انتشارات خوارزمی | روایتی از پایان جنگ جهانی دوم:

سیاست آمیخته با عشق

داستان سووشون یکی از افتخارات ادبی و آیینه تمام نمایی از معرفت یک ایرانی اصیل است.

سیاست آمیخته با عشق

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب سووشون در تیرماه 1348 برای نخستین بار منتشر شد و تاکنون بیش از 20 بار تجدید چاپ شده است. داستان کتاب در شیراز و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و دارای 23 فصل است و جریان‌ها و فضای اجتماعی، تاریخی، سیاسی و حماسی سال 1320 تا 1325 را توصیف می‌کند.

شرایط اجتماعی بر جامعه و احوالات مردم شیراز تحت تاثیر جنگ جهانی دوم و حضور انگلیسی‌ها در منطقه است. داستان با جشن عروسی دختر حاکم آغاز می‌شود و از زبان زری (شخصیت اصلی) داستان بازگو می‌شود و رفته رفته با مسائل سیاسی آمیخته می‌شود، زری و یوسف شخصیت‌های اصلی داستان هستند و در این جشن حضور دارند و یوسف که اربابی است آگاه و سردی و گرمی و تلخی روزگار را چشیده با دیدن برپایی این جشن و شوربا بهم می‌ریزد، او همیشه مراقب رعیتش بوده و نمی‌تواند جلوی این بزرگنمایی و جشن‌ها تاب بیاورد. سخنانی که بین یوسف و زری رد و بدل می‌شود نمونه‌ای تکرار شونده است که تا یک سوم داستان ادامه دارد و یوسف نماد قشر روشنفکر و نماد و اسطوره‌ی وطن پرستی ایران است.

داستان پایبند به راستی و حقیقت است و حس مسئولیت و انسان دوستی و مردم دوستی یوسف به رعیت را نشان می‌دهد. یوسف از وضعیت موجود راضی نیست، تمام خان‌ها و ارباب‌ها و زمینداران برای سود بیشتر آذوقه و محصول مازاد خود را به نیروهای بیگانه می‌فروشند درحالی که یوسف به انجام اینکار راضی نیست و صدای مردم و رعیتش شده. او مانند رهبری است که راه درست را به مردم نشان می‌دهد که راهی جز مبارزه با بی عدالتی نیست .

در سووشون داستان شخصیت‌های فراوانی هستند که هرکدام را می‌توان به عنوان نمادی از بخش یا نمادی از طرز فکری دانست. از خان‌های بختیاری تندرو گرفته تا خان کاکای فرصت طلب و خسرو فرزند یوسف و زری که نماد امید به آینده است که این راه ادامه دارد. 

«سووشون» در سال 1343 در انتشارات خوارزمی با 307صفحه برای اولین بار چاپ شد.

1403/05/30