الگوی سوم زن

معنی الگوی سوم زن، مادری و همسری در کنار حضور اجتماعی است

مادر جوان سه فرزندی شهرستان نهاوند گفت: الگوی سوم زن به معنای مادری و همسری در کنار حضور اجتماعی معنا می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ سمیه سلگی، متولد ۱۳۶۸ و دارای سه فرزند است، وی بیان کرد: موضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری یک مساله دینی، اجتماعی و فرهنگی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی که مدیر مؤسسه مهر فرشته‌ها است و در موضوع جوانی جمعیت فعالیت‌های متعددی دارد، با اشاره به اینکه کاهش فرزندآوری دلایل مختلفی دارد که مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از دلایل تأخیر در فرزندآوری است، افزود: تأخیر در فرزندآوری هم از عواملی است که به عنوان یک خرده فرهنگ اشتباه میان خانواده‌های ایرانی جا افتاده است.

مادر جوان ادامه داد: زوجین معمولاً در سالهای اولیه ازدواج تمایلی به فرزنددار شدن ندارند و طبق برخی آمارها میانگین فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در بین زوجین ایرانی، ۵ سال است.

وی یادآور شد: با افزایش فاصله ازدواج تا تولد اول، فاصله تولد دوم نیز افزایش یافته که می‌تواند ناشی از کاهش قابلیت باروری در سنین بالاتر باشد.

سلگی متذکر شد: باروری پایین با افزایش سن ازدواج و افزایش فاصله بین موالید و تأخیر در فرزندآوری مرتبط است و بخش مهمی از کاهش آهنگ رشد جمعیت کشور به افزایش سن ازدواج و سن فرزندآوری مربوط است که لازم است در سیاست‌های جمعیتی به این امر توجه کافی شود.

1403/02/09