کد خبر: ۷۸۳۵
در نشست ستایشگران و شاعران اهل‌بیت (ع) مطرح شد؛

هیئت‌ها برای معرفی حاج قاسم به نوجوانان چه کردند؟

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی ضمن اشاره به ترويج فرهنگ شهادت و زندگی حاج قاسم سلیمانی، بر اهمیت معرفی نقش سردار سلیمانی در بین نوجوانان و فعالیت‌هایی که تاکنون مغفول مانده، تأكيد کرد.
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

هیئت‌ها برای معرفی حاج قاسم به نوجوانان چه کردند؟

به گزارش پایگاه خبری نهضت، همزمان با برگزاری سومین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، همایش دو روزه ستایشگران و شاعران اهل بیت (ع) با عنوان «جان‌فدا» در استان کرمان،  با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، احمد واعظی، رئیس کانون مداحان کشور، حجت‌الاسلام محمد مهدی دیانی، عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا، شعراي آييني و مداحان نقاط مختلف كشور در اداره كل تبليغات اسلامي كرمان با هدف بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی و فعاليت در عرصه جهاد تبیین در هیئات مذهبي برگزار شد. 

حجت‌الاسلام مجید باباخانی در این مراسم ضمن اشاره به محبوبیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بین مردم ایران و جهان، بیان کرد: این شهید والا مقام، هیچ‌وقت درپی القاب و اثبات خودش نبود و هر آنچه داشت را برای اعتلای اسلام درمیان گذاشت و تا زمانی که در در قیدحیات بود، برای اسلام تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید سیره و فرهنگ حاج قاسم را صرفاً در کتاب‌ها آورد و از او سخن گفت، ادامه داد: حاج قاسم و یارانش اسطوره‌هایی هستند که نبايد صرفاً از آن‌ها در مجالس ویژه شهدا یاد و تمجید شود، بلکه یاد و نام این عزیزان همواره زنده است و باید از آن‌ها یاد شود.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی افزود: هم‌اکنون ۳ سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی گذشته است  و اين سوال مطرح است كه آیا برای انتقال این احساس به نوجوانان و دانش‌آموزان و یا برای تبیین زندگی حاج قاسم برای آن‌ها چه کاری کرده‌ایم؟ ما باید به سمتی پیش رویم که سيره زندگی و فرهنگ  مكتب حاج قاسم را در تمام ادوار و ایام به نمایش بگذاریم و تلاش‌هاي ما در اين حوزه نبايد به  یک برهه زمانی و برگزاري چند همايش و نشست معطوف شود.

حجت‌الاسلام باباخانی خطاب به ستایشگران و شاعران اهل بيت عليهم السلام در خصوص ترويج نقش حماسی و احساسی حاج قاسم سلیمانی گفت: هنر خود را در خدمت انتقال احساسی بیاورید که حاج قاسم برای تمام اقشار مردم حفظ شود. ما باید تلاش کنیم حاج قاسم فقط توسط رسانه‌های رسمی روایت نشود و آحاد مردم پای کار بیایند و احساسات پاك خود را نسبت به این شهید نشان دهند.

وی با تاکید براینکه همه ما مرهون ایثار و شجاعت سردار سلیمانی هستیم، اظهار کرد: هيئات مذهبی و گروه‌های فرهنگی باید با تمام توان و بضاعتشان برای حاج قاسم كاري انجام دهند اگرچه اين كار بر حسب ظاهر كوچك باشد. 

باباخانی ادامه داد: اگر نتوانیم فرهنگ حاج قاسم را به  آیندگان منتقل کنیم حتما آيه «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ» شامل حال ما می‌شود اين در حالي است كه محبت حاج قاسم در دل  و جان مردم جای گرفته‌ و عشق به این قهرمان ملی که جان خود را برای مردم فدا کرد، همچنان در جامعه جاری و ساری است،  اگر جامعه هیئات مذهبي و شعراي آييني کشور هم به اين محبت گره بخورد قطعاً نتيجه آن سربلندي، عزت  و افزايش توليد آثار و اشعار فاخر ويژه حاج قاسم است.

بالاترین مرتبه روضه، شهید پروری است

حجت‌الاسلام محمد مهدی دیانی عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا، در ادامه مراسم اظهار کرد: روضه امام حسین (ع) بدون مفهوم شهادت، روضه‌ای سراسر اندوه و غم است، اما موضوع شهادت، ظلم ستیزی و انتقام طلبی را به ارمغان می‌آورد و پرداختن به  اين مفهوم متعالي برای مخاطب، آرمان و حرکت ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کمترین اثر یک روضه پاک شدن افراد از گناه است و بالاترین مرتبه آن شهیدپروری است، گفت: افراد در روضه پرده‌ها از مقابل چشمشان کنار می‌رود و عاشق شهادت می‌شوند در حاليكه حاج قاسم از این ظرفیت، بیشترین بهره را برده‌است.

دیانی با بیان اینکه هنوز در هیئات مذهبي برخی گلایه می‌کنند چرا در روضه از شهیدان سخن می‌گویید، اذعان داشت: اصل روضه حضرت سیدالشهدا (ع) برای این است که انسان به مرحله رشد برسد. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «از شهدا حرف زدن، عنصر اصلی در روضه‌خوانی‌هاست» لذا اگر اين حلقه مفقود باشد، شعرا و مداحان باید به دنبال راهي باشند تا این خلأ را پُر کنند.

عضو هیئت امنای مؤسسه «روایت سیره شهدا» اضافه کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص فرمودند: «اگر ما یکی از این شهدا را قبل از انقلاب داشتیم تا درباره‌اش صحبت کنیم، دل‌ها دگرگون می‌شد».  ما قبل از انقلاب می‌خواستیم درباره انقلاب، جهاد و ... صحبت کنیم تا شور ایجاد شود و برای امام راحل یار جمع شود، از ابوذر و مقداد و ... می‌گفتیم.

وی با بیان اینکه اين مرزو بوم  ۳۰۰ هزار شهید دارد که یکی از آن‌ها مانند شهید حاج قاسم سلیمانی دنیا را تکان داده است، عنوان داشت: اگر از فرصتی که شهدای ما با خون‌های پاکشان برایمان ایجاد کردند، استفاده نکنیم، يقيناً ضرر خواهیم کرد. رهبر انقلاب اسلامی درخصوص حاج قاسم سلیمانی فرمودند: «این مرد کسی است که بارها خود را در معرض شهادت قرار داد».

دیانی ادامه داد: در روضه‌خوانی به لحظه‌ای می‌پردازیم که حضرات اهل بیت (ع) خود را در معرض شهادت قرار دادند. شهیدان  ما  با اقتدا به سالار شهيدان و عشق به ائمه‌اطهار (ع)، سال‌ها خود را  در معرض شهادت قرار دادند.

گفتني است در حاشیه این دیدار ستایشگران و شاعران بر مزار سردار شهيد، حاج قاسم سلیمانی حاضر شدند  و با آرمان‌های این شهید والامقام تجدید ميثاق کردند. آن‌ها در بیت‌الزهرا (س)  كرمان نیز حاضر شدند و احمد واعظی مداح اهل بیت (ع) به مرثیه‌خوانی پرداخت.

 

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار