معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان تاکید کرد:

محرم فرصت توجه به خانواده و امیدآفرینی

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه در دهه محرم توجه به کانون خانواده و امیدآفرینی از برنامه‌هاست، گفت: 498 مُبلغ دینی بومی و 212 مُبلغ اعزامی هم زمان با ماه محرم و صفر و آیین‌های سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان در مساجد و هیأت‌های استان فعالیت دارند.

محرم فرصت توجه به خانواده و امیدآفرینی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه در دهه محرم توجه به کانون خانواده و امیدآفرینی از برنامه‌هاست، گفت: 498 مُبلغ دینی بومی و 212 مُبلغ اعزامی هم زمان با ماه محرم و صفر و آیین‌های سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان در مساجد و هیأت‌های استان فعالیت دارند.
به گزارش هگمتانه، حجت الاسلام مهدی روحی روز یکشنبه اظهار کرد: پاسخ به شبهات جوانان، تبیین اهداف قیام سیدالشهدا(ع)، بیان مباحث اعتقادی، اخلاقی، توجه به کاهش آسیب‌های اجتماعی و جهاد تبیین، امیدآفرینی، توجه به کانون خانواده، انسجام و وحدت و پاسخ‌گویی به شبهات از جمله برنامه‌های مُبلغان در دهه محرم است.
وی خاطرنشان کرد: اقامه عزا از اول ماه محرم در سوگ سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت در 675 مسجد، 2 هزار و 500 حسینیه، تکایا و امامزادگان و 400 ایستگاه صلواتی انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام روحی ادامه داد: مُبلغان دینی و مداحان اهل بیت(ع) با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، علاوه بر برپایی آئین‌های پرشور عزاداری به مناقب، منزلت و فرهنگ ناب عاشورا و انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی عاشورایی و عظمت اسلام و محرم در استان می‌پردازند.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: برافراشته شدن پرچم عزای حسینی در اولین شب ماه محرم، نصب پرچم بر سر در خانه‌ها، سنج و دمام و سینه‌زنی، برپایی موکب و ایستگاه‌های صلواتی و پخت غذاهای نذری از عمده برنامه‌ها و سنت‌های دیرینه مردم استان همدان در ماه محرم است.
حجت‌الاسلام روحی اظهار کرد: بیان فضائل و مناقب ائمه اطهار(ع) به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، پاسخ به سؤالات، مشاوره، تشکیل مجالس عزاداری و روضه خوانی، راه‌اندازی هیأت‌های مذهبی از برنامه‌های ویژه دهه اول محرم در مساجد به شمار می‌آید.
استان همدان دارای یک هزار و 500 مسجد در مناطق شهری و روستایی است و سه هزار هیأت مذهبی نیز در این استان فعالیت دارند که 2 هزار و 200 هیأت از این تعداد در سامانه بیرق تبلیغات اسلامی ثبت شده است.
معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان هم گفت: ویژه برنامه‌های محرم با عنوان "سوگواره بصیرت عاشورایی" در 86 امامزاده استان آغاز شد و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.
حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی اظهار کرد: طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی، اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم، اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیازهای روز جامعه در بقاع متبرک شاخص استان کلید خورده است.
وی ادامه داد: فضاسازی محیطی بقاع و نصب پرچم و بنر، برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی دهه اول محرم در بقاع متبرک استان، برپایی خیمه معرفت در بقاع شاخص، برگزاری ویژه برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی و اطعام و پذیرایی از عزاداران حسینی پیش‌بینی شده است.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم شام غریبان و شب شهادت امام سجاد(ع) و برنامه «احلی من العسل» ویژه برنامه نوجوانان حسینی از برنامه‌های اجرایی در بقاع متبرک است‌ افزود: همایش رهروان زینبی(‌س) ویژه بانوان مصادف با 12 محرم در بقاع متبرک مجری سوگواره بصیرت عاشورایی پیش‌بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: خیمه‌های معرفت ویژه کودک و نوجوان، چند رسانه‌ای و مشاوره در بقاع متبرک شاخص استان در ایام برگزاری بصیرت عاشورایی دایر است.
معاون امور فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان همدان، اقامه نماز ظهر عاشورا را از برنامه‌های مهم در سوگواره بصیرت عاشورایی برشمرد و اظهار کرد: نماز ظهر عاشورا در بقاع متبرک مجری طرح بصیرت عاشورایی اقامه می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: راه‌اندازی پویش سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها و در منازل با عنوان هر منزل یک بیرق امام حسین(ع)، پویش سراسری هر خانه یک حسینیه و اجرای سنت حسنه روضه‌های خانگی با بهره‌گیری از ظرفیت مُبلغان اعزامی و روحانیان بومی در بصیرت عاشورایی امسال اجرا می‌شود.
به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی از عزاداران حسینی در بقاع متبرک راه‌اندازی شده است،اظهار کرد: اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفات با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

1403/06/15