کد خبر: ۸۷۸۷
مدیرعامل انتشارات امیرکبیر از مهمترین مأموریت‌هایش می‌گوید؛

خاطره‌ساز چهار نسل/ تأمین کاغذ مصرفی مهمترین دغدغه امیرکبیر است

مهران عباسی گفت: مسئله مهم ما «تأمین کاغذ مصرفی موسسه امیرکبیر» است که در این مسیر فعالیت‌های خوبی هم انجام شده است.
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

خاطره‌ساز چهار نسل/  تأمین کاغذ مصرفی مهمترین دغدغه امیرکبیر استبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «انتشارات امیرکبیر» یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مؤسسه‌های انتشاراتیِ ایران است که در سال ۱۳۲۸ توسط «عبدالرحیم جعفری» تأسیس شد. گروه انتشاراتی امیرکبیر، بزرگ‌ترین واحد انتشاراتی خصوصی در ایران محسوب می‌شدند که بعد از انقلاب اسلامی و به حکم دادگاه انقلاب به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد.

اینک مدیرعامل این انتشارات بزرگ را مهران عباسی برعهده دارد. این مدیر جوان از سال ۹۸ به عنوان سرپرست انتشارات جیبی و معاون پژوهشی و محتوایی انتشارات امیرکبیر وارد این موسسه شد و آبان ۱۴۰۱ نیز مدیرعامل این انتشارات شد. البته او پیش از این هم؛ همکاری‌هایی با موسسه روایت فتح، انتشارات ساقی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد ادبیات داستانی و انتشارات به نشر داشته است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این موسسه با پیمان عباسی در یک عصر زمستانی در دفترکارش به گفتگو نشتیم تا تصویر روشن‌تری از فعالیت‌های این انتشارات را برای ما ترسیم کند.

او معتقد است که انتشارات امیر کبیر در حدود ۶۵۶۰ عنوان نوبت کتاب دارد که از این تعداد ۳۵۰۰ عنوان فقط یک نوبت چاپ شدند و از این تعداد نیز حدود ۴۰۰ عنوان کتاب از جمله کتاب‌های پرفروش در امیرکبیر محسوب می‌شوند که قابلیت باز نشر دوباره را دارند.

مدیرعامل انتشارات امیر کبیر می‌گوید: «مساله اصلی انتشارات امیرکبیر، مساله «احیای گنجینه» است؛ چرا که این موسسه، چندین رده کتاب‌های تخصصی در حوزه‌های تاریخ، تاریخ سیاسی، متون کهن فارسی، ادبیات ترجمه و کتب مرجع دارد که اولویت کاری ما، باز نشر این کتب مهم است».

به گفته عباسی، ۳۵۰۰ عنوان کتاب در این موسسه از جمله کتاب‌های مهمی هستند که مدت‌هاست منتشر نشدند و قرار است در مدیریت جدید این موسسه، این کتب، تجدید چاپ و وارد بازار نشر شوند.

او افزود: انتشارات امیرکبیر در حوزه چاپ کتاب باید به سه توقع پاسخ دهد. اول هویت و پیشینه نخبگانی خود موسسه است که ما آن را در رده موضوعی تعریف کردیم، دومی، ایفای نقش جدی امیرکبیردر تقویت ایده هویت ملی و گفتمان انقلابی است یعنی اگردر اسناد بالادستی امیرکبیر، موضوعاتی همچون جهاد تبیین، امید آفرینی و روایت پیشرفت، مورد توجه است؛ امیرکبیر باید نقش خودش را در این موضوع‌ها ایفا کند؛ و سوم، پاسخ به توقعاتی است که مخاطب وفادار این موسسه از ما دارد که البته این مخاطب هم شامل دو بخش است، یکی مخاطب وفاداری که امیرکبیر را به کتاب‌های تاریخی و حوزه ادبیات آن می‌شناسد و دیگری، پدید آورندگان و صاحبان آثاری است که درادوار گذشته با امیرکبیرهمکاری داشتند وما باید این اطمینان را به آنان بدهیم که ما همچنان به دنبال این همکاری هستیم.

مدیرعامل انتشارات امیر کبیر از سوره مهر و انتشارات بین الملل به عنوان دیگر بخش‌های نشر سازمان تبلیغات اسلامی یاد می‌کند و با اشاره به شعار انتشارات امیرکبیر مبنی بر «امیرکبیر نام آشنای علم و ادب فرهنگ» ادامه داد: معتقدم این شعار باید قدری به روز رسانی شود و بهتر آن است که از انتشارات امیرکبیر به عنوان ناشر «اندیشه و علم وادب و فرهنگ ایرانی - اسلامی» یاد شود. 

مهران عباسی با تاکید بر اینکه مساله ما پیدا کردن نقش آفرینی امیرکبیر در تقویت ایده هویت ملی و انقلاب اسلامی است از چهار فروشگاه این انتشاراتی در سطح شهر تهران خبر می‌دهد و با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۲ می‌گوید: ما در هدف‌گذاری که برای حضور در این نمایشگاه برای خودمان تعریف کردیم حدود ۴۰ تا ۶۰ عنوان کتاب چاپ اولی و ۱۵۰ عنوان تجدید کتاب را برای این نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم.

وی تأمین کاغذ مصرفی برای انتشارات امیرکبیر را یکی از اولویت‌های اساسی این موسسه یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: مسئله مهم ما «تأمین کاغذ مصرفی موسسه امیرکبیر» است و در این مسیر نیز فعالیت‌های خوبی هم انجام شده است. البته تلاش کردیم ارتباط خودمان را با چاپخانه‌های در حال همکاری به روز رسانی کنیم به صورتی که برخی از بدهی‌های معوقه را پرداخت کردیم و از سوی دیگر با چاپخانه واژه پرداز که زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است به یک جمع بندی برای عملیات رسیدم و هم اکنون نیز درحال همکاری مشترک هستیم و برای کتاب‌های موردنیاز خودمان که باید سریعتر وارد بازار شوند نیز «چاپخانه دیجیتال موسسه امیرکبیر» را راه اندازی کردیم تا بتوانیم به صورت چاپک، سریع و بدون فرایند طولانی که معمولاً در چاپ افست وجود دارد به طور تقریبی هر سه روز، یک عنوان کتاب را باز نشر کنیم».

به گفته مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، اصلاح فرایند‌های اداری و یکچارچه سازی فهرست موجودی‌های کتاب‌های موسسه؛ نیازمند استقرار اتوماسیون در موسسه بوده که هم اینک این امر به روز رسانی شده به طوری که انتشارات امیرکبیردرهشت ماه گذشته، ۹۲ نوبت، از کتاب‌های دارای اولویت خود را باز نشر کرده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از فعالیت‌های هیجان زده در چاپ کتب جدید پرهیز کنیم؛ خبر می‌دهد که اصلی‌ترین کلید واژه انتشارات امیرکبیر، احیای ظرفیت موسسه، به روز رسانی و متناسب سازی با حل مساله و تولید محتوا است.

مهران عباسی در پایان می‌افزاید: انتشارات امیرکبیر برند معروفی است که همواره مورد علاقه مخاطبان است و ما موظفیم این ظرفیت را همچنان حفظ و تقویت کنیم.

برچسب ها:
اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار