کد خبر: ۷۹۹۰
با کسب 6 جایزه صورت گرفت؛

شب درخشش سازمان سینمایی سوره در عمّار

یک فانوس زرین و ۵ لوح افتخار رهاورد سیزدهمین دوره جشنواره فیلم عمار برای سازمان سینمایی سوره بود.
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه با محوریت «روایت زن ایرانی» و با حضور جمعی از هنرمندان حاضر در این رویداد در سینما فلسطین تهران برگزار شد و برگزیدگان این دوره هم مشخص شدند. سازمان سینمایی سوره حوزه هنری نیز در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» برنده یک فانوس زرین و ۵ لوح افتخار در بخش‌های مختلف شد.

فانوس زرین بهترین فیلم مستند بخش «آرمان روح‌الله» به مستند‌ «نقاب‌دارها» به کارگردانی محسن سلیمی و تهیه‌کنندگی محمدحسین آزادی محصول مرکز مستند سوره تعلق گرفت. این مستند روایتی از نقش مراکز سایبری در جنگ‌های ترکیبی و با نگاهی به التهابات اجتماعی اخیر ایران است.

سلیمی کارگردان این مستند برگزیده، ضمن تشکر از عواملی که در ساخت این اثر حضور داشتند، مطرح کرد: در شرایط فعلی نیاز به گفتگو است. بیگانگان کوچک‌ترین فضایی را برای گفتگو برنمی‌تابند، از مردم می‌خواهم این فضا را بشکنند و وارد گفتگو شوند، تا می‌توانیم باید فضا را عقلانی کنیم، ما فقط بلدیم شعار دهیم وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، حالا که رهبر حکم جهاد داده است، پس به سمت جهاد تبیین برویم که ایشان روی آن تاکید دارند. کسی که پیشانی‌اش از نماز خواندن پینه بسته بود حالا به جاسوسی محکوم شده و در آستانه اعدام است، چه چیزی باعث می‌شود چپ نکنیم؟ این همان مباحث تعلیمی است.

لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش «آرمان روح‌الله» نیر نصیب «پاییز حرم» محصول دیگری از مرکز مستند سوره بود که علی خسروی آن را کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی آن را مصطفی خیرپور عهده دار بوده است، این مستند ۳۰ دقیقه‌ای روایتی ناگفته از حادثه تلخ حمله داعش به زوار حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) در گفتگو با شاهدان عینی و خادمین حرم است.

خسروی کارگردان «پاییز حرم» پس از دریافت جایزه گفت: امیدوارم برای داشتن ایرانی قوی سینمای قوی داشته باشیم و بتوانیم مراحل پیشرفت اقتصادی ایران را شاهد باشیم.

همچنین لوح افتخار بهترین فیلم داستانی کوتاه به «محافظ» اثر باشگاه فیلم سوره به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدجواد موحد رسید. این اثر روضه شهدای شاهچراغ با رنگ و بوی فاطمی است؛ روایتی جانسوز از آخرین ساعات زندگی مادری که در حادثه تروریستی شاهچراغ به شهادت رسید. حسین دارابی پیش از این با فیلم های سینمایی مصلحت و هناس در جشنواره فیلم فجر حضور یافته بود.

در ادامه اهدای جوایز، موحد تهیه کننده فیلم داستانی«محافط» در توضیح این اثر گفت: ما چند روز بعد از حادثه شاهچراغ تلاش کردیم کاری کنیم برای بزرگداشت شهدایی که جسم و جانشان توسط داعش واقعی و روحشان توسط داعش مجازی هدف قرار گرفت.

همچنین احمد گودرزی برای فیلمبرداری «محافظ» لوح افتخار بهترین دستاوردهای فنی این جشنواره را دریافت کرد.

لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش «نقد درون گفتمانی» به «هپکوتیزم» محصول سفیرفیلم رسید. مستند «هپکوتیزم» به کارگردانی و تهیه کنندگی حمید ساروقی روایتی است دراماتیک و مستند از اتفاقات ده سال گذشته کارخانه بزرگ هپکو که علی بخشی یکی از کارگران آن، راوی این فیلم است. علی بخشی در جریان اعتراضات کارگری دست به خودکشی می زند.

ساروقی تهیه کننده و کارگردان مستند «هپکوتیزم» پس از دریافت جایزه اش، این مستند را روایتی از ده سال مشکلات کارخانه هپکو بود دانست و گفت: ما در این مستند سعی کردیم صدای کارگران مظلوم هپکو باشیم. این کارخانه امروز زنده است اما واردات کمر این کارخانه را شکسته است به عنوان یک مستندساز تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی و مشکلات این کارخانه حل شود.

مستند «مدرسه ای در دوردست» به کارگردانی سید محمد یوسف جلالی و تهیه کنندگی محمد نجفی و محمد فریدونی محصول سفیرفیلم، روایتی از نبرد علیه بی‌سوادی در ایران است. در دهه چهل، محمد رضا پهلوی برای برون رفت از بحران، طرحی به نام انقلاب سفید را مطرح می کند. از مفاد این طرح و برای مقابله با ‌فقر فرهنگی، تشکیل سپاه دانش است. با وقوع انقلاب و انحلال سپاه دانش، نهضت سوادآموزی تشکیل شده و مردم از آن استقبال می-کنند. فعالیت نهضت در روستاها، با موانعی روبه‌رو بوده که آموزشیاران نهضت در دهه اول نقلاب‌اسلامی، به روایت آن می پردازند.

لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش «تاریخ فرهنگی » هم به «مدرسه‌ای در دوردست» محصول سفیرفیلم تعلق گرفته و «نقاب‌دارها» و «پاییز حرم» برگزیده جشنواره «عمار» شدند. در مجموع مرکز مستند سفیر فیلم، باشگاه فیلم سوره و مرکز مستند سوره به عنوان نمایندگان سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در سیزدهمین دوره جشنواره عمار موفق به 6 جایزه در بخش‌های مختلف شدند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار