کد خبر: ۸۶۷۶

اشتغال‌آفرینی روحانی گنبدی با تولید سبزیجات

شیخ ابوذر مرادی روحانی روستای "قوینلی" گنبدکاووس با راه‌اندازی گلخانه تولید صیفی و سبزیجات اشتغال آفرینی کرد.
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، گسترش فعالیت‌های زیرساختی مانند راهسازی، آبرسانی، برق و گاز، دسترسی به روستاهای دور و و نزدیک را آسان کرده و در این شرایط منابع بکر و زمین‌های حاصلخیز این مناطق زمینه مناسبی برای رونق اشتغال وکشاوزی و زارعت با تکیه بر دانش جدید است.

برخی روستاییان که زندگی در شهر را تجربه کرده‌اند در صورت فراهم شدن شرایط و حمایت‌های مسوولان علاقه زیادی برای بازگشت به زادگاهشان و ایجاد شغل‌های پایدار دارند چرا که معتقدند وجود فضای کافی و نیروی انسانی مستعد در روستاها می‌تواند فرصت خوبی برای راه اندازی انواع فعالیت‌های اقتصادی متناسب با ظرفیت هر منطقه باشد.

جوانان زیادی در گلستان با بستن کمر همت و راه اندازی فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع دستی، پوشاک و بوم‌گردی‌ها برای بازگشت رونق و شکوفایی به روستاهای استان تلاش می‌کنند که نمونه آن می‌توان به موفقیت اهالی «وامنان» آزادشهر با پیشرانی حجت الاسلام احمدی روحانی روستا در کشت زعفران، برند شدن روستای «عطاآباد» آق‌قلا به عنوان مرکز تولید مبل، روستای «محمدآباد» گرگان در ایجاد آب‌بندان‌ها و پایداری درآمد روستاییان، روستای «قازانقایه» مراوه تپه با برداشت پشته وحشی و شیخ ابوذر گلخانه‌دار روستای قوینلی گنبدکاووس اشاره کرد.

در نمونه موفق دیگر، برادران اودک ساکن روستای ارازمحمد آخوند بخش مرکزی گنبدکاووس به عنوان نماد تحقق شعار «ما می‌توانیم» با پشتکار و شناخت دقیق نیاز بازار توانستند مسیر دستفروشی در خیابان‌های این شهر تا راه‌اندازی واحد تولیدی پوشاک و صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را در مدت زمان ۱۰ سال طی کنند.

شیخ ابوذر مرادی هم توانست در کنار طلبگی با پشتکار زیاد به همراه همسرش یک واحد گلخانه‌ را با اشتغالزایی برای تعدادی از جوانان طلبه در روستای قوینلی راه اندازی کند.

با پیمودن مسافت ۱۰ کیلومتری از شهر گنبدکاووس به سمت روستای قوینلی به واحد گلخانه 3 هزار متر مربعی "ابوذر مرادی" معروف به شیخ ابوذر کشاورز رسیدیم.

امام جماعت روستایی قوینلی از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس در کنار تلاش برای جلادادن به روح مردم، برای کمک به معیشت خانواده و تحقق رویاهای بزرگش با بستن کمر همت در واحد گلخانه‌ای خود به تولید سبزیجات مشغول است و چهار نفر به صورت مستقیم و هشت نفر به عنوان فروشنده با وی همکاری دارند.

وی صحبت‌های خود را با این جمله که "من ابوذر مرادی روحانیت را شغل نمی‌دانم" شروع کرد و گفت: بعضی از دوستان گفتند چرا وارد کار کشاورزی می‌شوی. بهتر است در مسائل دینی و فعالیت‌های مختلف مرتبط با حوزه روحانیت کار کنی اما معتقدم روحانیت شغل نیست.

این روحانی کشاورز زاده ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند روحانیون دست به سیاه و سفید نمی‌زند و فقط درس می‌خوانند و منبر می‌روند اما فعالیت روحانی روستای وامنان که باعث تحول در کشاورزی و رونق کشت زعفران شد و مشابه وی در سطح کشور این دیدگاه را نقض می‌کند.

وی درآمد خود را فقط مربوط به بخش کشاورزی دانست و گفت: به عشق آموختن علوم دینی بدون توجه به جنبه‌های مادی وارد حوزه علمیه شدم تا در کنار کشاورزی بتوانم کمکی هرچند ناچیز برای رشد معنوی مردم جامعه داشته باشم.

این روحانی جوان ۳۴ ساله گنبدی در سن نوجوانی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه رفت و در کنار فعالیت‌های دینی از کودکی در کنار سایر برادرانش در زمین‌های کشاورزی به کشت و زرع مشغول است.

مرادی با اخذ مجوز و دریافت تسهیلات طی ۹۰ روز واحد گلخانه‌ای خود شامل ۲ سالن هزار و ۵۰۰ متری را در زمین‌های کشاورزی‌اش در روستای قوینلی ساخت و سال ۱۳۹۸ نخستین محصول خود را روانه بازار کرد که سرعت عمل وی باعث تعجب مسوولان استانی شد.

شیخ ابوذر گفت: سال ۱۳۹۸ با کلی امید و آرزو نخستین محصول خود را که خیار بود برداشت کردیم اما شیوع کرونا باعث شد محصولات روی دستمان بماند.

وی بیان داشت: خیار محصولی نیست که بگویم عیب ندارد می‌گذاریم بماند و بعدتر بفروشیم و این باعث شد تا نخستین شکست خود را در فعالیت گلخانه‌ای تجربه کنم اما چون از کودکی کشاورزی می‌کردم و سختی‌های زیادی را کشیدم از این شکست ناامید نشدم و به دنبال یادگیری راه‌های فرآوری افتادم و محصولات را تبدیل به خیارشور کرده و فروختم.

این روحانی کشاورز یادآور شد: بار دیگر کشت و کار را شروع کردیم که پیک بعدی کرونا شروع شد و قیمت نهادها و کود مورد نیاز مثل قارچ کش‌ها و تقویتی هم به اسم تحریم خیلی افزایش پیدا کرد و فروشندگان به بهانه‌ای که قیمت دلار در حال تغییر است برای رسیدن به سود بیشتر از فروش نهادهای خود به ما پرهیز می‌کردند.

شیخ ابوذر اظهار کرد: برای خروج از وضعیت با دوستان مشورت کردیم و بازار هدف را به سمت تولید سبزیجات تغییر دادیم چرا که مشاهدات حاکی از آن بود که در گنبدکاووس به غیر از تولیدات داخلی، روزانه ۱۲ تن سبزی از اصفهان، ساوه، قم و تهران برای مصرف مردم وارد شهرستان می‌شود.

وی ابراز کرد: تولید سبزی را با کشت تربچه در گلخانه شروع کردیم و با بررسی اینکه تک محصولی بودن جوابگوی رقابت با بازار هدف نیست بر تولید سبزیجات مختلف تمرکز کردیم و بعد از گذشت یک سال و نیم به وضعیت با ثبات‌تری رسیدیم.

مرادی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط کرونایی و مشکلات بعد از آن کارگران خود را حفظ کرده و هم اینک چهار کارگر از قشر طلبه‌های کشاورز زاده که پست‌های پشت میزنشینی ندارند به همراه خودم و همسرم در ۲ سالن گلخانه‌ای مشغول برداشت سبزیجات هستند و محصولات خود را علاوه بر شهر گنبدکاووس در صورت تقاضا به سایر نقاط استان هم ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به سختی کار در ابتدای راه اندازی گلخانه، تاکید کرد: اعتماد پدر و مادرم و حمایت مادی و معنوی آنان از زمان کودکی تا به امروز باعث شد تا بتوانم سختی‌های مختلف را پشت سرگذاشته و تلاش دارم با توسعه فعالیت گلخانه‌ای بتوانم برای تعداد دیگری از جوانان جویای کار از جمله در قشر طلبه اشتغالزایی کنم.

شیخ ابوذر ادامه داد: چنین سازه‌ای که با هزینه ۸۷۰ میلیون تومان شامل ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخته شده مناسب برای کشت خیار و گوجه است نه سبزیجات و بارها در نشست با مدیران جهاد پیشنهاد راه اندازی شرکت تعاونی را دادیم اما به دلیل بالا بودن قیمت بذر و کود و حقوق کارگر، خیلی از گلخانه‌های فعال در شهرستان در معرض ورشکستگی قرار دارند.

وی با تاکید بر نیاز شهرستان به افزایش شرکت‌های تعاونی کشاورزی، گفت: گلخانه‌داران گنبدکاووس با راه اندازی شرکت تعاونی و اطمینان از بازار فروش، می‌توانند روزانه به عنوان مثال گوجه و خیار را به صورت تجمیعی در حجم بالایی برای صادرات به کشورهای دیگر تولید کنند.

امام جماعت روستای قوینلی افزود: توجه به رونق تولید محصولات صادراتی بر اساس برنامه محوری به این معنا که مثلا در یک روز ۵۰ تن گوجه و در روز دوم ۵۰ تن خیار را باید گلخانه‌داران عضو شرکت تعاونی برای قرارگیری در روند صادرات تولید کنند، باعث می‌شود کشاورز با اطمینان در این مسیر گام بردارد.

وی تصریح کرد: گلخانه‌داران با توجه به شرایط فعلی قیمت بذر و کود و افزایش حقوق کارگران، در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی دچار مشکل هستند و بانک کشاورزی همکاری خوبی در بحث تسهیلات برای خریداری بذر و نهاده‌ ندارد.

این کشاورز ادامه داد: این بانک زمانی هم با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش من موافقت کرد که شرایط برای کشت محصولات گلخانه‌ای مناسب نبود.

شیخ ابوذر افزود: همچنین با مشورت یکی از دوستان برای عبور از بحران یک مدت در بازار گل ورود کردیم، همچنین سبزیجات تولیدی خود را لب جاده در معرض فروش گذاشتیم و خیلی از وانت بارها به صورت سیار از ما خرید می‌کنند و میوه باغ‌های اطراف را هم در کنار بار خودمان به فروش می‌رسانیم و با این فعالیت‌ها تا به امروز توانستیم واحد خود را زنده نگه داریم.

وی با گلایه از انجام نشدن کار کارشناسی توسط جهاد کشاورزی در بحث دادن مجوز راه اندازی گلخانه، گفت: رطوبت دور تا دور گلخانه‌ من بالاست و هرچه صیفی‌جات بکارم ضرر کردم چرا که در مدت کوتاهی شاهد رشد قارچ در واحد خود هستم و باید از سموم قارچ کش استفاده کنم و علاوه بر تاکنون کارشناسی از جهاد کشاورزی برای بازدید و بررسی نحوه عملکرد به این گلخانه نیامده است.

وی ادامه داد: زمین‌های مرغوب کشاورزی زیر کشت گلخانه‌های بتنی (هیدرولیک) می‌رود در صورتی که باید از این زمین‌ها برای کشت محصولات راهبردی مثل گندم استفاده کرد یا به عنوان مثال در جاده گنبدکاووس به مینودشت زمین‌های با کیفیت خاک بسیار بالای برای کشت گندم و شالی وجود دارد اما شاهد کشت تولیدات باغی مانند کاج و اکالیپتوس در آن هستیم و همه این موارد نشان از نبود نظارت کافی بر روند اجرای طرح‌های کشاورزی است.

این کشاورز گفت: درآمد سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تمرکز بر کشت سبزیجات به ۲۰۰ میلیون تومان رسید که بخش زیادی از آن برای پرداخت اقساط و هزینه‌های بذر، کود و کارگر مصرف شد.

شیخ ابوذر با قدردانی از همراهی همسرش از ابتدای فعالیت‌های کشاورزی تا به امروز، گفت: ۹ سال از شروع زندگی مشترکم می‌گذرد و یک دختر و یک پسر دارم و همسرم باوجود اینکه با مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی به صورت افتخاری به عنوان کارشناس با ستاد انتظامی همکاری دارد، همواره پا به پای من در گلخانه فعالیت می‌کند.

بخش مرکزی گنبدکاووس با جمعیت حدود ۱۷۰ هزار نفر با ۱۳۲ روستای دارای دهیاری، ۱۰ روستای دارای شورای روستا و افزون بر ۳۰ نقطه جمعیتی به عنوان بزرگترین بخش شناخته شده در استان گلستان در شهرستان گنبدکاووس واقع است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار