کد خبر: ۹۵۶۵
روایتی داستانی از زندگی عالم شیرازی، سید نورالدین حسینی الهاشمی

«مثل نور» منتشر شد

مثل نور، زندگی‌نامه‌ مردیست از قعر تاریخ شیراز. روایتی پرماجرا از فراز و فرود زندگی عالم فقید سید نورالدین حسینی الهاشمی به قلم سمیه سلیمانی که در نمایشگاه کتاب امسال در نشر بین‌الملل رونمایی شد.
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

زندگی علما، مملو است از نکات اخلاقی و عرفانی که الگویی متفاوت را در اختیار ما قرار می‌دهند. به ویژه اگر این روحانيون نقش اجتماعی و سیاسی هم داشته باشند، در کنار نکات اخلاقی و عرفانی، فراز و نشیب‌های سیاسی و  این عالمان دینی در بزنگاه‌های حساس تاریخی و اجتماعی هم خواندنی می‌شود.

«مثل نور» منتشر شد

بیشتر کتاب‌هایی که در مورد چهره درخشان روحانيت نوشته‌ شده‌ زندگی‌نامه‌هایی هستند که به جمع‌آوری مستندات پیرامون زیست خانوادگی و اجتماعی او بسنده کرده‌اند. اما با توجه به ذائقۀ مخاطب امروزی یکی از بهترین راه‌ها برای شناساندن سیرۀ اخلاقی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی علما، بهره گرفتن از زندگی‌نامه‌های داستانی است. مخاطب در خلال داستان با جنبه‌های مختلف زندگی علما آشنا می‌شود و لذتِ خواندن داستان، خود دلیلی برای همراهی و پذیرش بیشتر از سوی مخاطب می‌شود.

«مثل نور» ازاین‌دست زندگی‌نامه‌های داستانی است. داستان زندگی مردی است که در حافظۀ تاریخی شیراز، چون خورشیدی درخشید و هرگز به دست فراموشی سپرده نشد.

روایتی است داستانی از زندگی آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی یکی از بزرگ‌ترین عالمان دینی شیراز. جایگاه علمی، اجتماعی و سیاسی او در میان مردم به‌قدری بالابود که عنوان «نایب‌الامام» را به وی اختصاص داده بودند. از ایشان که به درجۀ اجتهاد هم رسیده بودند آثار بسیاری برجا مانده است.

«مثل نور» در خلال روایت دلدادگی جوانی به نام اسماعیل به معشوقه‌اش ماه‌طلعت، فعالیت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی آیت‌الله سید نورالدین را به تصویر می‌کشد. مخاطب در مسیر پر پیچ‌وخم عاشقی مبارزات سید را علیه رضاشاه و بهائیت مشاهده می‌کند. همچنین از چگونگی شکل‌گیری حزب برادران توسط آیت‌الله حسيني الهاشمي و فعالیت‌های ایشان در جریان ملی شدن صنعت نفت و سایر تلاش‌ها و اقدامات ایشان مطلع می‌شود. اسماعیل در راه رسیدن به معشوقش قدم در مسیر شناختی متفاوت می‌گذارد و فراز و نشیب‌های متعددی را طی می‌کند. اینکه آیا اسماعیل در این مسیر به معشوقه‌اش می‌رسد یا نه، روایتی پرماجرا دارد.

«مثل نور» در ۱۷ فصل از زبان شخصیت‌های متفاوت، داستانی و واقعی، به روایت ماجرا می‌پردازد و رفته‌رفته مسیر را برای مخاطب روشن می‌کند. مسیری که با اسماعیل، شخصیت جوان و عاشق شیرازی شروع می‌شود و با حاج‌آقا روح‌الله رهبر كبير انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد. آنچه بر لطافت «مثل نور» می‌افزاید، روایت داستان در شیراز است. مخاطب در جریان مطالعۀ کتاب با بسیاری از آداب‌ورسوم مردم شیراز آشنا شده و زیستی داستانی را در هوای خوش و کوچه‌پس‌کوچه‌های شیراز هرچند کوتاه و مختصر تجربه می‌کند. بسیاری از حوادث مهم سیاسی، اجتماعی و نقاط عطف تاریخ شیراز در زمان حیات آیت‌الله سید نورالدین نیز در جریان داستان مطرح می‌شود. در کنار همۀ این نکات، آشنایی با بسیاری از علما و شخصیت‌های تأثیرگذار تاریخی را که در کتاب به آن‌ها پرداخته‌شده نباید از نظر دور داشت. ذکر این نکته ضروری است که «مثل نور» بازنویسی و برداشتی آزاد است از کتاب «ماه طلعت» نوشتۀ دکتر غلامحسن اسکندری.

«مثل نور»، نوشتۀ سمیه سلیمانی شیجانی، در ۵۳۸ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به همت شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در سی و چهارمین دورۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روانۀ بازار شده است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر