کد خبر: ۹۵۳۳
تازه‌ترین اثر نشر بین‌الملل رونمایی می‌شود

گشودن راز‌ یک مذاکره

کتاب «طعمه‌ی هتل هیلتون» جدیدترین اثر نشر بین‌الملل است که با همکاری پژوهشکده‌ی باقرالعلوم از مستندات سیاسی در رابطه با آمریکا پرده‌برداری می‌کند. این اثر در سی و چهارمین نمایگاه بین‌المللی کتاب رونمایی خواهد شد.
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «طعمۀ هتل هیلتون» تألیف محمد کفاش، با همکاری پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه‌السلام، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۵۰۱ صفحه، در شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، هم‌زمان با سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

آیین رونمایی از این کتاب در روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، ساعت ۱۵ در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی، واقع در شبستان اصلی مصلای امام خمینی برگزار خواهد شد. در این نشست علاوه بر مؤلف کتاب، آقایان یعقوب توکلی و رضا مختاری اصفهانی سخنرانی خواهند کرد.

گشودن راز‌ یک مذاکره

«هتل هیلتون» با نام جدید هتل پارسیان استقلال در تهران، محل مذاکرۀ پنهان مقامات دولت آمریکا و برخی مسئولین ایرانی در دهۀ شصت بود و نام کتاب از این محل گرفته شده.

 کتاب با محور قرار دادن سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال‌های ۱۳۶۴- ۱۳۶۵ دو هدف پر اهمیت را دنبال می‌کند.  
نخست، شناخت ماهیت دولت آمریکا و رویکرد رؤسای آن به کشور‌های جهان است. وقتی خوانندۀ امروزی نوع رفتار رئیس و اعضای دولت را در دورۀ ریگان با ایران بررسی کند، مدل کارکردی آمریکا را در قبال ایران در مقاطع بعد و به ویژه زمان حساس کنونی به دست خواهد آورد.  


بخش معامله و مدیریت  سلاح در جهان داستان طعمۀ آمریکایی‌ها را در این کتاب به جریان میاندازد  و خواننده  را  به فَریبْ زیستی آمریکا یعنی کسب قدرت و به دست آوردن منافع گوناگون با روش حیله و فریب در تعاملات سیاسی رهنمون میسازد.  
هدف دوم کاوش و جریان‌شناسی رفتار مقامات جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مواجهۀ امام خمینی (ره) با کارکرد سیاسی آمریکا را مورد تحلیل قرار میدهد؛ چراکه برای صاحبان اندیشه و علاقه‌مندان به سیاست جمهوری اسلامی، استخراج الگوی رهبری و مدیریت ایشان میتواند از ارزیابی موشکافانۀ رخدادی مهم خلق شود.

نقش‌آفرینی و ردیابی مواضع افراد شناخته شدۀ ایرانی نظیر اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن کنگرلو، علی هاشمی بهرمانی، فریدون وردینژاد، حسن روحانی و ... از ایران و همچنین رونالد ریگان، رابرت مک فارلین، ویلیام کیسی، الیور نورث و ... از آمریکا جذابیت و ملاحت ماجرا را برای خواننده دوچندان میکند. این پژوهش پس از مقدمه، بیان پیشینه و معرفی اجمالی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، در ۴ فصل همچون یک گاهشمار تحلیلی، وقایع را پیدرپی و متوالی تبیین و ماجرا را پی می‌گیرد.

 در فصل اول سیاست مخفی و غیر علنی دولت ریگان، ایجاد آشوب در منطقۀ آمریکای مرکزی و غرب آسیا توسط آمریکا، مراودات و تعاملات آمریکا و اسرائیل و مداخله‌های مشترک، آغاز نقش‌آفرینی منوچهر قربانی‌فر به عنوان شخصیتی «یهودی، سلطنتطلب، آمریکایی»، مواجهۀ امام خمینی در برابر پروپاگاندای رسانه‌های غرب و ... از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ به گونه‌ای پیوسته و مرتبط پی گرفته می‌شود.  

فصل دوم کتاب سال ۱۳۶۴ و سیاست دوگانۀ آمریکا در تأمین سلاح در جنگ عراق علیه ایران رمزگشایی می‌کند و با رخداد گروگان‌گیری در لبنان به‌تدریج ماجرای موسوم به ایران گیت را می‌نگارد. در این فصل به تفصیل به مذاکرات رودرروی نمایندگان آمریکا و ایران در آلمان، ایران، آمریکا، فرانسه و ... پرداخته و اشخاص ایرانی و آمریکایی دخیل در ماجرا معرفی می‌شوند. در انتها این فصل با سوال دو جامعۀ آمریکا و ایران از روابط مخفی این دو کشور به پایان می‌رسد.  

در فصل سوم  مواجهۀ جریان‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی در قبال ماجرای مک فارلین و سفر هیئت آمریکایی به تهران و همچنین تحلیل و گزارش‌های بین المللی پی گرفته میشود. مواضع امام خمینی، رویکرد جریان‌های سیاسی، اشخاص دخیل در ماجرای افشا، همۀ این‌ها میتواند نکات مهمی در چگونگی مدیریت ماجرای خریدوفروش سلاح و مذاکرات محرمانه و مخفی را به خواننده منتقل کند.  

فصل چهارم این نوشتار به مرور نتایج و تجربیاتی که باید از ماجرای مک فارلین آموخت میپردازد و در صدد انتقال تجربه و درس‌های این رخداد به جامعه و بحران‌های امروز است و در نهایت این پژوهش با جمع‌بندی و گاه‌شمار تاریخی و اجمالی این ماجرا به پایان می‌رسد.

نویسنده جهت گرداوری و تحلیل جامع در این کتاب با توجه به وجوه امنیتی و کمبود منابع اطلاعاتی، بیش از ۲۰۰ منبع فارسی و انگلیسی را مورد  استفاده قرار داده است. انتهای کتاب نیر به فهرست اعلام اختصاص دارد تا کار را برای پژوهشگران آسان‌تر کند.

ارسال نظر