کد خبر: ۹۵۰۲
همزمان با برگزاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب صورت می‌گیرد؛

از رونمایی کتاب‌های جدید «سوره مهر» تا احیای کتاب‌های فاخر «امیرکبیر»

روز‌های اردیبهشتی باز هم حال و هوای نمایشگاه کتاب را زنده کرده‌اند و اکنون در آستانه برگزاری سی و چهارمین دوره، مجموعه‌های انتشاراتی سازمان تبلیغات اسلامی با دستانی پر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلای تهران حضور می‌یابند؛ هدف آن است که مجموعه کتاب‌های انتشاریافته در نشر‌های سازمان به دو میلیون جلد کتاب برسند.
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در بین رویداد‌های فرهنگی کشور، هیچ مراسمی به اندازه نمایشگاه بین‌المللی تهران اقبال مردمی و حضور خانوادگی ندارد و از این حیث در دنیا بی‌نظیر است. این ویژگی‌ها موجب شده تا مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره بنیاد کتاب رویش، از نمایشگاه کتاب به عنوان «میعادگاه علاقه‌مندان حوزه فرهنگ و آبروی فرهنگی کل کشور» یاد کند. او نمایشگاه کتاب را مهم‌ترین آوردگاهی می‌داند که می‌توان مستقیم با مردم در ارتباط بود و محصولات فرهنگی راعرضه کرد.

امسال نمایشگاه کتاب از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه با شعار «آینده خواندنی است» در محل مصلای تهران برگزار می‌شود، اما مانند هرسال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازدیدکنندگان، یافتن کتاب‌های مناسب است. معلمی درباره فعالیت بنیاد کتاب در نمایشگاه این دوره به این موضوع اشاره می‌کند؛ «بنا داریم به نحوی اقدام کنیم که کتاب‌های خوب نشر‌ها بیشتر دیده شود، می‌خواهیم فضای تبلیغی مناسبی را رقم بزنیم که به مردم برای پیدا کردن کتاب خوب و کتاب‌های خوب ناشران مرتبط با سازمان، کمک کنیم. در طول برگزاری نمایشگاه در مبادی نمایشگاه، در۶ رشته و در هر رشته ۵۰ کتاب خوب را به مخاطبان معرفی می‌کنیم. به لحاظ مخاطب واستقبال مردم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه محبوبی است و مردم کتاب را دوست دارند و این نشان می‌دهد که مردم ما علاقه‌مند به فضای فرهنگی هستند، تصورم این است امسال هم اقبال عمومی خوب است، چون خوشبختانه مردم همچنان کتاب می‌خرند.»

امسال مجموعه نشر‌های بنیادکتاب سازمان تبلیغات اسلامی مجموعا با بیش از هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند معلمی می‌گوید: «کتاب‌های چاپ اول‌مان سیصد تا سیصد و پنجاه عنوان کتاب است. امسال هدف‌گذاری بنیاد کتاب رویش این است که مجموع نسخه‌های منتشره به دو میلیون جلد کتاب برسد که این رقم، نسبت به سال قبل تقریباً یک‌سوم بیشتراست، ضمن اینکه هدف‌گذاری مهم امسال سازمان تبلیغات، توسعه ارتباط مجموعه نشر‌های خصوصی و عمومی کشور است. ان‌شاء‌الله بتوانیم خدماتی فراهم کنیم که هم به لحاظ تبلیغی و ترویجی و هم از لحاظ حمایتی، نشر‌هایی که به سازمان مرتبط می‌شوند به بیش از ۱۰۰ بنگاه انتشاراتی برسند.» 

از رونمایی کتاب‌های جدید «سوره مهر» تا احیای کتاب‌های فاخر «امیرکبیر»

سوره مهر؛ پربارتر از همیشه

انتشارات سوره مهر در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۰۱۹ عنوان کتاب حضور خواهد داشت که ۱۱۸ عنوان کتاب، جدید و چاپ اولی هستند. درمیان بیش از هزار عنوان کتاب سوره مهر که به این دوره از نمایشگاه رسیده‌اند، نزدیک به یک سوم عنوان‌ها (۲۷.۷ درصد) با موضوع دفاع مقدس هستند که شامل ۲۸۲ عنوان می‌شود. در رتبه‌های بعدی بترتیب، رمان و داستان با ۱۷۵ عنوان (۱۷.۲ درصد)، شعر با ۱۴۳ عنوان (۱۴ درصد)، هنر با ۱۱۲ عنوان (۱۱ درصد)، انقلاب اسلامی با ۹۰ عنوان (۸.۸ درصد)، ادبیات با ۸۴ عنوان (۸.۲ درصد)، اندیشه با ۶۳ عنوان (۶.۲ درصد)، موسیقی با ۳۹ عنوان (۳.۸ درصد)، نوجوان با ۲۴ عنوان (۲.۳ درصد) و کودک با ۶ عنوان (۰.۶ درصد) قرار گرفته‌اند.

این انتشارات در سال گذشته ۱۱۸ عنوان کتاب در حوزه شعر، رمان، زندگی‌نامه، سفرنامه، هنر‌های نمایشی، هدایتگری فرهنگی و... منتشر کرده که «آواز پرواز»، «اثر نتفلیکس»، «ادبیات ایران و آیین شبیه‌خوانى»، «از دزفول تا سرچشمه»، «استانبولچى»، «اشعار محمود»، «اگر برگشتم»، «امپراتورى توهم»، «باد و خاکستر»، «براى تو با عشق عزیزم»، «برف گرم»، «بلند بالا»، «بنیان‌هاى نظرى رویکردهاى سیاست گذارى فرهنگى»، «به من نگو فرمانده»، «بوسیدن آفتاب»، «بوماران»، «پاورچین تا عشق و چند داستان دیگر»، «پروانه‌اى بر شانه‌هاى زمین»، «پنجمین پنجره و خورشید»، «جان من است او»، «حکمت و آداب معنوى در هنر اسلامى»، «حس خیابان ۲»، «داستان براى گشایش درهاى آسمان»، «دل بستگى»، «سکوت شب یلدا»، «زیبایى‌شناسى نگارگرى قدیم ایران»، «شکارچیان ماه»، «قطب قطاب»، «گندم نشد سیب»، «سلمان ما»، و «یک زمستان با کولبرها» بخشی از این کتاب‌های تازه است.

از آثار پرفروش سوره مهر هم می‌توان به «سلمان ما»، «مهاجر»، «آبنبات هلدار»، «روز‌های پیام بری»، «پاییز آمد»، «به جرم خمینی»، «ارتداد»، «شکارچیان ماه»، «گریه‌های امپراتور»، «سرزمین آفتاب» و «دا» اشاره کرد که همچنان مخاطبان زیادی دارند.

از رونمایی کتاب‌های جدید «سوره مهر» تا احیای کتاب‌های فاخر «امیرکبیر»

امیرکبیر؛ احیای آثار فاخر

کمتر کتابخوان ایرانی را می‌توان سراغ گرفت که با انتشارات امیرکبیر آشنایی نداشته یا کتابی از این انتشارات نخوانده باشد و طبیعی است که امیرکبیر در این دوره از نمایشگاه کتاب هم حضوری قدرتمند یابد. مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر خبر داده که این انتشاراتی پرسابقه، در یک‌سال گذشته ۱۶۰ عنوان تجدید چاپ و ۴۰ عنوان چاپ اول با مجموع ۴۶۰ نوبت چاپ داشته و آن را اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کند.

از نگاه او مهم‌ترین برنامه «امیرکبیر» احیای آثار فاخر و ارزنده این انتشارات است؛ «طی یک‌سال گذشته برخی از کتاب‌های نامدار انتشارات امیرکبیر که سال‌ها بود دیگر چاپ نمی‌شد در گونه‌های مختلف بازطراحی و احیا شده‌اند که فرایند زمان‌بری بود.»

مدیرعامل انتشارات امیرکبیر به برخی از مجموعه‌هایی که در این دوره احیا شده‌اند هم اشاره می‌کند؛ «به‌صورت کلی کتاب‌های انتشارات امیرکبیر در پنج دسته کلیات، متون کهن فارسی، ادبیات ترجمه، تاریخ و سیاست معاصرقرار دارند و ما تلاشمان بر این است که کتاب‌ها در زیرمجموعه‌های مختلف بازطراحی و احیا شوند که از این دست می‌توان به مجموعه‌های شاهکار‌های ادبی، گزیده سخن پارسی، تاریخ ادبیات، ادبیات ژاپن، داستان‌های خارجی و سیاست و فرهنگ معاصر اشاره کرد. مجموعه آثار استاد زرین‌کوب، کمدی الهی دانته، دستور زبان فارسی دکتر محمد معین، تاریخ شیعه در لبنان و ترجمه روح‌القوانین مونتسکیو از جمله آثاری هستند که ما طی یک سال گذشته روی آن‌ها زمان صرف کردیم. کتاب روز سقوط طهران هم از جمله آثاری است که در رده ادبیات عرب انتشارات برای نخستین بار به چاپ رسیده و در نمایشگاه عرضه می‌شود.»

با این حال مهران عباسی توجه به رسالت‌های فرهنگی را هم از دیگر راهبرد‌های مهم امیرکبیر می‌داند؛ «با توجه به اهمیت موضوع خانواده، کتاب تالیفی «شاخه از گنجشک خسته نمی‌شود» که جلد اول از مجموعه تاب‌آوری با تمرکز بر روایت خانواده است در انتشارات امیرکبیر متشر شده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.»

از رونمایی کتاب‌های جدید «سوره مهر» تا احیای کتاب‌های فاخر «امیرکبیر»

نشر بین‌الملل با ۱۶ عنوان تازه

شرکت چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز برای این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ اثر جدید رونمایی خواهد کرد. عمده این آثار در حوزه دین و سپس تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند. برخی از این عناوین را چنین می‌توان فهرست کرد؛ «استبدال (هفت گفتار درباره یک هشدار)» تألیف سعید جلیلی؛ «طعمه هتل هیلتون» تألیف محمد کفاش که به سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال‌های میانی دهه ۶۰ می‌پردازد؛ «سقیفه و خلافت» تألیف محمدحسین خوانین‌زاده که تحلیلی متفاوت از روایت ابوحیان توحیدی از سقیفه دارد؛ «ملداش» تألیف مهدی کردفیروزجایی که داستان روحانی جوانی به نام هدایت را روایت می‌کند و «دخترم چادر نمی‌پوشد» تألیف سیده زهرا موسوی و سمیه سادات موسوی که تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغه‌مندانی که می‌خواهند دختران نوجوان و جوان‌شان در زمینه حجاب و عفاف به پوشش چادر آراسته شوند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر