کد خبر: ۸۴۱۲

۱۲۰ اثر برگزیده در جشنواره خوشنویسی «مشق مادر»

۱۲۰ اثر در جشنواره خوشنویسی «مشق مادر» با محوریت بانوان خطاط برگزیده شد.
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محمد رازقی دبیر اجرایی جشنواره «مشق مادر» در نشست خبری این جشنواره گفت: در فراخوان جشنواره «مشق مادر» اعلام شده بود که ۱۵ جایزه ۵ میلیونی به اضافه تندیس و لوح افتخار به هنرمندان تقدیم می‌شود که هنگام داوری این آمار به ۱۷ تا افزایش یافت. به علاوه ۱۰۳ اثر شایسته تقدیر نیز شناخته شده که جایزه ۵۰۰ هزار تومانی به هنرمندان این آثار اعطا می‌شود.

رازقی تصریح کرد: در فراخوان جشنواره ذکر شده که آثار متعلق به دبیرخانه جشنواره است و عودت داده نمی‌شود. تمام این آثار در یک کتاب تجمیع می‌شود و ۱۷ اثر برگزیده در فضای جنب مراسم اختتامیه به نمایش گذاشته می‌شود. این ۱۲۰ اثر برگزیده را در گنجینه آثار تجسمی حوزه هنری نگهداری می‌کنیم، به علاوه در نگارخانه مجازی حوزه هنری نیز نمایش داده می‌شود و اسکن و عکس آن در اختیار مراکز استان‌ها قرار می‌گیرد.

همچنین ازهار شرکا داور جشنواره خوشنویسی «مشق مادر» گفت: اولین بار است که چنین برنامه‌ای به نحو احسن و با سرافرازی بانوان برگزار شد، اما بی شک با کاستی‌هایی هم مواجه بودیم که به دلیل تجربه کم در برگزاری چنین رویدادی بوده و برای دفعات بعدی رفع می‌شود.

شرکا افزود: نیاز است که در این راستا ارگان‌های دیگر از نظر تامین اعتبار به ما کمک کنند، زیرا اختصاص جوایز نفیس می‌تواند شرکت کنندگان بیشتری را جذب کند.

وی تصریح کرد: در این جشنواره بیش از ۱۰۰ نفر برگزیده شدند که به نسبت سایر جشنواره‌ها آمار بسیار چشمگیری بود. انتظار داریم چنین جشنواره‌هایی هرساله برگزار شود نه اینکه دو سالانه باشد.

داور جشنواره «مشق مادر» ادامه داد: جمعیت بانوان خوشنویس دو برابر آقایان است و توجه به این قشر می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. از ماه‌ها قبل باید فراخوان جشنواره اعلام تا هنرمندان با آمادگی بیشتر حاضر شوند.

شرکا بیان کرد: ریشه و اساس هر خانواده بانوی آن خانواده است؛ اگر بتوانیم به هر نحوی بانوان را تشویق کنیم که وارد وادی هنر شوند برای اینکه در سنین نوجوانی راحت‌تر با مسئله بلوغ مواجه شوند و در دوران مادری بتوانند سرلوحه فرزندان خود و فرزندان دیگران باشند، کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به مولفه‌های داوری این جشنواره اظهار داشت: یکی از مواردی که داوران بر آن اساس آثار را انتخاب کرده اند، ترکیب بندی است که جزو اصول خوشنویسی بوده و، چون مطالب به صورت نسخ کتابی است، ترکیبی در آن نیست که ترکیب بندی آن مهارت می‌خواهد.

شرکا خاطر نشان کرد: از عوامل دیگر نیز هندسه و شاکله حروف و کلمات است که در اثر تمرین و ممارست به دست می‌آید و خود را نشان می‌دهد. پاکیزه نویسی، مرکب رانی و مرکب برداری نیز از دیگر عوامل حائز اهمیت در داوری آثار است.

در ادامه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری گفت: در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی در عرصه فرهنگ و هنر مواجه بودیم، به غلط سعی‌هایی شد که مجموعه فرهنگ و هنر به محاق برود، برخی برنامه‌ها برگزار نشود و جریان هنر فرهنگ و رسانه متوقف شود، اما این اتفاق که به نوعی ادای دین اصحاب هنر به حضرت زهرا (س) بود، در راستای تداوم مسیر هنر هنرمندان ایرانی و بازگشت هنر به مسیر اصلی خود بود.

فروزانفر تصریح کرد: خوشنویسی یکی از هنر‌های اصیلی است که ذیل هنر‌های تجسمی حوزه هنری می‌گنجد و سال‌ها هنرمندان مختلفی را در آغوش داشته است. شاخص اصلی محوریت این اتفاق با حوزه هنری قزوین اتفاق افتاد که این پرچم باید در مجموعه حوزه هنری قزوین بماند و خوشنویسی نوین در این استان نیز پررنگ شود.

وی افزود: جشنواره به صورت ملی برگزار شد و قاطبه استان‌ها درگیر بودند حتی هنرمندانی از سوریه هم در این اتفاق حضور یافتند و امید است جشنواره‌های بعدی بین المللی‌تر شود؛ هم از نظر کمی آمار کشور‌های شرکت کننده زیاد شود و هم از نظر کیفی کار‌ها در سطح خوب و عالی تولید شود. هنر وزین خوشنویسی و ارادتی که بدنه جامعه و بانوان به حضرت زهرا دارند در این جشنواره کاملا نشان داده شد.

معاون فرهنگی حوزه هنری اظهار داشت: حوزه هنری و سایر دستگاه‌های هنری باید همکاری کنند که این تجلی، بروز و ظهور هنری بیشتر نمود یابد.

گفتنی است جشنواره خوشنویسی «مشق مادر»‌همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) با مرکزیت استان قزوین به عنوان مهد هنر خوشنویسی ایران برگزار شد. در این جشنواره، بانوان خوشنویس از سراسر کشور همکاری داشتند، اسامی و القاب حضرت فاطمه (س)، آیات و اشعار با موضوع مقام مادر را با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق نگارش کردند.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار