کد خبر: ۷۹۷۶
دستاورد‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در کاروان «روایت حبیب»؛

شعرخوانی دختر خردسال برای والدین ناشنوایش

معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان از فعالیت‌های گسترده کاروان «روایت حبیب» و دستاورد‌های همراهی مردم با بخش «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» گفت.
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶

شعرخوانی دختر خردسال برای والدین ناشنوایش تا آشنایی کودکان مناطق محروم با هنربه گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، سجاد عباسی، معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان درباره «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که در ۷ استان کشور اجرا شد، گفت: در این رویداد هنری سعی کردیم شخصیت حاج قاسم را به عنوان الگو و قهرمانی که مولفه‌های هویتی بسیار ویژه‌ای دارد، از طریق قصه به نسل جدید بشناسانیم.

وی با اشاره به اینکه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در کنار دیگر برنامه‌های کاروان «روایت حبیب» سعی کرد مفاهیمی مثل ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، وطن‌دوستی و فداکاری را به مخاطبان استان‌های مختلف کشور معرفی کند، افزود: حرکت دومین کاروان «روایت حبیب» با مدد علی بن موسی الرضا (ع) از خراسان شمالی و شهرستان بجنورد آغاز شد و بعد از اجرای برنامه در ساری به کرمانشاه و اهواز رسید تا در گام بعدی در شیراز، یزد و کرمان به عنوان سه مقصد و ایستگاه پایانی میزبان بازدیدکنندگان از آثار هنری باشد.

معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان با بیان اینکه در این ایام قریب به ۱۰ هزار کودک و نوجوان به تماشای «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نشستند، گفت: میزان تماشاگران بخش «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از برنامه‌های کاروان «روایت حبیب»، نشانگر این است که مخاطبان با موضوع برنامه و قصه کاملا ارتباط گرفته‌اند و این سنگ بنایی است تا نسبت به استان‌هایی که دسترسی کمتری به کتاب، نمایش و محتوای فاخر ایرانی اسلامی دارند، به اجرای رویدادهای هنری بیشتری بپردازیم.

عباسی درباره حضور عروسک "علی" که از شخصیت‌های پرطرفدار انیمیشن «لوپتو» است در برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای خوب در این رویداد هنری، ارتباط شخصیت و عروسک "علی" بود که با همکاری دوستانمان در سازمان سینمایی سوره در تمام اجراها همراه ما بود.

معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان حضور شخصیت "علی" انیمیشن «لوپتو» در شهرهای مختلف را یادآور دو نکته دانست که یکی مربوط به ظرفیت بزرگ و جدی عروسک است که در حوزه کودک و نوجوان کمرنگ شده و می‌توان از آن بهره گرفت و دیگری شناخت و ارتباطی است که کودکان و نوجوانان با «لوپتو» به عنوان یک انیمیشن ایرانی اسلامی برقرار کرده‌اند.

وی افزود: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مخاطبان کودک ونوجوان را برای اولین بار با هنر نقالی و پرده‌خوانی آشنا کرد و این قابل فهم کردن اجرا در کنار هنر مهرداد کاووسی (نقال) برای مخاطبان بسیار جذاب بود.

آشنایی کودک و نوجوان در مناطق محروم با هنر

عباسی درباره تاثیر اجرای تئاتر در مناطق محروم استان‌های کشور گفت: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در مراکز استان‌ها در کنار کاروان «روایت حبیب» بود، اما اکثر مخاطبان این برنامه‌ها که با همکاری وزارت آموزش و پرورش در برنامه حضور داشتند، کودکان و نوجوانان مناطق محروم شهرها بودند و این باعث می‌شد تا بچه‌ها با تئاتر، عروسک‌گردانی، قصه گویی، نقالی و پرده‌خوانی و حتی مجری‌گری در حوزه کودک و نوجوان آشنا شوند.

وی یادآور شد: به واسطه اجراها در استان‌های متعدد و سوال‌هایی که از سوی کودکان و نوجوانان مطرح می‌شد، می‌دیدیم که بچه‌ها تا چه اندازه به این موضوعات علاقه نشان می‌دهند. بسیاری از مخاطبان تعجب می‌کردند که چطور یک نفر صدای کاراکترهای مختلف را ایجاد می‌کند. درواقع همه این‌ها علایقی نهفته بود که برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرد و می‌تواند قلابی برای استعدادیابی بچه‌هایی باشد که بعدها به همت و حمایت حوزه هنری استان‌ها استعدادشان شکوفا می‌شود.

خاطره‌ای به یاد ماندنی

معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان در بازگویی خاطره‌ای از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تشریح کرد: یکی از خاطرات خوبی که از کتاب «قهرمانان نمی‌میرند» در ذهنم ثبت شد، ماجرای دختر کرمانی بود که پس از حضور کاروان «روایت حبیب» در کرمان به من مراجعه کرد و گفت پدر و مادرم ناشنوا هستند و من شعری برای سردار سلیمانی آماده کرده‌ام که می‌خواهم با کمک یکی از دوستانم به زبان اشاره آن را بخوانم. جذابیت این موضوع این بود که این دختر دبستانی، چندین روز برای این اجرا تمرین کرده بود و زبان اشاره را با شعر تطبیق داده بود تا پدر و مادرش را خوشحال کند. در شهر حاج قاسم با این شگفتی مواجه شدیم که تا چه اندازه بچه‌ها پیگیر هستند و مسائل را دنبال می‌کنند. این دختر روی صحنه به بهترین شکل این شعر را اجرا کرد و من مطمئن هستم پدر و مادرش بسیار از کار او لذت برده‌اند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار