نهضت ادامه دارد.../۴۹
سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید به یك رسانه مكتوب برای بازتاب اقدامها، عملیاتهای مختلف و حتی سیاستگذاریها و چشماندازهایش احساس نیاز داشت. به همین خاطر ماهنامه «نهضت» ایجاد شد تا چكیدهای از فعالیتهای خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی را پوشش دهد.
سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید به یك رسانه مكتوب برای بازتاب اقدامها، عملیاتهای مختلف و حتی سیاستگذاریها و چشماندازهایش احساس نیاز داشت. به همین خاطر ماهنامه «نهضت» ایجاد شد تا چكیدهای از فعالیتهای خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی را پوشش دهد. در این شرایط كه فضای مجازی و شبكههای اجتماعی افراد جامعه را احاطه كردهاند، شاید تصور شود كه یك ماهنامه نتواند بخوبی دیده شود و نهایتا توان این را نیابد كه به چشم مخاطبان بیاید اما از ابتدا هم قرار نبود این رسانه انتشار عمومی داشته باشد؛ البته معنایش این نبود كه این ماهنامه بولتنی داخلی خواهدشد اما مقرر هم نبود كه روی كیوسك برود.
مخاطبان اصلی این مجله، آنطور كه اكنون روال شده، نخبگان فرهنگی و كارشناسان و هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب هستند كه از یك سو با حال و هوای فعالیتهای خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی آشنا شده و ازسوی دیگر راغب شوند كه با این مجموعه متنوع همكاری كنند. همچنین علما و اهالی حوزه نیز از دیگر مخاطبان این مجله محسوب میشوند كه آنها هم ضمن آشنایی با جنس این اقدامها، بتوانند در آینده در همافزایی با نهادهای تبلیغی دینی از تجربیات یكدیگر بهره ببرند.
در شمارههای ابتدایی، نهضت بیشتر حال و هوای خبری داشت ولی تقریبا از ابتدای سال 1402 رویكرد متفاوتی یافته و ضمن استفاده از چهرههای فعال در سازمان تبلیغات و گفتوگو با آنها، رویدادهای مهم انجام شده در بازههای زمانی را گزارش میكند. ازسوی دیگر بازتاب نمونههای موفق تبلیغ و الگوهای قابل تقدیر در نشر خوبیها از دیگر ویژگیهای مطالب منتخب نهضت است. درعین حال گردآورندگان این نشریه به موضوعات علمی و نظری در ساحت فعالیت تبلیغ دینی هم توجه دارند و سعی میكنند در اقتراح و نظرخواهی از كارشناسان و صاحبان اندیشه، نوشتههایی درخور مخاطبان فرهیخته خود داشته باشند. ماهنامه نهضت كه گاه به دلیل فاصله بین دو شماره به دوماهنامه تبدیل میشود، در واحد روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی تهیه شده و شبیه تابلوی اعلاناتی است مهمترین رویدادهای سازمان را انعكاس میدهد.
پروندههای چهارگانه
هر شماره ماهنامه نهضت در چهار بخش مختلف «هنر روایت»، «هنر زندگی»، «هنر تبلیغ» و «پرونده ویژه» با موضوعهای اجتماعی و هنری تنظیم میشود.
هنر روایت
مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری كه در زمینه سینما، هنرهای نمایشی یا ساحت نشر و كتاب انجام میشود معمولا در این بخش در گزارشهایی و یا در گفتوگو با سازندگان آثار انعكاس مییابد. این بخش معمولا مخاطب بیشتری دارد.
هنر زندگی
در دوره جدید فعالیتهای زیادی صورت میگیرد كه در آنها بانوان و همچنین جوانان نقشهای بیشتری ایفا میكنند. با چنین رویكردی طبیعتا سهم انعكاس این جنس فعالیتها در مجله نیز بیشتر شده و اینگونه مطالب در این بخش میآید.
هنر تبلیغ
مسجد، قرآن و هیئت عمدهترین مطالب این بخش را تشكیل میدهند. فعالیت موسساتی مثل بنیاد هدایت یا سازمان هیات و تشكلهای دینی یا دارالقرآن الكریم در بخش هنر تبلیغ انعكاس مییابد. اقدامات مبلغان و طلابی كه در گروههای جهادی فعالیت میكنند یا به نوعی در نشر خوبیها مشاركت داشتهاند نیز از مطالب این بخش است.
پرونده ویژه
مطالب این بخش عمدتا به گزارشهای مفصلی میپردازد كه به رویدادی خاص ارتباط دارد؛ به عنوان مثال در شماره آذر و دی ماه 1402 موضوع اقدامات خانواده سازمان درباره طوفان الاقصی مرور شد و شماره پیش از آن به همه اتفاقاتی میپرداخت كه به اربعین ارتباط داشت.
1404/01/23