کد خبر: ۷۸۸۷
به همت موسسه « کتابشهر»؛

کتاب «سیل و سردار» رونمایی شد

همزمان با سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت، از کتاب«سیل و سردار» رونمایی شد.
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

کتاب «سیل و سردار» رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری نهضت، سه سال پیش سیلی عظیم ایران را در خود غرق کرد، سیلی از اشک و آه مردمي که حامی خودشان را از دست داده بودند. این بخش‌هایی از دغدغه و بهانه محمدعلی بخشی‌پور تدوین‌گر و نویسنده کتاب «سیل و سردار» است. کتابی که مقطع مقطع خاطرات افرادی که در سیل جنوب کشور همراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بودند را روایت می‌کند. مراسم رونمایی کتاب «سیل و سردار»، با حضور سیده فاطمه بویره، خبرنگار شبکه العالم و حبیب احمدزاده، نویسنده و منتقد ادبی و محمدعلی بخشی‌پور نويسنده کتاب برگزار شد و بخش‌هایی از خاطرات آن‌ها با حاج قاسم سلیمانی در روزهای بحرانی سیل خوزستان و مجاهدت مردم خونگرم جنوب کشور بازگو شد.

 «سیل و سردار» فرصت خوبی برای ارائه شخصيت حاج قاسم به همه اقشار است

حبیب احمدزاده، نویسنده و منتقد ادبی که خود جزو شاهدان عینی حضور حاج قاسم سلیمانی در سیل شادگان و خوزستان بود، درباره مزیت‌های کتاب «سیل و سردار» گفت: نسل ما، نسل کتاب‌های قطع کوچک و کم حجم است، و یکی از خوبی‌های این کتاب مقطع بودن آن و نگاه آن به شخص خود حاج قاسم است. تا امروز افراد بی‌شماری به صورت مقطعي با حاج قاسم در ارتباط بودند و به طبع نقش بسزایی هم دارند و برای مخاطبی که تعریف خوبی از اشخاص مذهبی و دینی ندارند، از نگاه دیگران به شخص حاج قاسم سلیمانی این کتاب را می‌خوانیم.

این منتقد ادبی ضمن گفتن بخش‌هایی از خاطراتش در روزهای سیل خوزستان، ادامه داد و درباره خصایص ویژه حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: همین که حاج قاسم خودش بود و بدون هیچ روتوش و ویترینی در بین مردم حاضر می‌شد و به نظر من بهترین خصیصه این شهید والا مقام بود.کتاب "سیل و سردار" چکیده‌ای از خاطرات ماست سیده فاطمه بویره خبرنگار شبکه بین‌المللی العالم، با تاکید بر اینکه بارها درباره آن روزها صحبت شده است، گفت: ما در روزهای دفاع مقدس نبودیم، اما در شبکه‌ای کار می‌کنم که محوریت مقاومت دارد و با شخصيت حاج قاسم آن‌جا آشنا شدم، اما پس آن به شکل خیلی پررنگ‌تر در بحث مردمی و امدادرسانی بحران سیل بود که شخصيت حاج قاسم را بیشتر شناختم‌.

وی ادامه داد: به عنوان یک خبرنگار، آن هم خبرنگار خانم خیلی حساس‌تر بود، برای همین برای آمدن در سیل و بین مردم، نگرانی زیادی داشتم و این جسارت را به خودم دادم و پیش‌رفتم اما فکر نمی‌کردم که به بن‌بست می‌رسم و وقتی دیدم حاج قاسم سلیمانی با آن لحن بسیار خوب و پدرانه از من عذرخواهی کرد، معنی اخلاص در عمل یک مرد و مسئول را مشاهده کردم.

خبرنگار شبکه بین‌المللی العالم درباره نکات کلیدی کتاب «سیل و سردار» اظهار کرد: تبحر کتاب در آن است که توانسته خاطرات ما را به صورت خلاصه و با اشاره به نکات مهم خاطرات، روز و شب‌های سیل خوزستان را بیان کند.

در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «سیل و سردار» مجری برنامه بخش‌هایی از این کتاب را خواند:بارها پیگیر رسیدن به او بودم، اما هر جا می‌رفتم یک قدم از او عقب‌ار بودیم، به موکب رفتیم، گفتند، الان نیست، غروب می‌آید، دم غروب به موکب رفتیم، از او خواستم مصاحبه‌ کند اما از ما عذرخواهی کرد و .... گردآوری خاطرات کتاب "سیل و سردار" سخت‌ترین کار بود محمدعلي بخشی‌پور گفت: به عقیده من بعد از شهادت حاج قاسم سیلی از اشک‌های مردم راه افتاد، اتفاقی عظیم رخ داد که شاید جامعه شناس‌ها نتوانند از آن تعریف درستی داشته باشند.

وی بخش‌هایی از کتاب «بر شانه‌های کارون» را خواند و اظهار کرد: پروژه اول ما این بود که حاج قاسم حاج قاسم بماند و آن مدیرهای پیشین هم از آن استفاده کنند، اما روزی که شهر به شهر و روستا به روستا سیل شهر را فتح می‌کرد واقعا این حاج قاسم بود که ما را نجات داد و کنار بچه‌های حشدالشعبی وارد میدان شد و سیل را شکست داد. به عقیده من این کتاب باید کار می‌شد تا بگوییم که حاج قاسم فقط مبارز مقابل داعش و ظلم نیست بلکه حاج قاسم برای تمام مردم جهان است‌.

بخشی‌پور با تاکید بر اینکه حاج قاسم مختص یک نفر نیست و نباید با هر کاری که برای این عزیز انجام‌ می‌شود، دچار عجب و غرور شویم، یادآور شد: این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات و آن چیزیست که برای راویان در سیل خوزستان رقم خوره است و برای ما بیان و جمع‌آوری چنین خاطراتی زمان‌بر و سخت بود.

در پایان این مراسم، کتاب «سیل و سردار» توسط حاضران در مراسم رونمایی شد و به پیشنهاد حبیب احمدزاده این کتاب در روزهای آینده به معلمان شهر شادگان اهدا خواهد شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار