کد خبر: ۷۹۰۵
با معرفی ۸ ایده برتر؛

«راه» به پایان راه رسید

اولین رویداد ایده‌پردازی هیئت «راه» با هدف ایجاد فرصتی برای نقش‌آفرینی مؤثر هیئت‌ها، تشکل‌های دینی و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی کشور به کار خود خاتمه داد.
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

«راه» به پايان راه رسيدبه گزارش پایگاه خبری نهضت، اوایل آذرماه بود که سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با مشارکت اداره كل تبلیغات اسلامی استان تهران، اولین رویداد ایده‌پردازی هیئت «راه» را با هدف ایجاد فرصتی برای نقش‌آفرینی مؤثر هیئت‌ها، تشکل‌های دینی و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی کشور برگزار کرد، و از تمام علاقه‌مندان خواست تا پایان آذرماه ایده‌های خود را با توسعه معنایی کلیدواژه «خانه مادری» در قالب سه محور موضوعی تقویت انسجام اجتماعی، تقویت محافل خانگی با محوریت بانوان و میان‌داری اجتماعی بانوان به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.

پس از آن ۱۵۰ ایده در سایت دبیرخانه رویداد ثبت و مورد بررسی و ارزیابی داوران قرار گرفت. از این میان ۱۱۰ ایده در پیش رویداد که در خانه خلاق و ونوآوری تبیان برگزار شد مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت ۲۸ ایده مجوز راه‌یابی به مرحله نهایی را کسب کرد و رویداد حضوری به مدت ۳ روز در تکیه نیاوران تهران برگزار شد.

در روز‌های نخست با حضور راهنمایان ایده‌های ارسالی چکش کاری شده و از عصر روز جمعه ۱۶ دی ماه ارائه ایده‌ها در حضور داوران، حجت الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، حجت‌الاسلام محمد جواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، زهره جعفری سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران و سید رضا کاظمی مدیرعامل تبیان آغاز شد.

در هیئت‌ها درگیر کمیت شده‌ایم

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در آخرین روز برگزاری رویداد «راه» اظهار کرد: هیئت رأس المال ما در عصر حاضر است. علت محدثه انقلاب اسلامی  مسجد و هیئت بوده است و قطعاً علت مبقيه انقلاب هم خواهند بود.

به گفته باباخانی متأسفانه حضور مردم در مسجد کم شده، اما واقعیت این است که هنوز تعداد قابل توجهی از مردم یعنی حدود ٨٠ درصد به هیئت‌ها می‌روند.

وی با طرح اینکه قطعاً دشمن برای ضربه زدن به هیئت برنامه‌ریزی گسترده‌اي دارد، گفت: برخي ازهیئات مذهبي، محدود به برگزاری مراسم شده‌انداين در حالي است كه اوايل انقلاب اينطور نبود. امروزبرخي از هیئت‌ها در محله خود هم اثرگذار نیستند و صرفاً مناسک محور شده‌اند و تعداد محدودی از هیئات‌ مذهبي سراغ حل مشکلات مردم می‌روند.

حجت‌الاسلام باباخانی با بیان اینکه سنت به معنای مفهوم بوده و دارای فرامتن است تصریح کرد: هیئت‌ها ما را با گذشته درگیر نمی‌کنند، بلکه نیازمند بازتعریف سنت‌های قدیمی هستیم. از سوی دیگر رویکرد مدرن، ما را دچار نوآوری‌های بدون محتوا کرده است.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی یادآور شد: افراد به هیئت می‌روند و سینه می‌زنند، اما تغییری در رفتار آن‌ها ایجاد نمی‌شود. برخي از هیئت‌ها هیچ اثری در محله ندارند و دچار کالاایسم و کمیت در هیئت شده‌ایم.

وی افزود: در سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، وظیفه تسهیل‌گری داریم تا افرادی را که فکر و ایده دارند دور هم جمع و سنت‌های قدیمی  را با نگاهی به شرایط روز جامعه، احیا کنیم. در این سازمان چند هدف داریم، یکی از آن‌ها رویداد ایده پردازی است که باید در کشور تکثیر شود تا هیئت‌ها برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشند و نگاه مردم به هیئت‌ها تغییر کند.

باباخانی با بیان بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره انتظارات ایشان از جامعه هیئتی و مداحان کشور، گفت: به برکت معرفت و رویکرد هیئت‌ها می‌توان ظرفیت کثیر هیئت‌ها را احیا کرد.

همچنين در آخرین روز برگزاری رویداد «راه»، ۸ ایده به عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند که بناست حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد.

اسامی برگزیدگان و هدایای آنان به شرح زیر است:

۱- سدره - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۲- بنت الهدی - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۳- طرح تشرف رویش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۴- هوما - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۵- عرش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۶- ایرانیوم – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

۷- سفیران زینب – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

۸- رویش امید – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

به تمام ۲۳ ایده برتر وام ۱۰۰ میلیون تومانی اهدا می‌شود و خانه خلاق و نوآوری تبیان نیز به تمام این ایده‌ها ۳ ماه فضای کار اشتراکی اختصاص می‌دهد همچنين اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز به گروه‌های برتر خانم در میان ۸ ایده برتر، مبلغ ۵ میلیون تومان هدیه نقدی داد. اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اعلام کرد که گروه‌های حاضر در این رویداد را با گروه‌های دانش بنیان و صندوق‌های کارآفرینی و حمایتی مرتبط خواهد کرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار