کد خبر: ۸۳۷۲

آبادانی و رفع محرومیت، ارمغان غیرت امام روستای ملک آباد

حجت‌الاسلام رحیمی امام روستایی در چند کیلومتری قم است که با فعالیت‌های گوناگون توانسته گام‌های خوبی را در راستای محرومیت زدایی و رفع مشکلات اهالی روستا بردارد؛ مشکلاتی که بعضاً با پیگیری، مطالبه و آستین بالا زدن جوانان روستا قابل هستند.
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام قربانعلی رحیمی امام روستای ملک آباد دهستان قمرود از توابع استان قم است که نزدیک به دو سال می‌شود در این روستا حضور دارد و به اهالی آن خدمت می‌کند.

او که از سال ۸۳ وارد حوزه علمیه شده و به صورت موسمی و مناسبتی به مناطق زیادی برای تبلیغ اعزام شده است اما در نهایت با اطلاع از محرومیت روستای ملک آباد  به این روستا هجرت کرد‌.

مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام این روستا تاکنون دارای روحانی بود اما فعالیت زیادی در آن انجام نمی‌شد و اهالی دید خوبی نسبت به طلبه و امام جماعت نداشتند، که این موضوع کار را برای حجت‌الاسلام رحیمی سخت می‌کرد؛ او باید ابتدا اقدامی در جهت اعتماد سازی اهالی به انجام می‌رساند.

آمدن سیل زمینه آبادانی روستا را فراهم کرد

با وقوع سیل در روستا این موقعیت ایجاد شد؛ سیلی که منازل و حتی محل نگهداری دام اهالی را تخریب کرده بود. این امام با کمک رسانی به مردم در عرصه های مختلف توانست تا حدود زیادی اعتماد آن ها را جلب و مقدمات فعالیت های دیگر را فراهم کند.

کرونا در ابتدا موجب فاصله گرفتن مردم از یکدیگر و حتی کم رنگ شدن مراسمات معنوی و حضور در مسجد شده بود و نیاز به تلاشی مضاعف بود تا دوباره مانند قبل، اهالی محله به مسجد بیایند؛ با برنامه های حجت‌الاسلام رحیمی در مسجد، اهالی روستا با او رفیق و همراه شدند.

او در این راستا در ایام محرم و صفر و که روزهای عزای سید و سالار شهیدان است، علاوه بر برگزاری مراسم روضه و سخنرانی و دعوت مداح، یازده وعده سفره اطعام را در روستا برپا کرد. علاوه بر این، در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز برنامه سفره اطعام داشت که در این مراسمات جمعیتی هشتصد نفره به مسجد آمدند و باعث پیوند دوباره مردم با مسجد شد.

حجت‌الاسلام رحیمی از ابتدا مسئولیت روستاهای اطراف را هم بر عهده گرفته، با همکاری سپاه برای نوعروسان روستای ملک آباد و روستاهای همجوار که توانایی خرید جهیزیه ندارند، اقلام ضروری را تأمین کرده و آن ها را به خانه بخت فرستاد.

این امام در زمینه توزیع بسته های معیشتی و دستگیری از نیازمندان نیز فعال است و در مناسبات مختلف بسته های ویژه‌ای را بین آنان توزیع می‌کند؛ برای مثال در ایام یلدا ۵۰ بسته متشکل از میوه، برنج، گوشت و پول نقد با عنوان یلدای فاطمی بین خانواده‌ها تقسیم کرد و همچنین با کمک ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) ۱۲۰ عدد مرغ بین خانواده ها توزیع کرد.

انگیزه او برای توزیع این بسته ها و توزیع نان بین روستاییان علاوه بر دستگیری و کمک، فراهم کردن فرصتی است برای دلجویی و پرس و جو از احوال اهل روستا چراکه بعضی از اهالی به دلیل وجود مشکلات شخصی نمی‌توانند در مسجد حاضر شوند.

استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی برای کمک به محرومان

معضلی که در این روستا وجود دارد، حضور بعضی افراد از ملیت ها و مذاهب دیگر است که کارت اقامت نداشته و بعضا درگیر اعتیاد نیز هستند؛ این روحانی با برگزاری برنامه در ایام هفته وحدت و دادن هدیه به آنان موفق به ارتباط گیری مؤثر شده است.

این امام محله در زمینه‌های عمرانی نیز خدمات خوبی را به اهالی روستا ارائه داده است؛ او با کمک گروه جهادی مدرسه علمیه فاطمی، منازل چند نفر از اهالی را مرمت و بازسازی کرده و همچنین منزل یکی از اهالی که از جانبازان دفاع مقدس است را هم با کمک خیرین تعمیر کرد.
یکی از جوانان محله خودروی خود را که وسیله کار و گذران زندگی‌اش بود را بر اثر حادثه از دست داد؛ حجت الاسلام رحیمی با جمع آوری کمک میلیونی از اهالی روستا توانست وسیله دیگری برای او تهیه کند تا زندگی‌اش دوباره سامان یابد.

حجت‌الاسلام رحیمی در زمینه فرهنگی نیز فعالیت های خوبی در روستا داشته است؛ او علاوه بر برگزاری سه وعده نماز جماعت، مراسم سخنرانی و قرائت قرآن و دعا در مسجد برپا کرده است و از این طریق نیز توانسته در راستای معرفت افزایی اهالی گام‌های خوبی بردارد.

فعالیت دیگر این امام که با کمک همسر ایشان محقق شده، حضور در مدرسه و برگزاری مراسم و برنامه های متنوع است. برنامه هایی از قبیل برپایی اردوهای دانش آموزی مثل اردوی جمکران، حرم مطهر، گلزار شهدا، کلاس قرآن، کلاس خیاطی، گروه سرود و استخر که به صورت ماهانه توسط این زوج مبلغ برای دختران و پسران برپا می‌شود.

مطالبه‌گری از مسئولین راه حل بسیاری از مشکلات شد

او سعی دارد روحیه مطالبه گری از مسئولان را در اهالی روستا تقویت کند چراکه معتقد است در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و از محرومیت ها کاسته می‌شود؛ برای مثال در بدو ورود به روستا مشکل کم فشاری و کیفیت کم آب برای اهالی مشکل ساز شده بود که با مطالبه توانستند این موضوع را حل کرده و آب روستا را به آب شهری قم متصل کنند. همچنین عدم دسترسی به شبکه گاز سراسری تا سال ۹۶ و نبود آسفالت از دیگر مشکلات اهالی بوده که با مطالبه گری حل و فصل شده است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار