کد خبر: ۷۶۷۸
رئیس دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت در گفتگو با مهر:

ضرورت عرضه گفتمان بنیاد هدایت در زمینه الگوی امامت امت

حجت الاسلام موحد گفت: عرضه گفتمان بنیاد هدایت در زمینه الگوی امامت امت در فضای نمایشگاه و کرسی‌های آزاد اندیشی که ذیل آن برگزار می‌شود یکی از اهداف دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت است.
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

ضرورت عرضه گفتمان بنیاد هدایت در زمینه الگوی امامت امت

به گزارش پایگاه خبری نهضت، بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی چند سالی است که با هدف تعالی شبکه امامت سراسر کشور کار خود را آغاز کرده و تلاش دارد با توانمندسازی این شبکه ائمه جماعات مساجد، امام محله خود شوند؛ در این فرآیند دیگر امام محله دغدغه‌اش صرفاً اداره امور داخل مسجد و برگزاری مناسبت‌ها و ارائه خدمات به مسجدی‌ها نیست بلکه دغدغه همه همسایگان مسجد و اهل محله را دارد و ضمن برقراری ارتباط مؤثر با آنها تلاش می‌کند که مشکلات و مسائل آنها را برطرف کند.

طبیعتاً طی کردن این مسیر پر فراز و نشیب نیازمند آموزش است و داده‌های آموزشی نیز مبتنی بر پژوهش‌های علمی به‌دست می‌آید. بنیاد جامعه پردازی هدایت نیز به صورت دانش بنیان فرآیند تعیّن امامت و پیش نیازهای این مهم را طراحی کرده است. دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت نقش محوری در این عرصه دارد؛ برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این دفتر با حجت الاسلام مهدی موحد مدیر این مجموعه، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

حجت الاسلام مهدی موحد رئیس دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تا کنون چه محصولاتی از سوی دفترپژوهش و مدیرت دانش بنیاد هدایت تدوین و منتشر شده است؟ اظهار داشت: در حال حاضر چند کتاب و محصول پژوهشی داریم که در حال تدوین یا ویرایش مجدد آن هستیم؛ کتاب اول «آشنایی با راهیاری در بنیادهدایت» است؛ موضوع کتاب، آشنایی با راهیاری و چالش‌ها و اهداف آن است و در این کتاب با ابزارها و تکنیک‌های شبکه راهیاری آشنا می‌شویم.

وی افزود: در ویراست اول به این مسائل پرداخته شد ولی بعد از تجربه ۲ ساله‌ای که در میدان رقم خورد و به دستاوردهای عملی در این قضیه رسیدیم؛ با جلسات متعددی که با راهیاران منطقه‌ای و استانی داشتیم، از تجربیات آن‌ها استفاده کردیم و در حال ارتقا و تکمیل آن هستیم تا این لحظه حجم اطلاعات در ویراست جدید ۲ برابر شده و با حجت الاسلام مزینانی در حال تنظیم اثر هستیم.

موحد درباره کتاب «محله، مسئله من است» گفت: نام کتاب دیگری است که مشغول ویراست مجدد آن هستیم؛ این کتاب اولین کتاب متصل به ویدئوهای آموزشی بود که با کیو آر کد به فیلم مرتبط وصل می‌شد؛ موضوع کتاب فرایند حل مسئله است. این کتاب نیز با همه تغییرات و تحولاتی که در درسنامه مسائل تمدنی رخ داد و با استفاده از تجربیان میدانی در حل مسئله مؤلفین این اثر حسن قاسمی و جواد مزینانی به فکر ویراست مجدد آن افتادند و تا پایان امسال ویراست مجدد ان شاءالله به پایان می‌رسد.

کتاب‌های ثمین؛ انعکاس نظر اندیشمندان در حوزه مسجد

رئیس دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت اضافه کرد: محصول دیگری که توسط واحد پژوهش بنیاد ارائه می‌شود، تألیف مجموعه کتاب‌های ثمین است که به انعکاس نظر اندیشمندان در حوزه مسجد می‌پردازد؛ جلد ۱ کتاب ثمین ناظر به آرا برخی از اعضای هیئت امنا بنیاد هدایت اختصاص دارد که در جلسات و میزگردی علمی پیرامون این موضوع مطرح شده است. در ثمین ۲ خلاصه آرا این بزرگواران انعکاس پیدا کرده است که در نشستی دیگر طرح شده؛ این کتاب در مرحله صفحه آرایی است.

وی اضافه کرد: کتاب ثمین ۳ به مسائل علمی که در نشست شهید زاهدلویی مطرح شد می‌پردازد؛ موضوعاتی همچون فرآیندهای راهیاری و نسبت آسیب‌های اجتماعی با محوریت مسجد و سخنرانی‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاد که اینها را مکتوب و قابل استناد برای استفاده محققین می‌کند. مجموعه ثمین تلاش می‌کند تا گفتارهای علمی را به حالت کتاب تبدیل کند و پس از شاهد یابی و تیترزنی و تلخیص سازی به صورت مستند برای استفاده محققین ارائه کند.

موحد در ادامه با بیان اینکه ثمین ۴ در مورد کرسی‌های آزاد اندیشی که در حاشیه محافل و مجالس بنیاد و به ویژه در سالن نمایشگاه مسجد جامعه پرداز مطرح می‌شود، اختصاص دارد اظهار داشت: اساتیدی همچون حجج اسلام طائب و رهدار و هاشمیان مباحثی را مطرح کردند و مطالب ادامه دارد؛ وقتی به حد مطلوبی رسید ثمین ۴ عرضه خواهد شد. کتاب دیگری که با همکاری مجموعه «منار» در دست اقدام است کتاب مسجد جامعه پرداز است؛ فصل‌های این کتاب با نمایشگاه مسجد جامعه پرداز تطبیق دارد و همانطور که نمایشگاه مسجد جامعه پرداز اندیشه بنیاد هدایت را در یک قالب هنری ارائه می‌دهد، این کتاب نیز این اندیشه را به رشته تحریر در آورده و با استفاده از تصاویر هنری و فضاسازی که در نمایشگاه هست برای استفاده محققین در اختیار می‌گذارد.

رئیس دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت بیان کرد: در مجموع اثر ارزنده‌ای است و بسیاری از مسائل دانشی ما و ابعاد علمی و استنادات علمی ادعاهایی که در نمایشگاه ارائه می‌شود را در این کتاب می‌توانید ببینید؛ بیش از ۵ نویسنده برای آماده سازی این کتاب کار می‌کنند و با دقت و سرعت لازم کار در حال انجام است. کتاب دیگری که در مرحله ویراستاری و صفحه آرایی است با عنوان «مؤلفه‌های امامان موفق»؛ دارای دو بخش عمده است. این کتاب که مجموعه‌ای از مصاحبه‌های با امامان موفق است با روش تحقیق تحلیل مضمون و گرندتئوری انجام شده؛ یکی از محققین به نام آقای مراسلی در این زمینه کار کرده است. این کار با همکاری معاونت راهبری و حاصل ۱۰ مصاحبه از امامان موفق سطح کشور در طول یک و سال و نیم صورت گرفته که یک جلد تفصیلات این کتاب و تجربیات امامان است و جلد کوچک‌تر با این عنوانی که عرض شد، گردآوری شده و قابل استناد است.

وی در خصوص کمیت و کیفیت نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شده گفت: یکی از نشست‌های علمی که برگزار شد، نشست نقد و بررسی کتاب آشنایی با راهیاری در بنیاد هدایت بود که در پژوهشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد و اساتید حجت الاسلام سیدناصرمیرمحمدیان و دکتر هاشمیان و حجت الاسلام حیدری پور قائم مقام پژوهشگاه و دکتر مطلبی و تعداد دیگری از اساتید که به نقد و بررسی کتاب پرداختند. همچنین نشست علمی سند ترویجی تحول اجتماعی مسجد محور را داشتیم که ۳ جلد این کتاب مورد نقد و بررسی اساتید در مجموعه مرکز تخصصی مدیریت اسلامی تحت مدیریت حجت الاسلام والمسلمین قوامی، قرار گرفت.

موحد در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با چه مجموعه‌های دیگری تا به حال تعامل و ارتباط داشتید و آیا همکاری مشترک و پروژه مشترکی نیز در دست کار دارید؟ عنوان کرد: مجموعه‌ای از ارتباطات پژوهشی را با مجموعه‌های مختلف داشته‌ایم. از آنجا که با اندیشه‌های استاد عابدینی آشنایی داشتیم، به نظرمان رسید که طرحی را در این زمینه کلید بزنیم تا ایشان در زمینه مسجد و مباحث ولایت طولی و عرضی قلم بزنند و نکاتی را که در این موضوع در ذهن شأن شکل گرفته تنظیم کنند؛ در این زمینه با دکتر جعفری از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) ارتباطات گرفته شد و استقبال کردند؛ به عنوان اولین فعالیت مشترک ما در فرآیند تدوین کتاب، نقش محرک را داشتیم و اصل کار توسط دانشگاه امام صادق (ع) انجام می‌شود.

رئیس دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت ادامه داد: ارتباطی با مرکز فقه حکومتی زیر نظر آیت الله محسن اراکی داشتیم و نگاه‌های بنیاد هدایت به آن‌ها عرضه شد و از حضور آن‌ها استفاده کردیم؛ بنا شد در کارگروه‌های مختلفی که ذیل این مرکز پژوهشی هست کارهای مشترکی را رقم بزنیم. با دکتر شاه آبادی از پژوهشگاه صدر نیز ارتباطات خوبی داشتیم؛ تا کنون ۳ جلسه در موضوع مسجد گفت‌وگو داشتیم و تعاملات ما ادامه دارد تا به نگاه نقد و نظر و هم‌افزایی برسیم. ارتباطی نیز با دکتر سلطانی و دکتر حسین سوزنچی در پژوهشگاه باقرالعلوم (ع) داشتیم تا با نگاه بنیاد هدایت آشنا شوند؛ در این جلسات نکاتی از سوی این عزیزان مطرح شد که از آن‌ها بهره گرفتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در این ارتباطات تلاش داریم گفتمان بنیاد هدایت در زمینه الگوی امامت امت را عرضه می‌کنیم تا در فضای نمایشگاه و کرسی‌های آزاد اندیشی که ذیل آن برگزار می‌شود دعوت به حضور و فعالیت بیشتر می‌کنیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار