کد خبر: ۸۸۴۰
به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان:

آیین رونمایی از کتاب «جاده گل سرخ» و تجلیل از خسرو احتشامی برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب مجموعه اشعار ولایی «جاده گل سرخ» و تجلیل از خسرو احتشامی هونه‌گانی شامگاه شنبه بیستم اسفندماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مراسم تجلیل از خسرو احتشامی، شاعر و نویسنده اصفهانی همراه با رونمایی از مجموعه آثار ولایی او با عنوان «جاده گل سرخ»شنبه، ۲۰ اسفندماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برپا شد.

در ابتدای مراسم حجت الاسلام مهدی فوقی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ضمن گرامی‌داشت و تجلیل از استاد احتشامی، انجام چنین حرکت‌هایی را لازم و ضروری دانست و گفت: بزرگداشت وعاظ، مادحین و شاعران و افراد تاثیرگذار فرهنگی مذهبی باید مورد توجه قرار بگیرد و در دستور کار خود بدانیم؛ چرا که این افراد با عمری تلاش و ممارست برای خلق و ایجاد فضاهای خلاقانه و مبتکرانه با استفاده از هنر و روح بلند خود برای انتقال مفاهیم ناب و اصیل معرفتی، مذهبی و دینی تلاش کرده‌اند و این تجلیل و تقدیرها نور امید و روشنگری را در این افراد روشن و فروزان نگاه می‌دارد.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از وظایف اصلی خود می‌داند که در ایجاد چنین فضاهایی از جمله گرامی‌داشت اساتید و افراد تآثیرگذار تلاش کند و اقداماتی را در راستای اهمیت و توجه به این افراد و  عمیق معرفتی انجام دهد و خود را خادم و خدمتگزاران این افراد می‌داند.

در ادامه این مراسم سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر و نویسنده و چهره ماندگار این عرصه در پیامی ویدئویی با بیان اینکه خسرو احتشامی یکی از بزرگ‌ترین شاعران حال حاضر ادبیات ما است، گفت: شعر ایشان ناگزیر  خود را در تاریخ  ادبیات ایران نشان خواهد داد، چنانکه امروز هم ارزش خود را نشان داده است.

وی با اشاره مقدمه‌ای که بر کتاب «حماسه در حریر» به‌عنوان اولین کتاب احتشامی نوشت، گفت: می‌توان به موارد زیادی از آثار ایشان که قدرت و قوت کامل دارند، استشهاد و ادعا کرد که ایشان از بزرگ‌ترین شعرای غزل‌سرای حال حاضر ادبیات ما است.

در ادامه این آئین همچنین محمدعلی مجاهدی، شاعر و نویسنده نیز در پیامی ویدئویی، با بیان اینکه شعر آیینی در زبان فارسی دارای پیشینه‌ای مکتوب و ۱۱ سده‌ای است، گفت: از چهره‌های ماندگار شعر ولایی روزگار ما که بسیار خوش درخشیده‌اند، استاد خسرو احتشامی است که آثاری بدیع، متین، فاخر، وزین و دل‌نشین را در دسترس جامعه ادبی و مشتاقان شعر ولایی قرار دادند و ما امروز شاهد رونمایی از کتاب «جاده گل سرخ» هستیم که حاوی اشعار ولایی ایشان است.

وی ادامه داد: اشراف استادانه خسرو احتشامی در واژه آرایی و همسو و هماهنگ کنار هم چیدن آن‌ها ستودنی است، او توانسته‌ با ارائه شیوه‌ای خاص و مستقل که آمیزه‌ای از باریک‌بینی و نکته‌سنجی سبک اصفهانی، شور و عشق سبک عراقی و نوآوری سبک نیمایی است آثاری فوق‌العاده و بدیع خلق کند که آفرینش این آثار باعث تقدیر است.

در ادامه این آئین جواد حیدری، مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) با اشاره به اینکه حضور کوتاه‌مدت استاد خسرو احتشامی در یزد، پنجره‌های بزرگی پیش روی شعرای آیینی گشود، اظهار کرد: بزرگ‌ترین آسیب فرهنگی ما قطع رابطه نسل جوان با بزرگ‌ترها و پیشکسوتان است.

