کد خبر: ۹۳۴۹

افزایش شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن استان تهران

سرپرست اداره امور قرآنی استان تهران با اعلام آمار شرکت‌کنندگان تهرانی در آزمون حفظ قرآن گفت: در رشته حفظ، سال جاری و در آزمون اعطای مدرک تخصصی نسبت به سال گذشته افزایش شرکت‌کنندگان را شاهد بوده‌ایم.
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام «اسماعیل کاظمی»، سرپرست اداره امور قرآنی استان تهران در ارتباط با برگزاری هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قران اظهار داشت: طبق مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی آذر ماه ۱۳۸۴، به منظور ساماندهی و تسهیل خدمات رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به حافظان کلام وحی آزمون‌هایی برای حفاظ قرآن کریم در نظر گرفته شده است که پس از قبولی، برای این عزیزان مدرک معادل دانشگاهی صادر می‌شود.

وی افزود: شرکت کنندگان به ترتیب حافظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و ۳۰ جزء هستند. با استعانت از خداوند متعال در سال جاری نیز این آزمون جهت اعطای مدرک حفظ به حافظان کلام وحی برگزار خواهد شد.

کاظمی با اعلام آمار شرکت‌کنندگان تهرانی تصریح کرد: در رشته حفظ سال جاری و در آزمون اعطای مدرک تخصصی نسبت به سال گذشته افزایش شرکت‌کنندگان را شاهد بوده‌ایم.

آمار سال جاری به شرح زیر است:
در ۱۰ جزء آقایان:                                                                          در ۱۰ جزء بانوان:
۱۱۰ نفر                                                                                      ۳۳۷ نفر

در ۲۰ جزء آقایان:                                                                          در ۲۰ جزء بانوان:
۱۸ نفر                                                                                       ۱۵۰ نفر

در ۳۰ جزء آقایان:                                                                          در ۳۰ جزء بانوان:
۲۱۷ نفر                                                                                     ۵۱۹ نفر

و در مجموع ۱۳۵۱ نفر از استان تهران در آزمون حفظ سال ۱۴۰۲ شرکت خواهند کرد.

وی گفت: به حفاظ ۱۰ جزء مدرک درجه ۵، که معادل دیپلم است، به حفاظ ۲۰ جزء مدرک درجه ۴، که معادل فوق دیپلم است و به حفاظ کل مدرک درجه ۳ قرآنی که معادل کارشناسی است اعطا خواهد شد. این مدرک معادل مدرک دانشگاهی است و حفاظ محترم در صورت کسب حد نصاب قبولی در این آزمون می‌توانند به ادامه تحصیل در آموزش عالی بپردازند.

سرپرست اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی تهران ادامه داد و تاکید کرد: حفظ کل به سه بخش تقسیم می‌شود. مدرک کارشناسی (درجه ۳) طی دو مرحله (آزمون کتبی و آزمون شفاهی) اعطا می‌شود. مدرک کارشناسی ارشد که درجه ۲ محسوب می‌شود در طی ۳ مرحله (آزمون کتبی آزمون شفاهی و کتاب مفردات) اعطا می‌گردد.

وی گفت: مدرک دکترا نیز در صورتی اعطا می‌شود که این عزیزان موفق به اخذ درجه یک شوند.

کاظمی اظهار داشت: نکته‌ای که برای حفاظ کل قرآن کریم وجود دارد این است که نمره قبولی این عزیزان در آزمون کتبی باید بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ باشد. در قسمت حسن حفظ نیز نمره شفاهی این عزیزان از ۹۰ تا ۱۰۰ است. در صورت قبولی در تمامی موارد یک آزمون از کتب تفسیری اخذ گردیده و پس از قبولی در آزمون‌ها، و سابقه تربیت شاگرد و همچنین تاییدیه اداره کل تبلیغات اسلامی استان موفق به اخذ مدرک دکترا خواهند شد.

لازم به ذکر است؛ آزمون حفظ در تاریخ ۱۵/۰۲/۱۴۰۲ در ساعت ۰۹:۰۰ صبح به صورت هم‌زمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این برنامه در استان تهران به نشانی دانشگاه افسری امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

نتایج این آزمون ۲۱ خرداد ماه از طریق سایت تلاوت اعلام خواهد شد.

ارسال نظر