کد خبر: ۹۵۳۰
حجت‌الاسلام رحمتی:

«رزقی‌نو» راه‌حلی دینی است برای رفع مشکلات اقتصادی

نویسنده و پژوهشگر کتاب «رزقی‌نو»، با بیان این که ما در جنگ روایت‌ها قرار داریم، گفت: امروزه در مباحث اقتصادی کشور دچار کژتابی هستیم و از اینرو درپی راه‌حلی دینی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، سعی کرده‌ایم به این مشکلات پاسخ بدهیم.
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

«رزقی‌نو» راه‌حلی دینی برای رفع مشکلات اقتصادیبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا رحمتی نویسنده و پژوهشگر کتاب «رزقی‌نو»، درخصوص پژوهش و نگارش کتاب «رزقی‌نو» با بیان این که دغدغه ما در طرح این کتاب رسیدن به نگاه اسلامی در مسئله اقتصادی جامعه است، گفت: اصل موضوع و دغدغه اقتصادی در نشست شبکه ملی «تولیدکنندگان محتوا‌های تبلیغ» مطرح شد؛ سوژه‌ای که محور آن اقتصاد مردمی است و به اقتصاد دولت‌محور و به اقتصاد سرمایه‌محور که فقط چرخ اقتصاد روی آن سوار است و صرفاً چند درصد سرمایه‌دار از آن بهره‎ می‌برند، ارتباطی ندارد.

نویسنده و پژوهشگر کتاب «رزقی‌نو» با اشاره به این که اقتصاد مردم‌پایه براساس اقتصاد اسلامی است، اظهار کرد: برای رسیدن به طرح اقتصاد مردمی با کارشناسان اقتصادی بسیاری گفت وگو کردیم و پس از مذاکرات و مباحث بسیار، به فرم و محتوای تألیف شده در کتاب «رزقی‌نو» رسیدیم.

او افزود: تبلیغ دین در هر بحثی باید مسئله‌محور باشد و مسائل واقعی جامعه را حل  و تبیین کند. به نظر برخی از کارشناسان اقتصادی، کشور ما در رده‌بندی‌های جهانی، وضعیت قابل تأملی دارد، اما آن‌چه نقل محافل است خلاف این موضوع را نشان می‌دهد که ایران هنوز به تبیین درستی در اقتصاد دست پیدا نکرده است. درواقع مشکل ما تبیین و روایت درست و واقعی از اقتصاد کشورمان است. ما در جنگ روایت‌ها قرار داریم، اما برداشت و تلقی عموم مردم از اقتصاد ایران آن گونه نیست که در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح می‌شود.

حجت‌السلام رحمتی ادامه داد: ما در کتاب «رزقی‌نو» سعی کردیم، مغز اقتصاد را موشکافانه بررسی کنیم و به این برسیم که چگونه اقتصاد مردمی می‌تواند تعاونی محور باشد. 

او گام بعدی کتاب «رزقی‌نو» را ارائه موضوع اقتصادی و راه‌حل دینی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: به نظر می‌رسد این مدل هنوز تبیین نشده است، چه برسد به این که اجرایی شود. مطالبه‌گری از دولت برای تحقق این مدل و آگاهی بخشی مردم درمورد این مدل راه گشای اقتصاد ما، علت انتخاب موضوع اقتصادی بوده است.

حجت‌السلام رحمتی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تبلیغ و روایت درست، بیان کرد: تبلیغ یعنی رساندن و تاثیرگذاری بر دل و ذهن مخاطب؛ ما بیشتر سعی کرده‌ایم مخاطب محور باشیم و هیچ‌گاه نخواسته‌ایم مباحث هوایی یا فضایی، فارغ از آن‌چه در ذهن مخاطبان است را مطرح کنیم بلکه کاملاً عملیاتی و عینی به دنبال نقطه زنی بوده‌ایم.

نویسنده کتاب «رزقی‌نو» افزود: اساساً ما با دو گروه مخاطب هدف مواجه بودیم، یکی طلاب در خط مقدم تبلیغ، و دیگری مخاطبان این مبلغان، بنابراین سعی شده است اولاً خود مبلغان را  به این طرح اقتصاد مردمی تعاون محور، آگاهی ببخشیم و در گام بعدی مخاطبان این مبلغان را روشن کنیم. 

او با بیان این که مسئله اقتصاد در کشور ما پیچیده است، تصریح کرد: اقتصاد و طرح‌های ذیل آن در کشور ما با ظرافت‌هایی همراه است که اگر رعایت نکنیم دچار تنش خواهیم شد؛ بنابراین بدون ورود به حاشیه‌های پر فراز و نشیب حرف اثباتی و ایده نوآورانه خودمان را از دین برای حل مشکلات اقتصادی مطرح کردیم. در عین حال کتاب دیگری هم تألیف شد با عنوان «اقتصاد ماه»، تا دست مُبلغ از پاسخ به شبهات اقتصادی خالی نباشد.

حجت‌الاسلام رحمتی ادامه داد: باب طرح مباحث اقتصادی با نگاه دین باز شده است و این سد ذهنی برخی مبلغان شکسته شد که ما نمی‌توانیم درباره اقتصاد سخن بگوییم. البته هنوز ارزیابی کتاب و بازخورد‌ها به صورت کامل شکل نگرفته است و نیاز به زمان دارد. کتاب «رزقی‌نو» با این که برای سخنرانان و مبلغان به نگارش درآمده، اما واقعیت موضوع، این است که ما نام عناوین هر جلسه را مبحث گذاشتیم و نخواستیم به سمت واژه‌های منبری پیش برویم، در واقع کاری که انجام شد یک کار فکری و پردازش یک طرح و الگوی اقتصادی بود؛ که از لایه‌های حمایتی نظیر خانواده، فامیل و نزدیکان، همسایگان و برادران دینی و در نهایت حاکمیت شکل می‌گیرد و در قله بحث به تعاونی می‌رسد.

او یادآور شد: برخلاف مدل اقتصادی غرب که انسان محور نیست بلکه بورس، بانک و مالیات و ابزار‌های خشک و بی روح به جای روابط گرم و صمیمی انسانی حاکم است، ما سعی کردیم به صورت عالمانه مضرات این مدل اقتصادی موجود در جهان و فواید مدل اقتصادی تعاونی محور را شرح و بسط عالمانه بدهیم؛ لذا از فضای منبر به فضای ایده پردازی قدم برداشتیم و در این مسیر سعی کردیم قلم تبلیغی را از دست ندهیم.

این نویسنده و پژوهشگر دینی درخصوص ارائه دیگر فصل‌های کتاب «رزقی‌نو» نیز گفت: اداره محتوا‌های تبلیغی کشور، برای مناسبت‌های بعدی هم، طرح‌های اقتصادی دارد و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد بسط و گسترش محصولات فاخر اقتصادی قابل تبدیل به یک محصول تبلیغی خواهیم بود. البته ما یک محصول دیگری با عنوان رویکرد اقتصادی صحیفه سجادیه را آماده کرده‌ایم که به زودی منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام رحمتی در پایان با تأکید بر این که مهم‌ترین قانون در کشور ما، قانون اساسی است و اصل ۴۴ قانون اساسی که بخش تعاونی آن با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری هنوز روی زمین مانده است، تصریح کرد: کتاب «رزقی‌نو» به دنبال تحقق بخش تعاونی اصل ۴۴ قانون اساسی است. امروز راه عبور از گردنه‌های سخت اقتصادی ما بازگشت به این اصل طلایی است؛ بنابراین، مباحث مطرح شده در این کتاب، ناظر به واقعیت‌های اقتصادی ما بوده که جدای از قانون و دغدغه‌های نظام ما نیست. برخی ازجریان‌های سیاسی و مذهبی اصرار دارند القا کنند که ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم و اگر داریم اقتصاد اسلامی راه گشای مسائل اقتصادی امروز جامعه ما نیست ولی این تفکر اشکال دارد و  ما باید به دنبال اقتصاد مردمی باشیم.

این نویسنده و پژوهشگر دینی در پایان اظهار امیدواری کرد که این مدل اقتصاد تعاون محور که درحال حاضر در جهان میلیون‌ها نفر از آن بهره می‌برند و در برخی دیگر از کشور‌ها به سمت این مدل رفته‌اند، در کشور ما نیز درست مطابق آن چه در قانون اساسی کشورمان ذکر شده است، پیاده‌سازی شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار