کد خبر: ۹۵۱۶
گزارشی از «هفدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان» در حوزه هنری ؛

ایده هایی که به تولید نزدیک می‌شوند

سیصد نفر از فعالان حوزه کودک و نوجوان از سراسر کشور در حوزه هنری گرد هم آمدند تا استعداد‌ها و توانایی‌های خود را به نمايش گذاشته و با شبکه‌سازی و آشنایی با یکدیگر، ایده های خلاقانه خود را به تولید نزدیک کنند.
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

 

ایده هایی که به تولید نزدیک می شوند


به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی ، صبح پنجشنبه بیست ویکم اردیبهشت ماه، سالن سوره حوزه هنری تهران میزبان سیصد نفر از میهمانان «هفدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک ونوجوان ایران» بود، آدم‌های پُرشورو خلاقی که کودک درونشان هنوز پرجنب و جوش است، آدم‌هایی که تلاش می‌کنند برای رشد فکری نسل‌های بعد از خودشان، ایده پردازی و تولید کنند، این سیصد نفر از گوشه گوشه این خاک عزیز گردهم آمده بودند تا از دنیای شیرین کودکی و نوجوانی بگویند، از روستایی دورافتاده در سیستان و بلوچستان گرفته تا ارومیه، آذربایجان، کردستان و ديگر مناطق كشورمان، در این گردهمایی حضورداشتند؛ این دورهمی، فرصت مناسبی برای معرفی استعداد‌ها و توانایی‌های فعالان حوزه کودک ونوجوان بود تا با شبکه‌سازی و آشنایی با یکدیگر، محصولات جدید وخلاقانه‌ای راهی بازار کنند.

معرفی یک دقیقه‌ای

معرفی حاضرین در سالن به مدت یک دقیقه، ایده سجاد حسینی -مجری برنامه - بود تا همه حاضران، فرصت معرفی خود و مجموعه خویش را داشته باشند و همین فرصت کوتاه، کافی بود تا پل‌های ارتباطی برقرار شده و گعده‌های کوچک‌تر دورهمی در سالن انتظار سوره شکل بگیرد.

در این برنامه جذاب، هرکدام از فعالان حوزه کودک و نوجوان که خودش را معرفی می‌کرد، گستردگی این دنیای عجیب و غریب کودکانه بيشتر خودنمايي مي‌كرد؛ باوجود این همه تنوع و امکان اشتغالزایی و کارآفرینی، متاسفانه کار رسانه‌ای صحیحی دراين‌باره انجام نشده و بسیاری از والدین، از این همه فرصت شگفت انگیز بی‌اطلاع هستند؛ از تولید اسباب بازی گرفته تا تولید اپلیکیشن، انیمیشن، آموزش و برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی، تولید و محتوا در حوزه کودک، توانمندسازی در حوزه ارتباطات و تربیت فرزند، معلم کتاب کودک، اینترنت کودک، تولید استارتاپ، طراحی بازی‌های کوکانه، طراحی لباس و پوشش نوجوانانه، تور‌های گردشگری حوزه کودک و نوجوان، ایده پردازی بازی‌های فکری و دینی و مفاهیم قرآنی و ده‌ها مورد ديگر، تنها بخشی از فعالیت‌های فعالان حاضر در دورهمی در سالن سوره بود.

تولد یک دورهمی کودکانه و نوجوانانه

سجاد حسینی، که به همت او این دورهمی شکل گرفته و با ایجاد پلتفرمی به نام «دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان ایران»، نهال این دورهمی را کاشته و خودش سال‌هاست مسئولیت برگزاری این تجمع خلاقانه را برعهده دارد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: «اگر چه این دورهمی از سال ۸۳ شکل گرفت، اما در اولین دوره، این تعداد از فعالان این حوزه حضور نداشتند، یعنی نخستین برنامه ما با حضور ۱۰ فعال حوزه کودک ونوجوان آغاز شد، اما خوشبختانه با برگزاری هر دوره، تعداد شرکت کنندگان افزایش یافت، به طوری که در یازدهمین دوره، این تعداد به هزار فعال حوزه کودک و نوجوان ارتقاء یافت، اما کرونا موجب تعطیلی این دورهمی شد، بعد از کرونا در سال گذشته یک دورهمی برگزار کردیم و این دومین برنامه بعد از کرونا است که انشاالله به طور مستمر و هرماهه ادامه خواهد داشت». او با بیان اینکه این برنامه، هفدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک ونوجوان ایران است می‌گوید: «با وجودی که ۷۵۰ گروه در این دورهمی ثبت نام کرده بودند، اما بیش از ۳۰۰ گروه حضور یافتند».

حسینی با تاکید بر اینکه به احتمال قوی، دورهمی ماه آینده در وزارت ارتباطات برگزار خواهد شد، ازسازمان‌ها و نهادهایی‌همچون سازمان بهزیستی، معاونت علمی ریاست جمهوری، شبکه امید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه فرهنگی اکو، سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران، سازمان اوج، سازمان فضای مجازی سراج و ... به عنوان نهادهایی یاد می‌کند که در دوره‌های پیشین میزبان بوده‌اند. به گفته وی، هم افزایی وتعامل بین افراد و ایجاد ظرفیت تعامل با میزبان، از اهداف این دورهمی است و محصولات مشترکی که در این دورهمی به تولید می‌رسند معمولا در دورهمی بعدی رونمایی خواهند شد.

مردمی شدن فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان

علی جانباز- رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان حوزه هنری- که میزبانی این دوره از دورهمی را برعهده دارد-، در گفتگو با خبرنگارما می‌گوید: «در دوره جدید، بخش کودک ونوجوان حوزه هنری، تمرکز خود را بر توسعه توسط هسته‌های فرهنگی و هنری قرار داده است که برای رسیدن به این هدف، ارتباط‌گیری با گروه‌های فعال در حوزه کودک ضروری است».

وی ابراز امیدواری می‌کند که این دورهمی بتواند به جریان مردمی شدن فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان کمک کند.

گام‌های موثر برای رشد کودکان و نوجوانان

حجت الاسلام حامد تقدیری، رئیس بنیاد ملی نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس مدارس صدرا، این دورهمی را در زمانه‌ای که نوجوانان با ادبیات و قالب‌های متفاوتی مواجهه هستند مهم ارزیابی کرده و می‌افزاید: «مدارس صدرا و بنیاد ملی نوجوانان سازمان تبلیغات اسلامی تلاش می‌کنند همواره در این جمع‌های پُرخیر و برکت حضور فعالی داشته باشند تا بتوانند خدمتگذار آینده‌سازان انقلاب اسلامی باشند، معتقدم برگزاری این دورهمی در حوزه هنری که در سال‌های اخیر گام‌های موثری در حوزه کودک ونوجوان برداشته، ایده بسیارخوبی است و با توجه به مدیریت خلاق و جوان بخش کودک ونوجوان حوزه هنری، امیدواریم شاهد رویش استعداد‌های پربرکتی در گام دوم انقلاب در این عرصه باشیم».

حسن پورمهابادیان، مدرس طراحی صنعتی و داور مسابقات طراحی برای کودکان یکی دیگر از فعالان حاضر در این دورهمی است که برای اولین بار در این رویداد حضوریافته است، او این نوع تعاملات را برای رشد و ارتقای حوزه کودک و نوجوان بسیار مفید ارزیابی کرده و می‌گوید: «در کار ما لازم است که افراد به طراحان وصل شوند، در حالی که ارزش صنعت اسباب بازی ما نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان است، جای تاسف است که سهم صنعت اسباب بازی داخلی فقط ۳ هزار میلیارد تومان است، این درحالی است که این صنعت، جای کار زیادی دارد».

او معتقد است که حوزه هنری می‌تواند ارتباط به روزتر و خلاقانه‌تری را با فعالان حوزه کودک و نوجوان پی‌ریزی کرده و از جزیره‌ای عمل کردن در این حوزه جلوگیری کند.

امیر والا عابدی‌ها، شاید یکی از جوان‌ترین فعالان حوزه کودک و نوجوان حاضر در این دورهمی باشد، او با ۱۵ سال سن به عنوان نوجوانی فعال درعرصه اجرا و نمایش حوزه کودک در استان قزوین می‌گوید: «دراین دورهمی، با ایده‌ها و رویداد‌های خوبی در حو زه کودک ونوجوان آشنا شدم و خوشحالم که بزرگتر‌ها به فکر ایده‌های بهتری در عرصه کودک ونوجوان هستند».

او که سال گذشته به عنوان بازیگر برتر تئاتر از سوی حوزه هنری قزوین برگزیده شده است؛ حوزه کودک و نوجوان را مملو از خلاقیت، سرگرمی و آموزش می‌داند که این نوع دورهمی‌ها می‌تواند در ارتقای کیفیت فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کودک تاثیر گذار باشد.

زهرا کریمی، دکترای زبان و ادبیات فارسی و مدرس نویسندگی خلاق گام به گام نیز یکی دیگر از حاضرین در این برنامه بود که این دورهمی، اولین حضور او محسوب می‌شود، اگر چه در دوران کرونا نیز به صورت مجازی حضور داشته است.

او که گروه سنی ۱۰ سال به بالا را به صورت انفرادی و جمعی در زمینه‌های کتاب، کتابخوانی و گلستان خوانی آموزش می‌دهد و آنان را با شیوه‌های نوین در نوشتن و چگونه صحبت کردن و خواندن آشنا می‌کند، وضعیت فعالیت‌ها در حوزه کودک ونوجوان را خوب توصیف می‌کند و این دورهمی را موجب هم افزایی و آشنایی بیشتر فعالان دراین حوزه می‌داند.

همکاری مشترک

مریم خلیل زاده مقدم، کارشناس ستاد گردشگری معاونت امور اجتماعی و گردشگری شهرداری تهران، حضور خود در این دورهمی را از جهت آشنایی وشناسایی ظرفیت و توانمندی‌های فعالان این حوزه مفید می‌داند و می‌گوید: «اگرچه این اولین باری است که در این دورهمی حضور دارم، اما درهمین فرصت کوتاه، علاوه بر اینکه با ایده‌های جدیدی آشنا شدم، با مسئول بخش کودک و نوجوان حوزه هنری صحبت‌هایی داشتم و قرار شد به همکاری‌های مشترکی برسیم».

وی که آموزش و برگزاری دوره‌های تهران شناسی وموزه گردی ویژه کودک و نوجوان را از فعالیت‌های مهم ستاد گردشگری معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران می‌داند آشنایی با فعالیت‌های این ستاد را برای خانواده‌ها و فرزندانشان سودمند می‌داند.

سیدناصر میرهاشمی، مدیر فروش شرکت «رباتیک آرسام» که در عرصه تولید اسباب بازی آموزشی و شهر بازی‌های رباتیکی فعال است نیز یکی دیگر از حاضرین در این دورهمی بود که معتقد است در این دوره توانسته با ۱۰ گروه آشنا شود.

وی که شرکت خود را خالق یک اسباب بازی تعاملی به نام فیجی معرفی می‌کند که آموزش مختلفی را برای کودکانسنین ۴ تا ۹ ساله فراهم کرده و توانسته جایزه یونیسف را برای این طراحی کسب کند از میزبانی حوزه هنری در این دوره تشکر می‌کند و از مسئولین حوزه کودک و نوجوان می‌خواهد با توجه به اینکه هرایده، نیازمند چند میلیارد تومان سرمایه برای تولید است این بخش را تنها نگذارند.

کتابخانه فاطمه‌ها

فرزاد میرشکاری از روستای دهگهان شهرستان گنج استان کرمان و فعال در حوزه کتاب خوانی وآموزش‌های غیر رسمی کودکان نیز یکی دیگر از فعالان حوزه کودک و نوجوان بود که با طی صد‌ها کیلومتر مسافت، خود را به این دورهمی رسانده تا کتابخانه خصوصی این روستا را که به همت مردم راه اندازی شده است به دیگران معرفی کرده و برای ارتقاء سطح آموزش مردم این روستا و تجهیزات کتابخانه فاطمه‌ها، سرمایه معنوی و مادی جذب کند.

او می‌گوید: «وقتی از این دورهمی مطلع شدم با شوق خودم را به تهران رساندم و در این رویداد، دوستان خوبی پیدا کردم که این ارتباط حتما به غنای علمی کتابخانه روستای ما اضافه خواهد کرد، طی صحبت‌هایی که درهمین دورهمی با برخی از دوستان داشتم قرار است بزودی قراردادی در زمینه اعزام مدرسان به روستای دهگهان در زمینه‌های مختلف منعقد کنیم».

به گفته وی این کتابخانه که در سال ۸۹ تنها با ۳ عضو راه اندازی شده است به مدد همین فعالیت‌های فرهنگی، تعداد اعضایش حالا به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

این فعال حوزه کودک و نوجوان استان کرمان با اشاره به توانمندی‌های حوزه هنری می‌افزاید: «با توجه به اینکه حوزه هنری پتانسیل بالایی در حوزه آموزش دارد اگر پروژه‌هایی را در روستا اجرا کند حتما شاهد استقبال خوبی از آنان خواهیم بود چرا که روستاها، تشنه آموزش و فرهنگ هستند».

وی در پایان از مسئولین دورهمی می‌خواهد برخی از دوره‌های خود را در استان‌ها و شهرستان‌های محروم برگزار کنند.

ایده هایی که به تولید نزدیک می شوند

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار