کد خبر: ۹۵۳۷
همراه با غرفه‌های سازمان تبلیغات در نمایشگاه کتاب ؛

«سوره مهر»؛ غرفه‌ای مهر انگیز با رنگین کمانی از کتاب‌های متنوع

انتشارات سوره مهر، یکی از انتشارات‌های زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است که با حضور رنگین کمانی خود از کتاب‌های متنوع در نمایشگاه کتاب؛ افق تازه‌ای را برای علاقه‌مندان به کتاب ترسیم کرده است.
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

«سوره مهر»؛ غرفه‌ای مهر انگیز با رنگین کمانی از کتاب‌های متنوع

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنیست»، به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در قالب دو الگوی فروش فیزیکی و مجازی از ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ کار خودش را در مصلای بزرگ امام‌حمینی (ره) آغاز کرد؛ در این دوره نیزهمانند دوره های قبل، تمامی غرفه‌های ناشران اعم از ناشران بخش‌های عمومی، دانشگاهی و تخصصی، همچنین بخش کودک و نوجوان در فضای مسقف مصلای امام خمینی (ره) جانمایی شدند.

در این دوره، حدود ۱۵۰۰ ناشر در بخش حضوری، ۱۲۰۰ ناشر در بخش مجازی، ۱۰۰ ناشر خارجی و حدود ۲۰۰ کتاب فروشی در بخش مجازی از زمره فعالان حوزه نشر در این نمایشگاه هستند. این درحالی است که بر اساس ضوابط نمایشگاه، هر انتشاراتی می‌بایست تخفیف ۱۰ درصدی را برای علاقه‌مندان کتاب در نظر بگیرد.

«انتشارات سوره مهر» یکی از انتشارات زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است که در این نمایشگاه به همراه دیگر انتشارات این سازمان از جمله انتشارات امیرکبیر، شرکت چاپ و نشر بین الملل و نشر مهرک حضورفعالی دارد.

انتشارات سوره مهر در سالن شبستان، راهرو پنج، غرفه ۳۹ میزبان مخاطبین کتاب است، غرفه‌ای زیبا و نسبتا بزرگ با نمایی از رنگ نارنجی و سابقه طولانی در نشر کتاب‌های متنوع که توانسته سهم عمده‌ای در جذب قشر کتابخوان کشور داشته باشد. غرفه کتاب‌ها به گونه‌ای چیدمان شدند که بالای هر قفسه کتاب، عناوین آن با خطی درشت و زیبا قید شده؛ عناوینی همچون دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، شعر، رمان و داستان، کودک ونوجوان، آموزش نویسندگی و ...

با اینکه ساعت نزدیک سه عصر و چهارمین روز از برپاپی نمایشگاه است، اما غرفه سوره مهر همچنان مملو از جمعیت است که بیشتر آن را جوانان و دانشجویان تشکیل می دهند و البته چند نفری هم از قشر روحانی در آن دیده می‌شوند؛ تورق کتاب و دیدن قیمت روی جلد، شاید یکی از کار‌های مشترکی باشد که همه مراجعین انجام می‌دهند.

یکی از حاضرین در غرفه سوره مهر، طلبه‌ای است که غرق تماشای کتاب و در حالی تورق برخی از کتابهاست؛ طلبه‌ای که مشخص است اهل کتاب است و سوره مهر را به خوبی می‌شناسد. از او در مورد انتشارات سوره مهر می‌پرسم و می‌گوید: «بی شک، انتشارات سوره مهر، انتشارات ریشه داری است و کتاب‌هایی که سوره مهر در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسانده، شاید مهمترین کار‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود، همچنین کتاب‌های سوره مهر در حوزه انقلاب اسلامی واقعا کتاب‌های بکر و خوبی است. این درحالی است که سوره مهر تاکنون نیز نویسندگان به نامی را در بحث داستان، شعر و رمان به جامعه هنری معرفی کرده است».

او در عین حال می‌افزاید: «سوره مهر با همه تلاش‌هایی که انجام داده، اما معتقدم که هنوز جای کار بسیاری دارد و باید تلاش کند تا از دوران طلایی خود عقب نماند چرا که ما پیش از این از سوره مهر شاهد کتاب‌هایی مثل دا، نورالدین، پایی که جا ماند و ... بودیم و باید این مسیرهمچنان با صلابت و قدرت ادامه داشته باشد تا از نقطه اوج خود دور نماند».

قدمی در غرفه می‌زنم، جایگاه تحویل کتاب در بخش کناری غرفه در نظر گرفته شده تا مزاحمتی برای بازدید شدگان غرفه نباشد، با نگاهی به داخل دریچه کتاب، متوجه نظم و زحمت دوستانی می‌شوید که کتاب‌های خریداری شده را از قفسه‌های انبار، تهیه و آماده می‌کنند به طوری که وقتی کتابی خریداری می‌شود بلافاصله این کتاب در این بخش به همراه برگه قرعه کشی تحویل خریدار می‌شود.

در گوشه ای از غرفه سوره مهر،  چشمم به مرتضی سرهنگی، پژوهشگر و نویسنده عرصه ادبیات پایداری می افتد که برروی صندلی نشسته است ؛ همان نویسنده‌ای که زحمات زیادی را برای نشر کتاب‌های مقاومت و پایداری در حوزه هنری متحمل شده است و بی جهت نیست که مقام معظم رهبری در دیدار از نمایشگاه و بویژه غرفه سوره مهر، خطاب به ایشان فرمودند: «ما کار‌هایی که از برکات فعالیت شماست را همینطور به تدریج می‌بینیم. این خاطرات و این‌ها که چاپ می‌شود در واقع منشأش شما هستید. خدا ان‌شاءالله حفظتان کند.»

مرتضی سرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: «باید بپذیریم که بازار نشر یک بازار ممتاز با کالای خوب است لذا باید این بازار همچنان پررونق و مملو از کالا‌های خوب باشد بخصوص وقتی که کالای این بازار «کتاب» است».

او البته در این گفتگو از انتشار کتاب جدیدی خبر می‌دهد: «سوره مهر، ناشر موفقی است و تنوع آثاراو همیشه مثال زدنی است و بزودی هم کتابی به نام « فرار» را منتشر خواهد کرد که به موضوع فرار اسرای عراقی از زندان‌های ایران می‌پردازد - که البته همیشه هم با شکست مواجهه می‌شدند-

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات مقاومت در پایان معتقد است مردم از انتشارات سوره مهر توقع کار‌های خوب دارند و باید این توقع همچنان محفوظ باشد.

محمد جواد اکبری، یکی دیگر از مراجعین به غرفه سوره مهر است که دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر تهران است که دو کتاب رمان و یک کتاب خاطرات جنگ را با تخفیف ده درصدی تهیه کرده است و خبر می‌دهد که لیست کتاب‌های مورد نظر خود را از قبل تهیه کرده و تنها ناشری که این کتاب‌ها را در اختیار داشته فقط سوره مهر بوده است، او البته پیش از این نیز، سابقه خرید از سوره مهر را داشته است.

هر چه ساعت به غروب نزدیکتر می‌شود تعداد مراجعین به نمایشگاه کتاب افزایش می‌یابد و غرفه سوره مهر نیز از این افزایش بی نصیب نیست. زن میانسالی که با گوشی خود در حال مکالمه است در حین صحبت، نگاهی اجمالی نیز به قفسه‌های کتاب دارد و با آن طرف خط که احتمالا باید یکی از بستگان نزدیک خود باشد می‌گوید «هر کتاب رمانی را که دوست داری به من بگو تا از سوره مهر برایت بخرم » و با این سخن به سمت کتاب‌های رمان و داستان می‌رود. حالا دیگر سهم خانواده‌هایی که به همراه فرزندان خود به غرفه می‌آیند زیادتر می‌شود و برای خرید کتاب رمان و داستان، واقعا کجا بهتر از سوره مهر است.

سعید چگینی، مدیر ارتباطات و رسانه انتشارات سوره مهر، یکی از فعالان حوزه کتاب است که در این غرفه حضور دارد تا اگر کسی نیاز به کمک اطلاعاتی داشت او را یاری دهد.

او به خبرنگار ما می‌گوید: «سوره مهر در حالی در دهه‌های اخیر حدود ۴ هزار عنوان کتاب منتشر کرده که فقط سال گذشته ۳۵۲ عنوان کتاب به چاپ رسانده است که ۱۰۰ عنوان آن جدید بوده است و از عید ۱۴۰۲ تا به امروز نیز ۱۶ کتاب جدید را راهی بازار نشر کرده است».

وی با بیان اینکه سوره مهر در این نمایشگاه با ۲۰۰۰ کتاب حضور دارد می‌افزاید: «تا امروز که چهارمین روز نمایشگاه است، استقبال بسیار خوب بوده، اما در روز‌های آخرهفته مثل پنج شنبه و جمعه این استقبال افزایش چشمگیری پیدا می‌کند».

این فعال فرهنگی با اشاره به هزینه‌های کتاب بویژه در سال‌های اخیر، ادامه می‌دهد: «چاپ کتاب هزینه‌های خودش را دارد چرا که «چاپ»، یک صنعت است و ارتباط زیادی به نوسانات ارزی دارد و ما هم مثل بقیه انتشاراتی‌ها از قیمت‌های بالای کتاب ناخرسندیم، اما سوره مهر تمام تلاش خود را می‌کند که قیمت‌های خود را همچنان پایین نگه دارد».

مدیر ارتباطات و رسانه انتشارات سوره مهر، در مورد دیدار مقام معظم رهبری از غرفه سوره مهر می‌گوید: «اگر چه من خودم دورتر از غرفه ایستاده بودند، اما رهبری طبق سنوات گذشته، سری هم به غرفه سوره مهر زدند و گفتگویی با رئیس حوزه هنری، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، و استاد مرتضی سرهنگی داشتند و در جریان تازه‌های نشر سوره مهر قرار گرفتند».

وی ادامه می‌دهد: «خدا را شکر که مقام معظم رهبری در این بازدید، از سوره مهر رضایت داشتند و یکی از کتاب‌هایی که ایشان روی آن نظر داشتند؛ مجموعه کتاب‌هایی به نام شخصیت‌های مانا است که این مجموعه در مورد شخصیت‌های مختلف معاصر مثل مشفق کاشانی، حسن حبیبی، نصرالله مردانی، سید حسین فاطمی و ... است».

در حالی غرفه سوره مهر را ترک می‌کنم که یقین دارم این غرفه امروزهم همچون روز‌های قبل، روز شلوغی را پشت سر خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار