گفت‌وگو با مریم شعبانی کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر «راحوما»

بانوان نیازمند فضای مستقل برای خودشان هستند

نمایش عاشورایی «راحوما» جدیدترین اثر گروه «هنر مقدس» است که داستانی شنیده‌نشده از وقایع دشت کربلا را روایت می‌کند؛ داستانی با نقش‌آفرینی سه زن از ادیان مختلف که در دشتی نزدیک صحرای کربلا به هم می‌رسند و با قیام عاشورا پیوند می‌خورند. این نمایش که به همت بیش از ۴۰ بانوی هنرمند طراحی شده، با هنرنمایی گروه پرفورمنس و اجرای گروه کرال همراه است.

بانوان نیازمند فضای مستقل برای خودشان هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مریم شعبانی درباره موضوع تئاتر «راحوما» اظهار کرد: این تئاتر با موضوع رویارویی سه زن از ادیان مختلف است که در نزدیکی کربلا با هم روبه‌رو می‌شوند و داستان مشترکی دارند. این سه زن داستان مشترکی دارند و درباره معجزه‌ امیرالمومنین(ع) و  حضرت ابالفضل(ع) برای مردم صحبت می‌کنند. در واقع این نمایش روایتگر زنی مسیحی است که با واقعه عاشورا مواجه می‌شود.

او در توضیح اینکه چرا این موضوع را برای نمایش صحنه‌ای انتخاب کرده است، گفت: الان در دوره‌ای هستیم که ادیان مختلف درگیر موضوع عاشورا شده‌اند و حداقل آشنایی را با این واقعه دارند. از طرفی ما اسناد و مدارک و همچنین روایاتی داریم که کمتر شنیده شده است. خصوصا در دین مسیحت و در کتاب انجیل، مطالبی درباره امام حسین(ع) بیان شده است که کمتر شنیده شده است. از این رو ما دوست داشتیم این مطالب مغفول مانده را در این متن نمایشی بیاوریم و اطلاعات بیشتری را در قالب نمایش و با خلاقیت مضاعف برای مخاطب آماده کنیم.

نویسنده نمایش «راحوما» اشاره کرد: برای نوشتن این سناریو از منابع تاریخی و مستندات زیادی استفاده کردیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به «مصباح الهدی» و «سفینه النجاه» نوشته وحید خراسانی، «واقعه کربلا» نوشته علی نظری منفرد، «اشک روان بر امیر کاروان» نوشته شیخ جعفر شوشتری، «انجیل» حضرت عیسی(ع)، «تاریخ تفکر مسیح» نوشته تونی لین، «بررسی تاریخی یهودیت» نوشته ایزیدور اپستاین و «انسان و ادیان» نوشته میشل مالرب اشاره کرد.

شعبانی با بیان اینکه کارهای مذهبی هم با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند، افزود: مهمترین منفعتی که این کار داشت این است که خانم‌ها دور هم جمع می‌شوند و با یک هدف مشترک در یک رشته هنری می‌توانند پیام رستگاری‌بخشی را برای جامعه ایجاد کنند. اینکه خانم‌ها در کنار هم هستند و استعدادها و هنرهایشان بروز می‌کند و می‌درخشند، بهترین اتفاقی است که در کنار این نمایش‌ها رخ می‌دهد.

او در ادامه گفت: ما پیش از شروع تمرین‌ها دروه‌های آموزشی را داریم که علاقه‌مندان به این رشته به ما می‌پیوندند و آموزش‌های لازم را می‌بینند. این آموزش‌ها موجب توسعه فردی جوانان و نوجوانان می‌شود ضمن اینکه مهارت‌های فردی آنها تقویت می‌شود. در پایان هم یک خروجی هنری را روی صحنه می‌برند که برایشان لدت‌بخش است.

مریم شعبانی ابعاد اجتماعی این کار را اینطور توصیف کرد: اخبار تاریخی که کمتر از توی کتاب‌ها ورق می‌خورد توسط این هنرمندان روی صحنه می‌رود و به خاطر جذابیت هنر نمایش، مخاطبین بیشتری از این اطلاعات تاریخی مطلع می‌شوند.

کارگردان تئاتر «راحوما» افزود:در همه جای جهان، بانوان علاقه‌مند هستند که یک فضای مستقل زنانه‌ای داشته باشند. علی‌الخصوص جوامع اسلامی بیشتر رغبتنشان می‌دهند. به طور کلی این امر نیاز جوامع اسلامی است که بانوان در این فضاها به بروز و ظهور استعدادهایشان برسند. به همین خاطر خواستیم که فضا کاملا زنانه باشد. از دیگر دلایلی که فضای این تئاترها زنانه شد این بود که همه عوامل این نمایش متشکل از بانوان استغ از نور و صدا و نویسندگی تا بازیگرا نو تماشاگران. خصوصا اینکه بانوان محجبه دوست دارند یک فضای مخصوصی داشته باشند و اجرای نمایششان را مخصوص بانوان برگزار کنند.

گفتنی است نمایش «راحوما» از تاریخ 12 مرداد روی صحنه نمایش تالار اندیشه حوزه هنری رفته و تا 26 مردادماه ساعت 18 اجرا می‌شود.

1403/05/27