کد خبر: ۹۴۸۳
همراه با برگزیدگان مهرواره بانور ؛

همت مضاعف یک کارآفرین مشهدی در آموزش هزاران بانوی ایرانی

بانوی کارآفرینی که طی ۱۹ سال فعالیت، صد‌ها نفر را آموزش داده و در حال حاضر سرپرستی تربیت و آموزش ۱۴۷۰ نفر از زنان فعال کشور در فضای مجازی را برعهده دارد.
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

۱۹ سال کارآفرینی و آموزش هزاران بانوی ایرانی/ خبرگزاری مهربه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مریم کوره‌پز از استان خراسان رضوی از جمله بانوان کارآفرین شهر مشهد است که با دارا بودن تحصیلات دانشگاهی در رشته مدیریت بازرگانی و کارشناسی نرم افزار در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی بانوان بویژه دختران کم توان بهزیستی دست پُری دارد. 

او می‌گوید: اگر چه در ابتدا حوزه کاری من فقط شهر مشهد بود، اما بعد‌ها استان‌های دیگری مثل خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، کرمان، سیستان و بلوجستان و یزد نیز به این فعالیت‌ها افزوده شدند.

او بار‌ها در عرصه کارآفرینی از سوی نهاد‌های مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری، شهرداری مشهد و جشنواره دانشجویان مبتکر و نوآور بسیجی تقدیر شده است و سمت‌های مدیرعاملی موسسه بانوان کاراندیش نصرت، موسس ودبیری سازمان مردم نهاد انجمن جوانان نصرت، مجری طرح ملی اقتصاد دیجیتال بانوان کارافرین در ۶ استان و دبیری مرکز توانمندسازی کارافرینی واشتغال بانوان کاراندیش کمیته امداد امام خمینی و ... را در کارنامه کاری خود دارد.

کوره‌پز در حالی ۱۹ سال از عمر خود را دراین مسیر سپری کرده است که در حال حاضر چهارمین دهه از عمر خود را پشت سر می‌گذارد، معتقد است بیشترین دغدغه او آموزش به دختران ناتوان بهزیستی است وبه همین دلیل است هنگامی که سال ۸۳ وارد عرصه دانشجویی می‌شود با راه اندازی تشکل دانشجویی، این کار را با قوت بیشتری انجام می‌دهد و آموزش‌هایی همچون خیاطی، شیرینی پزی، فتوشاپ، گرافیک، تایپ و ... را به این دختران آموزش می‌داده است.

این بانوی کارآفرین خراسانی از توانایی خود برای به خط کردن تمام دغدغه‌مندان به محرومین از خیرین گرفته تا کمیته امداد استفاده کرده و با آموزش‌های رایگان، سهم مهمی در اشتغال‌زایی زنان خانوار و کم توان بهزیستی برعهده داشته و با ایجاد شبکه سازی و راه اندازی کانال‌هایی در فضای مجازی؛ همچنان تلاش کرده ارتباط خود را با بانوان فراگیر (بانوان آموزش دیده) حفظ کند و حتی از برخی از بانوان آموزش برای دیگر فراگیر‌ها بهره‌مند شده است تا این چرخه آموزشی همچنان پایدار بماند.

او از سال ۹۰ با استقرار در مسجد منطقه؛ بحث آموزش‌ را به دیگر بانوان علاقه‌مند در عرصه کسب و کار افزایش داده و گستره فعالیت‌های خود را علاوه بر مسجد به حسینیه‌ها، مراکز فرهنگی، مدارس و پایگاه‌های بسیج ارتقاء می‌دهد و ۲۵۰ عنوان رشته را به بانوان علاقه‌مند به صورت رایگان آموزش داده است.

مریم کوره پز، همچنان مجبور است با توجه به استقبال پرشور بانوان از این آموزش‌ها همواره در حال سفر به استان‌های مختلف باشد، هر چند که خودش استادی برخی از این کلاس‌ها را نیز برعهده دارد.

به گفته این بانوی تاثیرگذار در عرصه کارآفرینی، بیشترین درخواست در استان‌ها در حوزه آموزش چرم، زیورآلات، خیاطی و گیاهان دارویی است و اگر چه تاکنون بانوان زیادی را آموزش داده است، اما خبر می‌دهد که هم اکنون نزدیک به۱۴۷۰ بانوی ایرانی با او بابت مسائل مختلف آموزشی درفضای مجازی درارتباط هستند.

از کودکان کم سن و سال تا پیرزن ۷۰ ساله از زمره بانوان حاضر در کلاس‌های آموزشی او بودند و اعضای خانواده وی از یاران همیشگی او در این مسیر خیرخواهانه هستند.

او که یکی از تقدیرشدگان مهرواره بانور است اگر چه هدف خود را خدمت به جامعه بانوان می‌داند و هرگز در پی تقدیر نبوده ، اما این نوع تقدیر‌ها را موجب افزایش انگیزه برای خدمت می داند.

وقتی از سختی کار از او می‌پرسم با لحنی قاطع، مشکلات و سختی را از جمله موارد جدایی ناپذیر این نوع فعالیت‌ها بویژه برای زنان می‌داند و ضمن قدردانی ازهمه کسانی که با او در طول این سال‌ها همراه بودند؛ از گارد بسته برخی از مدیران درمقابل فعالیت‌های خود گلایه‌مند است وحتی از تهدید یکی از مدیران خبر می‌دهد که او را به مرگ تهدید کرده است! اما او با ادامه دادن مسیر نشان داده که باکی از این حرف‌ها نداشته و گوشش از این سخنان ُپر است و پُشتش نیز به مدد لبخند دختران بهزیستی و همه بانوانی که از طریق آموزش‌های او، کارآفرینی را تجربه کردند گرم گرم است.

وی که سختی‌های زیادی را در این مسیر متحمل شده است، معتقد است اگر زمانه به عقب برگردد بازهم همین راه را با عزم راسخ‌تر و تجربه بیشتری ادامه خواهد داد چرا که به عقیده او، زنانی که استقلال اقتصادی داشته باشند، قدرت و جسارت افزونتری در توسعه و تاثیرگذاری جامعه خواهند داشت.

مریم کوره پز، در پایان به یکی از خاطرات خوش خود اشاره می‌کند و می‌گوید: آموزش به زنان سرزمینم از تمامی اقوام و مذاهب، همیشه برای من خوشایند بوده است، اما به یاد دارم وقتی به همراه ۱۷ نفر از بانوان برای دوره آموزش خیاطی به یکی از روستا‌های گلستان سفر کردیم بعد از اتمام آموزش و هنگامی که قصد بازگشت به مشهد را داشتیم. در ابتدای راه بودیم که تعداد زیادی از مردم همین روستا در کنار جاده با ظروف میوه و حتی اهدای تخم مرغ منتظر ما بودند تا به نوعی از کار ما قدردانی کنند و این یکی از خاطرات شیرین برای من و همراهان بود که نشان از مهمان دوستی اقوام ایرانی است.

ارسال نظر