کد خبر: ۷۵۸۹
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه:

شهرستان بانه رتبه اول ساخت مسجد در استان را دارد

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه گفت: از لحاظ آماری شهرستان بانه رتبه اول تأسیس ساخت مسجد در استان کردستان را داراست و براساس آمار اكنون 68 مسجد در شهر و 120 مسجد در روستاها فعال و دارای امام جماعت ، خانه عالم و هیئت امنا هستند .
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸

به گزارش پایگاه خبری نهضت کردستان؛ حجت‌الاسلام عارف رازیانی سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه در گفتگو با روابط عمومی این اداره اظهار داشت : از آنجا که مساجد به عنوان پایگاه دینی و سیاسی مسلمانان در صدر اسلام تاكنون از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از این رو در منطقه كردستان و خصوصاً شهرستان بانه نیز مردم به خاطر دیانت و خداپرستی و انجام فعالیت‌های دینی اقدام به احداث مسجد زیادی كرده‌اند.

حجت الاسلام  عارف رازیانی عنوان کرد: مساجد شهرستان از حیث مصالح به دو دسته تقسیم می شوند، مساجدی كه سازه آنها با مصالح آجر و سنگ و استفاده از پوشش تزئینی و تزئینات وابسته به معماری ساخته شده و دوم مساجدی كه سازه آنها تركیبی از آجر و سنگ و چوب است و هر کدام از مساجد دارای ویژگی‌های خاصی از نظر معماری و فضا است و از این رو مساجد تاریخی سطح شهرستان از این نظر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 وی ضمن اشاره به قدمت مساجد این شهرستان گفت:  مساجد جامع، شیخ الاسلام، قاضی، حافظ، خان، حاجی ویسی، سید و حاجی کافیه خان دارای قدمت ساخت و مساجد تاریخی روستاهای هفتاش، شوی، نژو و تاژان نیز دارای قدمت تاریخی می باشند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بانه در ادامه افزود: با گذشت قرن‌ها از احداث این مساجد، مرمت و بازسازی آن در جهت حفظ و نگهداشت این میراث معنوی و كهن امری ضروری است كه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و استان در این راستا اقدامات خوبی انجام داده است.

وی بیان کرد: از جمله اطلاعاتی که در مورد مساجد استان جمع‌آوری خواهد شد شامل نام مساجد، سال ساخت، تعداد نمازگزار مرد و زن در موقع نماز، اسامی امام جماعت و هیئت امنای مسجد، مساجد قدیمی، خانقاه، تکیه‌ها حسینیه‌ها، وجود مؤسسه‌های خیریه و مراکز نیکو کاری و قرآنی و فرهنگی در مساجد است.

حجت الاسلام عارف رازیانی در پایان با توجه به ارزش و اهمیت مسجد گفت: در راستای ساماندهی دقیق و به روزرسانی آمار مساجد و اماکن عبادی شهرستان بانه در دست اقدام است و مساجد در شکل گیری انقلاب و تا بعد از پیروزی انقلاب نقش تأثیرگذار و حیاتی در انقلاب داشته‌اند که باید این جایگاه امروز دوباره احیاء شود.

ارسال نظر