وی ادامه داد: واژه‌هایی که در اشعار آیینی استفاده می‌شوند باید پایش شده و متفاوت باشند و این موضوعی است که در شعر استاد احتشامی رعایت می‌شود. عصمت واژه‌ها در کلام وی و حرمتی که باید رعایت شود توسط او با دقت نظر دنبال می‌شود. عبدی کوفی کسی است که امام صادق (ع) به مردم سفارش می‌کردند که اشعار عبد کوفی را مثل قرآن به فرزندانتان آموزش دهید، چنین شخصی برای سرودن هر شعر و ورود به هر ساحتی از شعر درباره اهل‌بیت از امام صادق (ع) او اجازه و رخصت می‌طلبد، وقتی می‌بینیم بزرگان آن‌قدر با دقت نظر در این زمینه کار می‌کنند متوجه حرمت و اهمیت شعر آیینی می‌شویم.

حیدری افزود: استاد احتشامی وارث بزرگانی مثل صائب، عمان سامانی و شیخ محمدحسین غروی است. امروز برخی نوحه را کوچک می‌شمارند، اما استاد احتشامی نوحه‌هایی گفته‌اند که از بسیاری غزل‌ها بهتر هستند، این‌که امروز عده‌ای سرودن نوحه را در شأن نمی‌دانند به دلیل ناآگاهی از حرمت و عظمت این نوع شعر است

در پایان این رویداد فرهنگی ادبی خسرو احتشامی، شاعر و نویسنده اصفهانی نیز  ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم گفت: اگر در ادبیات خودمان، از رودکی تاکنون، تورقی کنیم، می‌بینیم که ما در تاریخ شعر و ادبیات این مرز و بوم هیچ نیستیم،وقتی شخصی مثل سعدی که در غرب هم به‌اندازه شرق شناخته‌شده است و زبان ما با او آغاز می‌شود، بزرگانی مثل مولوی، حافظ و صائب که را داریم، باید آن‌ها را بخوانیم تا شناخت داشته باشیم و بفهمیم که در برابر این بزرگان حرفی برای ارائه نداریم. متأسفانه جوان‌های ما امروز این‌همه که معتقد به فضای مجازی هستند، از کتاب خواندن و تورق فرهنگ و ادبیات غرب و شرق دور شده‌اند.

او ادامه داد:  استاد مجتبی مینوی، از بزرگ‌ترین اساتید ادبیات ایران نوشته است که اگر اندازه بال مگسی در فرهنگ ایران کارکرده باشم به خود می‌بالم و من نیز امروز بعد از عمری کار می‌توانم بگویم که با ادبیات ایران آشنا هستم.

نویسنده کتاب «جاده‌های گل سرخ» با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) در نقد ادبی فوق‌العاده بودند، گفت: از حضرت امیرالمؤمنین (ع) درباره بهترین شاعر می‌پرسند و ایشان می‌فرماید  «هر شاعر در حوزه‌ای ورود کرده و موفق بوده، اما بهترین شاعر امرءالقیس است.» این در حالی است محتوای شعر این شاعر به‌هیچ‌عنوان مناسب نبوده است. این سخن، انصاف و اوج بلاغت و فهم حضرت را در نقد ادبی نشان می‌دهد. این خانواده، خانواده سجع بوده‌اند و نوشتن درباره آن‌ها و از آن‌ها کار سختی است.

احتشامی با اشاره به به جمله‌ای از محمدرضا شفیعی کدکنی در مقدمه تذکره الاولیاء که «اگر در این منظومه قرار نگیری، تصور می‌کنی عطار دیوانه بوده است.»، بیان کرد: بنابراین برای نقد ادبی باید در منظومه فکری شاعر قرار گرفت.‌ عرفان ما مسائل زیادی به ما یاد می‌دهد که البته به‌سادگی قابل‌درک نیست، همان‌طور که استاد شفیعی کدکنی می‌گویند باید در منظومه شاعر قرار بگیرید تا شعر را فهم کنید، برای فهم شعر مولانا هم باید در منظومه عرفان مولوی قرار بگیرید تا آن را درک کنید. البته برخی مسائل که امروز به نام مولانا انجام می‌شود، بدعت‌های بعد از او برای کسب درآمد است، سماع مولانا شبیه برنامه فعلی نبوده و باید به این تفاوت‌ها توجه کرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار