشی، استخر و برگزاری اردو‌های ورزشی و تفریحی، زمینه ایجاد شور و نشاط در بین بچه‌ها را فراهم می‌کنیم.

وی به برخی مسابقات فرهنگی ویژه بچه‌های مسجد اشاره کرد و ادامه داد: دومین جشنواره فجر بچه‌های مسجد در بخش ساخت فیلم و مستند در حال برگزاری است و بچه‌های مسجدی علاقمند می‌توانند در موضوعات خاطرات شهدا (مستند)، دهه فجر انقلاب اسلامی (مستند) و فیلم‌های مفهومی و داستانی  (فیلم۱۰۰ثانیه ای)  تا ۱۵ آذر ثبت نام کنند.

آخرین مهلت ارسال ۱۵ بهمن امسال است و حداکثر زمان مستند ۱۰دقیقه و حداکثر زمان فیلم‌ها ۱۰۰ثانیه می‌باشد؛ بعد از ثبت نام نیز یک دوره فشرده یک روزه در قالب کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

عکاسی از جلوه‌های مسجد از دیگر برنامه‌های مسجد است که در موضوعات نمای  زیبایی از مسجد، نماز ونیایش در مسجد و فعالیت‌های اجتماعی در مسجد برگزار می‌شود و هر عکاس می‌تواند ۳ عکس را تا ۱۵ بهمن امسال به دست ما برساند.

امام جماعتی که شبکه تربیتی توانمندی را در مسجد ثارالله زنجان شکل داد
مسجد تاثیرگذارترین محل برای تربیت جوان و نوجوان است

امام جماعت مسجد ثارالله زنجان از مسجد به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین مکان برای تربیت جوان و نوجوان یاد کرده و می‌گوید: باید فضایی در مسجد ایجاد شود که این قشر خود را مسئول برنامه‌های مسجد بدانند، اینکه امام جماعت مسجد در تمام برنامه‌ها حاضر باشد و به مسائل مسجد حساسیت داشته باشد، قوت قلبی برای جوان خواهد بود.

کافی است کوچکترین زمینه را در مسجد ایجاد کرد، در اینصورت خواهید دید جوانان چگونه وقت خود را صرف برنامه‌های مسجد می‌کنند اگر نیرو و ظرفیت مسجد اجازه می‌داد می‌توانستم ۳۰۰ جوان را نیز در این مسجد جذب کنم، ولی به دلیل توجه به کیفیت کار، برنامه‌های تربیتی را بر روی جوانان و نوجوانان محله اجرا می‌کنم.

فاصله ایجاد شده بین روحانیون و جوانان، به جامعه روحانیت بازمی گردد، روحانیون باید در مساجد حضور فعال تری داشته و پاسخگوی سوال جوانان باشند، به جوان مسئولیت بدهند و خود نیز در کنار جوان کار فرهنگی انجام دهند. اینکه جوان را در مسجد به حال خود رها کرد، نتیجه معکوس دارد.

حجت الاسلام نصیری از سال ۹۰ مسئولیت امام جماعت مسجد ثارالله را برعهده دارد و پس از سه سال تلاش بی وقفه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و اختلافات موجود بین ارکان مسجد توانست از سال ۹۳ شبکه تربیتی موفقی را در مسجد راه اندازی کند که نتیجه آن جوانان متعهد در تراز انقلاب اسلامی هستند.

ارسال نظر