کد خبر: ۸۶۰۷

نشست «فنون لازم روایت‌گری در جهاد تبیین» در قم برگزار شد

دومین نشست عمومی پیش رویداد مبینا با مبحث «فنون لازم روایت‎گری در جهاد تبیین» در مجتمع حضرت فاطمه الزهرا (س) قم به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه در این نشست با بیان اینکه بازی‌های آنلاین در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای بین سنين مختلف مردم پیدا کرده است گفت: برخی از وب سایت‌هایى كه ارائه محتوا در زمینه بازی‌های آنلاين دارند، رتبه چهارم را بين وب‌سايت‌هاى موفق دنيا در جلب مخاطب پولی كسب كرده‌اند و اساسا سطح درگیری ذهن در بازی‌های آنلاین قابل مقایسه با بسیاری از عرصه‌های دیگر رسانه‌ای مانند رادیو، تلویزیون، سینما و حتی انیمیشن نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تلاش می‌شود تا افكار، گرایش‌ها و سبک زندگی مخاطب از طريق القاء مفاهيم مورد نظر در ناخودآگاه مخاطب مديريت شود اما در آینده نه چندان اخبار نيز به صورت مهندسى شده به گیمرها منتقل می‌شود. 

وی با اشاره به چهار گام اساسی در محیط سایبری و فضای سایبرنتیک تصریح کرد: گام نخست ورود اطلاعات، گام دوم تبادل ديتا و اطلاعات محيط سايبرى، گام سوم محاسبه و تحليل ارتباطات اين فضا و گام چهارم تغذیه و بازتوليد محتوا مبتنى بر تحليل موجود است.

سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: پدیده‌هایی مانند دیتاماینینگ و تلاش برای مدیریت ذهن مخاطب در فضاى سايبرى نگرانی‌هایی را به دنبال دارد اما رويكرد سلبى و تحريمى صرف جواب نمي‌دهد و نمی‌توان فقط به نوجوانان و جامعه مخاطب بگوییم که وارد این فضا نشوند یا بازی‌ها را انجام ندهند بلکه باید بستر مناسب و سکوهای انتشار امن و پرسرعت و نيز بازی‌های جذاب برای سنین مختلف تولید کرده باشیم.

وى افزود: ما برای آن که روایتگری صحیح و کنشگری مؤثر داشته باشیم ابتدا باید این محیط را بشناسیم و با تکنیک‌های آن آشنا شویم تا بتوانیم در جنگ روایت‌ها پیروز شویم.

صدرایی عارف اظهار کرد: در روایتگری جهاد تبیین و فعاليت رسانه‌ای باید تکنیک‌های عملیات روانی را دانست و فرق است بین بی‌اخلاقی در روایت و بکار بستن تکنیک‌های عملیات روانی. استفاده از این تکنیک‌ها کار درستی است چنانچه در صدر اسلام حضرت رسول(ص) این کار را می‌کردند و تکنیک خضاب کردن ریش و آتش در دست داشتن و هروله نمونه‌ای از آن است. اما بی‌اخلاقی در روایت آثار مخربی دارد. بنابراین در مواجهه با دیگران در فضای مجازی باید زیست مومنانه داشته باشيم.

وی گفت: برای داشتن روایت برتر و‌ مؤثر از حوادث بکار بستن مواردی همچون حفظ خط روایت، سرعت در روایت، ایجاد قاب ماندگار در ذهن مخاطب، برچسب درست زدن، در فضای مجازی قاعده من و حرفه‌ای عمل کردن، ارجاع دهی، استفاده از شعر و تمثیل و داستان و حکایت، به روز بودن، تخصصی بودن، ایجاد مخاطب وفادار، شناخت فضای ذهنی مخاطب، شناخت فرم و قالب فضا و دوری از خطاهای استراتژیک ضروری است.

وی افزود: حوزه تخصصی برای فعالیت رسانه‌ای خودتان ایجاد کنید و به سه ویژگی دانش، علاقه و دارابودن بستر فعالیت توجه داشته باشید که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانید تاثیرگذار باشید.

سردبیر خبرگزاری حوزه توجه و احترام به حریم خصوصی خود و مخاطب را از مهم‌ترین امور ضرورى براى فعاليت در فضاى مجازى دانست و ابراز داشت: فالوور داشتن اهمیت دارد ولی اصالت ندارد و قرار نيست به هر قیمتی كه شده براى افزایش آن اقدام كرد و يا ترس از كاهش فالوور مانع از موضع گیریِ به‌هنگام و اصولى شود.

این نشست با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم و معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در ادامه نشست ۲۷ بهمن با موضوع روایت‌سازی در نبرد رسانه‌ای و نحوه روایت‌سازی دشمن برگزار شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار