در نشست خبری با أصحاب رسانه مطرح شد؛

برگزاری رویداد دوم گامینو در سیستان و بلوچستان

معاون تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان از برگزاری دومین رویداد تابستانه گامینو در استان خبر داد.
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، حجت الإسلام و المسلمین مصطفی جهانشاهی عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با أصحاب رسانه که در سالن کنفرانس اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، برگزار شد، افزود: مسئله تابستان و تربیت در تابستان، برای سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی مسئول در این حوزه، بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: تابستان، در گذشته نزدیک، یکی از مهمترین عملیات‌های سازمان تبلیغات بوده که طی آن، با راه اندازی پایگاه‌های مختلف، بحث دوره‌های تابستانی اوقات فراغت را برگزار می‌کردیم.

وی ادامه داد: در دهه اخیر، با توجه به فعال شدن جریان مردمی در این حوزه، مسئولیت تبلیغات اسلامی تغییر کرد و از اینکه خودمان مستقیماً در حوزه برگزاری طرح اوقات فراغت ورود کنیم، سیاست‌ها به آموزش و توانمندسازی جریان مردمی برای برگزاری هرچه بهتر دوره‌های تابستانی و طرح اوقات فراغت تغییر کرد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، از سال گذشته، رویداد تابستانه گامینو که یک رویداد آموزشی و تشکیلاتی است برای آموزش گروه‌های فعال در مساجد و موسسات و تشکل‌های فرهنگی که اقدام به برگزاری دوره‌های تابستانی می‌کنند، در سیستان و بلوچستان طراحی شد و امسال نیز برای دومین سال در سطح استان برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: این رویداد طی سال گذشته و امسال مورد توجه قرار گرفته و طی امسال، بیش از ۱۵۰ گروه فعال در مساجد حیات و موسساتی که کار برگزاری دوره‌های تابستانی را انجام می‌دهند در این رویداد ثبت نام کردند و طی فرآیند مصاحبه و سنجش توانمندی‌های این گروه‌ها بخشی از این افراد را برای آموزش جدی انتخاب کرده ایم که در پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه این رویداد در محل دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: فضای این رویداد، کاربردی بوده و افراد شرکت کننده، علاوه بر ارائه یک طرح اولیه که توسط راهنما‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن، این طرح‌ها توسط اساتید بازنویسی خواهند شد و در نهایت در مورد داوری قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: به گروه اول این رویداد، ۲۰۰ میلیون ریال، گروه دوم ۱۵۰ میلیون ریال و گروه سوم ۱۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا خواهد شد و به جوایز دیگری نیز در حوزه حمایتی از طرح‌هایی که این افراد انجام خواهند داد نیز در نظر گرفته شده است.

جهانشاهی اذعان کرد: متاسفانه در تابستان که فرصت بسیار طلایی برای تربیت است، چندین مشکل وجود دارد، اول اینکه اصلا رویکرد غالب طرح‌های تابستانی و اوقات فراغت، تربیتی نبوده بلکه به نوعی اقتصادی بوده و فقط مهارت‌آموزی است، حال اینکه تابستان بهترین فرصت برای تربیت بوده و منافاتی با مهارت آموزی ندارد، از طرفی سطح کیفی دوره‌های تابستانی متاسفانه خیلی پایین بوده به طوری که براساس آمار، ۷۰ درصد از افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، از کیفیت آن‌ها راضی نیستند.

وی اظهار کرد: رسالت رویداد تابستانی گامینو، افزایش سطح کیفی و کمی در سطح استان است که سالانه به این هدف نزدیک‌تر خواهیم شد تا سطح برگزاری دوره‌های طرح اوقات فراغت را در استان بالا ببریم.

این مقام مسئول گفت: پیش بینی شده تا در تابستان، هر مسجد و تشکل فرهنگی، یک دوره تابستانه تراز و الگو را برگزار کند و ما از آن حجم قابل توجه نوجوانانی که در استان داریم، با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان یک استان جوان است بتوانیم یک گام مثبت در حوزه تربیت برداریم.

وی بیان کرد: برنامه‌های دیگری در تابستان نیز در دستور کار ما قرار دارد که یکی از مهمترین آنها، قرارگاه اردویی رویش هست و این قرارگاه نیز در استان تشکیل شده است.

هسته مطالعاتی ویژه بانوان تحت عنوان هسته طلیعه در استان تشکیل شده است

جهانشاهی در ادامه سخنان خود به سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر اشاره و گفت: کار در حوزه بانوان، از گذشته به صورت جدی در سیستان و بلوچستان شروع شده و هسته مطالعاتی ویژه این قشر، تحت عنوان هسته طلیعه در استان تشکیل شده است.

وی گفت: ما با برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه الگوی سوم زن با حضور دختران جوان و نوجوان کار را در سال گذشته پیش بردیم که این اتفاق در نوع خود در استان اتفاقی کم‌نظیری بود که رخ داد.

وی تصریح کرد: برگزاری اردو‌های تحت عنوان اردوی امواج که در چند بعد و در چند فاز برگزار شده که در آن‌ها سعی کرده ایم به شکل کاربردی و میدانی، مسئله موضوع سوم زن را برای بانوان و دختران جامعه نهادینه کنیم، موضوعی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، اما متاسفانه آن طور که باید در جامعه تبیین نشده و صرف شعار باقی مانده و این رسالت بر عهده ما است، دستمان خالی نیست، در ماجرای انقلاب اسلامی موتور پیشران انقلاب اسلامی همین الگوی سوم و حضور فعال زنان در عرصه بود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: یکی از شاخصه‌های مهمی که باید به آن در سطح استان بپردازیم، مسئله نشاط و شادابی دختران است، متاسفانه وضعیت سرانه فضا‌های اختصاصی بانوان در حوزه تفریحات سالم و فضا‌های ورزشی در کشور مناسب نیز متصدیان امر باید به این مسئله فکر کنند.

وی گفت: به عنوان سازمان تبلیغات، فرصتی به عنوان روز دختر در پیش رو داریم، رویداد میهن دخت آماده شده برای اینکه یک جهشی را در برگزاری جشن مربوط به دختران در استان داشته باشیم، تمام هیئت‌های مذهبی و تشکل‌ها را ترغیب به برگزاری جشن‌هایی مختلف به دختران با استاندارد‌های مطلوب کرده‌ایم تا نشاط و شادابی مطلوب در آن دیده شده باشد.

وی افزود: میهن دخت، در واقع یک رویداد مردمی است بر این اساس بیش از صد جشن در سراسر استان در روز دختر در شهرستان‌های مختلف برگزار خواهد شد، حتی در بعضی از روستا‌های دورافتاده نیز این جشن‌ها توسط مردم پیش بینی شده و ما هم به عنوان تبلیغات اسلامی، هر آنچه در توانمان باشد، انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: جوایزی را در این رویداد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فضای مجازی سپاه و دیگر افراد و نهادها، برای برترین عکس ها، فیلم‌ها و پوستر‌ها در حوزه روز دختر و جشن میهن دخت در نظر گرفته‌ایم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: رویداد میهن دخت، ۱۰ روزی هست که آغاز شده و متقاضیان زیادی برای این رویداد شرکت کرده‌اند، افراد می‌توانند در هر نقطه اقدام به برگزاری جشن برای روز دختران کرده و فضای شاد و مفرحی را برای دختران ایجاد و این روز را برای آنان یک روز خوب رقم بزنند.

وی در ادامه سخنان خود به حضور کاروان زیر سایه خورشید در طی دهه کرامت پیش رو خبر داد و گفت: این اقدام با همکاری آستان قدس رضوی و اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در دستور کار است تا این کاروان که حامل پرچم بارگاه حضرت امام رضا (ع) است در سطح استان با اجرای برنامه‌های معنوی، فضای شهر را مزین به شور معنوی و نشاط کند.

جهانشاهی، تصریح کرد: در دهه کرامت که متعلق به امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است برنامه‌های دیگری نیز برگزار می‌شود که کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون‌های آزاد، حرکت کاروان‌های زیارتی به مشهد مقدس، ویژه برنامه برای ریحانه در راستای تکریم دختر شهید شهرکی، برگزاری جشن در حاشیه شهر‌ها و جشن محوری ایران دخت در زاهدان از مهمترین آن‌ها است.

جشن امضای کتاب «من میترا نیستم»

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری مراسمات بزرگداشت سوم خرداد پیش رو اشاره کرد و اظهار کرد: جشن امضای کتاب (من میترا نیستم) از اقداماتی است که به این مناسبت در محل شهر کتاب زاهدان برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به موضوع جمعیت پرداخت و افزود: در حوزه جمعیت مسئولیت‌های بر عهده سازمان تبلیغات است که با آموزش کار در حوزه جمعیت آن‌ها را پیگیری و پیش می‌بریم و در این راستا، دو اقدام در دستور کار قرار دارد، یکی موضوع تبیین مسئله بحران جمعیت برای دستگاه‌های حاکمیتی و مجموعه‌های مردمی بوده که در این زمینه، نشست‌های متعددی برگزار شده و با هدف مشاوره بانوان دستگاه‌های اجرایی در دستگاه‌های اجرایی جلساتی برای تبیین مسئله جمعیت داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: اقدام دیگر، ایجاد یک شبکه کنشگران در حوزه جمعیت است که این شبکه با همراهی دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود، کسانی که بتوانند به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ذهن پویا داشته باشند و شبهات مردم به ویژه بانوان را در حوزه فرزندآوری حل کرده و گره‌های ذهنی را باز کنند.

جهانشاهی در ادامه تصریح کرد: در این حوزه، تولید محتوا خواهیم داشت و جزوه‌های در آینده‌ای نزدیک چاپ خواهند شد.

وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ نرخ باروری در حال حاضر بالاترین نرخ را در سطح کشور دارا است و به لحاظ بحرانی که در کشور است، شرایط مطلوب تری دارد، اما این بحران جمعیت در شمال استان وجود دارد، نباید اجازه  دهیم مسئله جمعیت دستاویز اختلاف شود، مسئله جمعیت موضوع قومی و مذهبی نیست، نظام دغدغه جمعیت همه قومیت‌ها و مذاهب را دارد و ما هم در عملیات‌های جمعیتی، این موضوع مهم را اختصاص به یک قوم یا مذهب نداده ایم و در این زمینه سال گذشته از ۲۰ بانوی بلوچ که بالای چهار فرزند داشتند، تجلیل و تقدیر کردیم.

وی گفت: سقوط نرخ باروری در استان سیستان وبلوچستان، سقوط دردناکی بود که از نرخ باروری ۸ به ۳.۵ رسیدیم و این نرخ، در نقاط مختلف متفاوت است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار