۲۰ مسجد شاخص‌ در خدابنده وجود دارد

۲۰ مسجد شاخص‌ در خدابنده وجود دارد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خدابنده با بیان اینکه ۲۰ مسجد شاخص‌ در خدابنده وجود دارد گفت: امام جماعت این مساجد فعالیت محله و منطقه را انجام می‌دهد و دارای تیم همگرا در مسجد است.

۲۰ مسجد شاخص‌ در خدابنده وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری نهضت  ، مهدی خدابنده‌لو در گفتگویی اظهار کرد: مسجد تنها نهادی است که از اول تاسیس تاکنون، محور و مرکز تحولات بزرگی در جامعه اسلامی بوده و نقش زیادی در تربیت فرد و اجتماع و حاکم شدن دین در جامعه دارد و به لطف خداوند مساجد شهرستان خدابنده از این قاعده مستثنی نیستند.

وی با بیان اینکه شهرستان خدابنده ۲۷۹ باب مسجد دارد که در حدود ۷۰ مسجد آن دارای امام جماعت است افزود: از این مساجد دائر در شهرستان، حدود ۲۰ مسجد شاخص‌اند که امام جماعتش فعالیت محله و منطقه را انجام می‌دهد و دارای تیم همگرا در مسجد است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خدابنده ادامه داد: ۲۰ مسجد پویا در این شهرستان وجود دارد و قابلیت تبدیل به شاخص را دارند و بقیه مساجد فعال در حد فعالیت در خود مسجد و مراسمات مناسبتی فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: مساجد نقش مهمی در سازمان‌دهی حرکت‌های اجتماعی دارد از جمله کنترل تنش های اجتماعی  (از طریق جلسات همدلی و دوستی که در مسجد انجام می‌دهند)، رفع اختلاف‌های خانوادگی، رشد آگاهی‌های سیاسی از طریق جهاد تبیین و مقابله با تهاجم فرهنگی.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خدابنده با اشاره به عمده مشکلات مساجد این شهرستان گفت: کمبود روحانی در مساجد شهرستان، نبود خانه عالم جهت حضور روحانی در طول سال و مناسبت‌های تبلیغی، عدم همراهی هیات امنای مساجد در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد از جمله این مشکلات است.

وی ادامه داد: عدم توان اداره مسجد توسط برخی هیات امنا به خاطر کهولت سن، کمبود بودجه‌های فرهنگی در زمینه تأمین امام مسجد و فعالیت‌های دینی در مسجد و محله از دیگر مشکلات مساجد شهرستان خدابنده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خدابنده به علل کم رنگ شدن حضور جوانان در مساجد نیز اشاره کرد و گفت: درست است که حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده ولی این به معنای دین‌گریزی جوانان نیست بلکه جوانان بیشتر از برنامه‌های مذهبی موجود در برخی مساجد فاصله گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: پائین بودن کیفیت مطالب سخنرانی‌ها، رفتارهای دوگانه اهل مسجد، عدم حوصله و برخورد بد برخی از هیات امنای مساجد از دیگر علل کم رنگ شدن حضور جوانان در مساجد است، البته از تبلیغات مخرب مخالفان و معاندان علیه مسائل دینی و معرفی چهره‌ زشت و خشن از دین و اهالی مسجد هم نباید غفلت کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خدابنده به راهکارهای تقویت مساجد اشاره کرد و گفت: باید گفت همه مشکلات به عهده دین و دینداران نیست، تهاجمات فرهنگی از غرب و همچنین وجود شرایط اجتماعی نامطلوب مانند بیکاری و مانند آن هم بی‌تأثیر نیست (الناس علی دین ملوکهم)، لذا در تقویت مساجد این موارد هم باید لحاظ شود.

وی افزود: غیر از موارد ذکر شده، باید کمیته‌های مختلف در مساجد برگزار شود تا جوانان بتوانند در آن نقش‌آفرینی کنند مثل رسانه و فضای مجازی، اجتماعی،  فرهنگی، ورزش و سلامت، اقتصادی، مالی و عمرانی، نوجوانان و جوانان، بانوان و کمیته‌های مورد نیاز دیگر در مسجد که بتوان با همفکری و همکاری هم مساجد شهرستان را پر رونق‌ نگه داریم.

1403/06/15