کد خبر: ۹۵۶۲

روزگار خوش «امیرکبیر» در نمایشگاه کتاب

«انتشارات امیرکبیر» با سابقه بیش از هفت دهه، از پیشکسوتان عرصه نشر محسوب می‌شود که سابقه بسیار خوبی در نشر کتاب‌های تاریخی، مذهبی، ادبیات و رمان و ... دارد.
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

«انتشارات امیرکبیر»، ناشری که به آن اطمینان داریدبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی ، سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنیست»، به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در قالب دو الگوی فروش فیزیکی و مجازی از ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ کار خودش را در مصلای بزرگ امام‌حمینی (ره) آغاز کرده است؛ نمایشگاهی که بی شک، سهم عمده‌ای در سبد خانوار در حوزه کتاب ایفا خواهد کرد و مصداق این سخن، حضور پر شور مردم تهران و شهرستانهاست که با همه گرفتاری‌های خود، سهم کتاب در خانواده را فراموش نکرده و با حضور خانوادگی در نمایشگاه کتاب، سنت حسنه کتابخوانی را به فرزندان خود می‌آموزند.

غرفه انتشارات امیرکبیر در سالن شبستان، راهرو ۲۴ غرفه ۳۸ قرار دارد، غرفه‌ای اگر چه جمع و جور، اما پُرمحتوا و پُر از کتاب‌های خواندنی که دل هر علاقه‌مند به کتاب را آب می‌کند! در چند ضلع این غرفه برای فروش، صندوق‌هایی وجود دارد تا خریداران زمان کمتری را برای تحویل کتاب متحمل شوند. مرد مسنی که کلاهی بر سر دارد کتابی را خریداری کرده است به او نزدیک می‌شوم و خودم را به عنوان خبرنگار معرفی می‌کنم و با خوشرویی با من گفتگو می‌کند: «امروز فرصتی دست داد تا سری به نمایشگاه کتاب بزنم و کتابی را که به دنبالش بودم خریداری کنم.»

او که از دانشجویان قدیم رشته مدیریت است، کتاب خود را به من نشان می‌دهد و می‌گوید: «کتاب تاریخ امریکا را از انتشارات امیرکبیر با تخفیف ۲۰ درصدی خریداری کردم و با توجه به اینکه امروزه قیمت کتاب‌ها افزایش یافته، اما انصافا قیمت کتاب از مواد خوراکی که هر روز افزایش می‌یابد ارزان‌تر است».

وی که معمولا در همه دوره‌های برگزاری نمایشگاه، سری به مصلی می‌زند ابراز امیدواری می‌کند که مردم هیچگاه از کتاب و کتاب خوانی فاصله نگیرند.

دو پسر جوان از مشتریان دیگر غرفه امیر کبیر هستند که یکی از آنان کتاب «پرواز شبانه» اثر آنتوان دونست اگزوپری، فرانسوی را خریداری می‌کند؛ کتابی که پرویز داریوش آن را ترجمه کرده است.

در وسط غرفه انتشارات امیرکبیر، یک صندوق فروش قدیمی قرار داده شده است که دورتا دور آن با قفسه شیشه‌ای که مملو از کتاب‌های قدیمی است تعبیه شده است. کهنه گی جلد برخی از این کتاب‌ها، قدیمی بودن آنان را تائید می‌کند.

غرفه پر از مشتاقان کتاب است که به دنبال لیست کتاب‌های خود و یا به دنبال کتاب‌های جدید می‌گردند. مشتاقانی که یا انفرادی و یا با جمع کوچکی از دوستان، سری به نمایشگاه و انتشارات امیرکبیرزده اند.

غرفه پُرو خالی می‌شود و نام امیرکبیر، کافی است که کتابخوان‌های حرفه‌ای را به این غرفه بکشاند. دیدن این همه علاقه‌مند به کتاب برایم شوق انگیز است؛ اینکه نسل جوان اینقدر به کتاب علاقه نشان می‌دهد لذت شیرینی است که امیدوارم هیچگاه به پایان نرسد.

برای کم و کیف از چگونگی فروش و تعداد کتاب‌های این غرفه، سراغ مسئول این مجموعه را می‌گیرم و من را برای گفتگو با او به گوشه غرفه که چند صندلی قراردارد راهنمایی می‌کنند؛ قدری می‌نشینم و از زاویه جدید تری نگاهی به کتاب‌ها می‌اندازم؛ کتاب‌های «یک صدف و ده مروارید»؛ مجموعه داستانی است که محمد نادری آن را ترجمه کرده است، کتاب خاطره انگیز «جنگ و صلح» اثر لئو تولستوی، نویسنده روسی، کتاب «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز؛ و کتاب دوران کودکی همه ما یعنی کتاب «ماجرا‌های هاکلبری فین»، اثر به یاد ماندنی مارک تواین امریکایی ...، غرق تماشای کتاب‌ها هستم که «امیرعباس بلادی» مدیربازرگانی انتشارات امیر کبیر روی صندلی کنارم می‌نشیند، مردی کاربلد و سخنگو: «انتشارات امیرکبیراز ابتدا تا به امروز، ناشری معتبر در نشر کتاب‌های تاریخ، ادبیات، رمان، لغت نامه‌ها و کتاب‌های دینی و مذهبی بوده است و معمولا مخاطبینی که به سراغ امیرکبیر می‌آیند به دنبال این نوع کتاب‌ها هستند».

او با اشاره به شلوغی غرفه می‌گوید: «خوشبختانه مردم، انتشارات امیرکبیر را دوست دارند و از ابتدای صبح تا آخر شب این غرفه شلوغ است. البته این استقبال تنها در زمان نمایشگاه نیست و انتشارات امیرکبیر در طول سال مشتریان خاص خودش را دارد».

از او در مورد تعداد کتاب‌های حاضر در غرفه امیرکبیر می‌پرسم: «انتشارات امیرکبیر حدود ۴۲۰ عنوان کتاب را در این نمایشگاه عرضه کرده است که حدود ۱۰۰ عنوان آن، کتاب‌های کودک ونوجوان، ۳۰۰ عنوان کتاب بخش عمومی و بزرگسال و حدود ۳۵ عنوان کتاب‌های آن نیز چاپ اول است».

این مدیر فروش امیرکبیر می‌افزاید: «معمولا کتاب‌های شاخص امیرکبیر در طول سال درحال فروش است هرچند که ما در اصطلاح بازرگانی با دو نوع فروش روبرو هستیم؛ فروش ریالی و فروش تعدادی، شاید به دلیل افزایش قیمت کاغذ، بخشی از فروش ما کاهش یافته باشد، اما فروش ریالی ما نسبت به انتشارات دیگر امیدوار کننده بوده است».

وی خبر می‌دهد که فروش روزانه غرفه امیرکبیر در نمایشگاه به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلیون تومان است و کتاب‌هایی درحوزه ادبیات و رمان، تاریخ، روانشناسی و فلسفه از فروش خوبی برخوردارند.

این فعال حوزه کتاب در مورد تخفیف انتشارات امیرکبیر به خریداران می‌گوید: «تخفیف کتاب‌های ما بستگی به شرایط روز و شرایط نمایشگاه دارد البته حداقل تخفیف ما ۱۵ درصد است، اما اگر مشتری تعداد بیشتری کتاب خریداری کند این تخفیف به ۲۰ الی ۲۵ درصد هم افزایش پیدا می‌کند».

وقتی از انتشارات امیرکبیر بیرون می‌آیم با مقایسه ازدحام جمعیت در این غرفه با غرفه‌های اطراف آن، متوجه قدمت و سابقه امیرکبیر می‌شوم؛ نامی که نشان از یک عمر تلاش و مدیریت را به نیکی با خود به همراه دارد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار