کد خبر: ۷۷۰۴
حجت الاسلام احمدی در نشست وحدت حوزه و دانشگاه :

انقلاب اسلامی گفتمان مشترک حوزه و دانشگاه

به مناسبت شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز حوزه و دانشگاه، نشست صمیمی اساتید حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان خدابنده با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱

به گزارش پایگاه خبری نهضت دکتر احمدی در این نشست ضمن تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه به توجه بیش از پیش اساتید به مسائل فرهنگی اشاره کرده و گفتند: اساتید حوزه و دانشگاه باید رویکردهای مختلف در مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار داده و بر تدوین پیوست فرهنگی در حوزه مسائل روز همت نمایند. البته اگر در ابتدا در حوزه مسائل فرهنی نگاه پیشینی داشتیم و برنامه ریزی برای عدم وقوع برخی از مسائل میشد، اکنون نیاز به پیوست های فرهنگی نبود.
احمدی، استاد حوزه و دانشگاه ، در ادامه خاطر نشان کرد: لزوماً بایستی 5 رویکرد مادر در مسائل فرهنگی لحاظ شود. رویکرد اول، رویکرد توحیدی است. ماباید نسبت حوزه با دانشگاه با توحید را تبیین کنیم. رویکرد دوم، رویکرد تربیتی است.در این رویکردشأنیت شاگرد پروری حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد. سومین رویکرد، رویکرد فرهنگی است که بروز اجتماعی و تربیتی و توحیدی در رویکرد فرهنگی نمایان خواهد شد. رویکرد چهارم، رویکرد تمدنی است. تمدن سازی در شمار کلان ترین حوزههای اثرگذاری و اثرپذیری بشری است. و رویکرد پنجم ، رویکرد حکومتی است که عملیاتی سازی رویکردهای پیشین است.

حجت الاسلام و المسملین احمدی در ادامه به انقلاب اسلامی به عنوان وحدت گفتمانی حوزه و دانشگاه اشاره کرده و افزودند: چه در مسائل و روشها و جهت گیریها ، انقلاب اسلامی میتواند یک گفتمان مشترک بین حوزه و دانشگاه باشد . مسئله انقلاب اسلامی چیست ؟ با طرح این سوال حوزه و دانشگاه می توانند با اساتید و ظرفیت هایی که دارند باعث ایجاد تضارب آراء و تولید علم شوند.
این استاد دانشگاه در ادامه به شأنیت شاگرد پروری اساتید اشاره کرده و کمرنگ شدن این شأنیت برای اساتید را زنگ خطری برای حوزه و دانشگاه دانستند و گفتند: شاگرد پروری یکی از شأنیت های مهم حوزه به شمار می رود. ارتباطی که بین استاد و شاگرد وجود دارد نقش پررنگی در علم آموزی دانشجو ایفا میکند و این موضوع را اساتید مورد توجه ویژه قرار بدهند .
ایشان در پایان تصریح کردند: دانشجویان جدا از دریافت اطلاعات علمی استاد، به اخلاق، رفتار، منش شخصیتی و جایگاه اجتماعی استاد توجه می‌کنند. اساتید باید به صورت عملی به دانشجویان آموزش دهند، همانطور که سعدی در کتاب گلستان و در باب درونگری و درویشی اظهار کرد نباید فقط نمایش باشیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار